Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad kommer sen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Twilice

Aktiv medlem
Nu har vi en bra vibrations reducering i de nyare objektiven tillsammans med en snabb autofokus, vi har även fysiskt sett stora bländare.

Så vad blir nästa steg? Låt oss säga att märke X's proffs tele 400 mm f/2,8 + Autofocus + Skakdämpning skulle updateras vad skulle då förändras på den? De kanske vill alltid sträva efter att minska vikten ett par gram och sådana där saker. Men jag antar (missade den perioden då jag inte fotograferade då) att vibrationsreduceringen var en stor grej eller skillnad. Så vad tror ni kommer bli nästa stor skillnad? Ny teknik som drastiskt lyckas minska vikt / förstora bländare utan att försämra skärpa? Eller helt enkelt någon ny teknik som kommer hjälpa till vid fotograferingen på annat sätt.

Tror bara objektiven kommer att långsamt uppdateras lite då och då...
Men allt lär bli vädertätat och ljust.

Men jag kan knappt hålla mig till när man har iso 50000 på riktigt, och en pekskärm som täcker hela baksidan på ett prohus :)

Då frågan tolkas som fri för tolkning och även långt bort i framtiden, eller?

1. Så skulle jag kunna tänka mig att nya materialupptäckter gör att man kanske inte behöver ha flera linselement. Med elektriskt inställbar flexibel lins som inte är ansluten till några småmotorer utan där elpulserna påverkar linselementets uppbyggnad och får det att förändra sig. Lite som de nya materialen som expanderar ju mer tryck de utsätts för.

2. Med koppling till sensorn så skulle linsen kunna följa det motiv som man spotmärker oberoende om man springer efter (eller ifrån) eller står stilla och motivet flyttar sig.

3. Vädertätat ersätts med dyktätt och kan användas både under vatten och i ökenstorm utan att påverkas.

4. Kontroll av var fotografen tittar genom kontroll av ögat och automatisk fokusering i den punkten. Låsning genom att blinka.

5. Gyro horisontalplanet och automatanpassar bilden för alla oss snedfotande fotografer. (kanske iofs mer sensor än objektiv, men ändå)

Listan lär fortsätta...

4 är gårdagens nyheter. Canon har redan haft "ögonläsare" för att välja af-punkter, dock i analoga kameror. EOS-3 är en.

Edit:

3 tror jag inte ett dugg på av den enkla anledningen att det är en mekanisk fråga och mekaniska saker har en tendens att vara dyra. Elektronik blir billigare, men mekanik är ständigt dyrt...

5 har Pentax redan kommit på...

4 är gårdagens nyheter. Canon har redan haft "ögonläsare" för att välja af-punkter, dock i analoga kameror. EOS-3 är en.

Edit:

3 tror jag inte ett dugg på av den enkla anledningen att det är en mekanisk fråga och mekaniska saker har en tendens att vara dyra. Elektronik blir billigare, men mekanik är ständigt dyrt...

5 har Pentax redan kommit på...

3. Vem sa att det skulle lösas mekaniskt, kan ju likväl vara en materialfråga. Får vi fram nya material som kan anpassa sig för olika tryck gör det att vi inte behöver ha något ventilationshål och andra egenskaper kan ju gälla tåligheten.

4. Visste jag inte, har någon provat och vad tyckte ni om det systemet?

5. Coolt, borde kanske skaffa en nyare Pentax än min gamla analoga kompakt.

Kan tänka mig förbättrade processer för tillverkning av linselement och kanske fler DO-element (tänker främst canon eftersom det är dem jag har koll på) som leder till att man kan göra mer avancerade objektiv som samtidigt är mindre och lättare men ändå inte kostar som en mindre strandvilla.

Förmodar också ytterligare utveckling av bildstabilisator som kan stabilisera fler steg än idag.

På lång sikt linser av halvflytande eller mjuka material så att zoom och fokus kan förändras genom att ändra form och brytning på linselement istället för att flytta på dem. Inkludera i detta ett element avsett för kalibrering och elektronik med minne så borde varje objektiv kunna kalibreras perfekt av ägaren själv för vart och ett av de hus man har. Tänker mig följande procedur: Använd AF, justera fokus tills man är nöjd och lagra. Objektivet kommer då ihåg självt för varje hus det har suttit på hur mycket fokuskalibreringslinsen ska modifieras.

Mitt behov är en "genomsiktsökare" eller vad vi ska kalla den, har problem med längre objektiv att hitta mitt objekt tex en flygande fågel pga att AF sveper mm och allt är suddigt i sökaren, önskar ha en parallell visning av vad objektivet pekar på men utanför själva objektivet så att bilden är klar, med visning i sökaren. Detta problem har jag också vid makrofotografering där det kan vara väldigt svårt mellan alla kvistar att hitta den myra som jag sett i verkligheten.

Kanske inte enkelt att implementera, men så skulle täcka mitt största behov. Kanske kan gå med elektronisk sökare där man skulle kunna byta mellan olika visningsbilder?

Ögonstyrd autofokus lanserades av Canon 1992 när EOS 5 introducerades. Själv har jag en EOS 50E som är en senare konstruktion med förbättrad ögonstyrning. Min åsikt är att det är en väldigt bra funktion och jag förstår inte varför Canon inte har fortsatt med den. Jag undrar om jag överhuvudtaget använt någon annan metod för att välja fokuspunkt än med ögat.

Jag lekte lite med det i en fotoaffär när det var nytt för cirka 20 år sen. Man behövde (förstås) kalibrera det för varje användare och efter kalibrering var träffsäkerheten hyfsat bra
Däremot var det lite irriterande att kameran bytte fokuspunkt när man tittade runt i sökaren. :)

Jag köpte aldrig någon kamera med ögonstyrd AF (jag har för mig att det fanns i 4 EOS-modeller: EOS 5, EOS 50, EOS 3 och EOS 30), men det finns säkert folk som tyckte att det var användbart. Dock blev det förmodligen ingen stor hit eftersom Canon inte har fortsatt med det.

Spegeln, den verkar helt onödig. Förstår heller inte nyttan med slutare, är den verkligen nödvändig? Har en webbkamera och ett PC okular för mikroskop. De visar en bild hela tiden de är påkopplade. När man vill ha ett foto, så fångar man bara en stillbild. Vill man ha en video, så bestämmer man bara ett början och ett slut. En sensor läcker väl ljus, så baksidan kan väl betraktas direkt som den blivande bilden. Det blir inte mycket kvar till kamerahus. Ett minne med sensor, okular, batteri och avtryckare stoppas bara in i objektivet. Elektroniken en droppe bara, som i den billiga miniräknaren.

Intressant, och ja frågan är fri att tolkas. Kanske 1000 år frammåt är lite att ta i (fast också intressant det med)

Jag skrev främst om objektiven, men jag skulle såklart ha menat kamerahusen också eftersom de kanske är de som kommer ändras mest i tiden frammåt?
De nya stegen kanske inte främmst kommer till med "proffsen" i åtanke? Utan det kanske blir något helt annat som verkar mer lockande för hobby fotografer. Eller något helt annat konstigt som verkar lättast att göra i photoshop typ som variabel bländare för olika delar av bilden. Som en slags "rund" eller "variabel" tilt-shift, dock blir då kanske ljuset konstigt. (nu är jag inte insatt i hur det mekaniska och fysikaliska funkar med en bländare så det kanske inte är möjligt)

Jag tror automatiken blir så intelligent att det inte längre finns några skäl till köra manuellt överhuvudtaget. Facedetection, smiledetection etc kommer bli helt felfritt. Intelligent focusstacking där man kan välja skärpedjup även efter det bilden är tagen.

Automatiskt exponeringskontroll över hela histogrammet i samma stil som högdagerkompensation som finns idag. Eventuellt automatisk exponeringsstacking utan att man ens märker det.

Simulering av olika optikegenskaper.

Skak-oskärpa som programatiskt rättas till där antiskakfunktionen inte räcker till.

Mitt favoriämne :)

5. Gyro horisontalplanet och automatanpassar bilden för alla oss snedfotande fotografer. (kanske iofs mer sensor än objektiv, men ändå)

Det allra bästa hade ju varit en sensor som är större än objektivets bildcirkel, då hade man ju kunnat beskära och räta upp hur man ville! Men det behöver inte bli så komplicerat, flera modeller har ju digitalt vattenpass så man kan se om horisonten är rak, kunde man bara lagt in den datan i exif så kunde datorn själv lägga alla horisonter rakt.

Har det inte redan pratats om, och kanske rentav visats prototyper på, sensorer som inte bara registrerar styrka utan även riktning på infallande ljus? Har man tillgång till den informationen kan man göra lite som man vill med skärpan sedan.

Mitt favoriämne :)

Det allra bästa hade ju varit en sensor som är större än objektivets bildcirkel, då hade man ju kunnat beskära och räta upp hur man ville! Men det behöver inte bli så komplicerat, flera modeller har ju digitalt vattenpass så man kan se om horisonten är rak, kunde man bara lagt in den datan i exif så kunde datorn själv lägga alla horisonter rakt.

Då hade man varit sur över att bildcirkeln är för liten.

^
^
Det är sant, får se om de vidarutvecklar den idéen för tydligen var det en hel del problem som inte var antydda. Så ja det gäller att få ut det på marknaden också :p

Men det ska deffinitivt bli intressant och se om man får en sådan kamera sedan där man fokuserar i efterhand. (skulle kännas riktigt konstigt tror jag :O)

Oändlig dynamik i sensorn är väl en dröm. Att alltid kunna välja bländare efter önskat skärpedjup och slutartid efter önskad effekt.

Perfekt ljusmätning förstås.

Intressant diskussion! Har också undrat över vad man ska ha en mekanisk slutare till då detta borde gå att sköta mjukvarumäsigt.. Det mesta borde nog gå att lösa med mjukvara tror jag men man kanske förlorar för mycket i kvalité jämför med mekanik än??

Jag vill kunna välja mellan vika våglängder jag fotar så man kan ta med mer IR eller UW. Nått sorts dynamiskt ljusfrekvensspektrum.

Mitt behov är en "genomsiktsökare" eller vad vi ska kalla den, har problem med längre objektiv att hitta mitt objekt tex en flygande fågel pga att AF sveper mm och allt är suddigt i sökaren, önskar ha en parallell visning av vad objektivet pekar på men utanför själva objektivet så att bilden är klar, med visning i sökaren. Detta problem har jag också vid makrofotografering där det kan vara väldigt svårt mellan alla kvistar att hitta den myra som jag sett i verkligheten.

Kanske inte enkelt att implementera, men så skulle täcka mitt största behov. Kanske kan gå med elektronisk sökare där man skulle kunna byta mellan olika visningsbilder?

Jag brukar titta med ett öga utanför kameran och ett i sökaren. Blir som med gevär och kikarsikte fast man tar en bil istället.. :) Sen så blir ju sökarbilden lite förskjuten nedåt då sökaren är nån cm över objektivet men det lär man sig snabbt att kompensera för. Fungerar dock kanske sämre för makro..

/Johan

ANNONS