ANNONS
Annons

Vad kan vara fel

Produkter
(logga in för att koppla)

ERJ

Aktiv medlem
Fick just hem mitt Tokina 19-35 och upptäckte en del skumma saker..

Sökaren är väldigt mörk, och grynig. Ser lite ut som sökaren på farsans trettio år gamla pentax.

Det verkar som om objektivet tycker det är lika mörkt som jag uppfattar det. Fokuserar inte och väljer vid blandare 3.5 typ 1/30 i dagsljus..

När jag trycker av fastnar slutaren i varannan gång "öppet" läge tills jag stänger av kameran, drar ut batteriet och sätter på kameran igen..(Har en 1D..)

När jag testar med mitt 200/2.8 finns inga av ovan nämnda problem..

Du har inte knappen för visning av skärpedjup intryckt ?

Då ser du genom objektivet när det är nerbländad, det gör att sökaren blir mörk och "grynig".

Kanske har bländaren på objektivet låst sig, är det en gammal vanlig bländarring på gluggen ? Har du den på A läget ? Om inte så är det det som är problemet.

/kent

Ställ in minsta bländare på kameran.

Titta in i objektivet framifrån.

Tryck in skärpedjupskontrollen och släpp den, upprepade gånger.

Hur ser det ut? Rör sig bländaren från maxöppning till pyttelitet omedelbart utan seghet?

Sökaren är så mörk att det knappt går att se igenom den inomhus i halvdan belysning..

Nu hände något.. Gjorde som Jim sade och nu är slutaren ljus ialla fall.. bländare/slutarvärde är också normalt...

ERJ skrev:
Nu hände något.. Gjorde som Jim sade och nu är slutaren ljus ialla fall.
Är bländaren oljig kan den lätta upp med lite motion, det kan vara det som har hänt. Men problemet kommer med största sannolikhet tillbaka. Kolla noga på bladen om de glänser, i så fall bör du lämna tillbaka objektivet fortare än ögat.

Som sagt, titta in genom gluggen monterad på kameran under en lampa och tryck in skärpedjupsknappen, vrid sedan in varje bländarsteg och kontrollera om det är olja på lamellerna.

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar