Annons

Vad kan man göra med bilden

Produkter
(logga in för att koppla)
Vissa bilder ska man låta vara orörda! Det här är ett sånt exempel tycker jag! Bilden är bra som den är! Skärpa, vitbalans, m.m. är på topp... Möjligen kan du justera nivåerna lite.

(som överkurs: klona bort eller dämpa en del blänk i ansiktet)

Inte bättre, men annorlunda...

...blir bilden om man beskär den rätt kraftigt. Tanken bakom var att jag saknade lite luft ovanför huvudet och att jag inte riktigt gillade balansen i bilden - kan vara att huvudet är precis centrerat, att det inte händer så mycket i vänsterkanten, eller det vita som sticker upp bakom ryggen.
Passade på att ljusa upp den en aning, tog bort lite blänk och mycket försiktig justering av vitbalansen för att få bakgrunden neutralgrå.

Men jag håller med om att den är bra som den är!

Bilagor

• stella_edited.jpg
    stella_edited.jpg
    82.1 KB · Visningar: 431
Här kommer mitt lilla förslag :)

Jag har kört lite kurva, fixat upp ljuset lite på ögonen, lagning på blänket på näsan, vinjettering, skärpa, clonat bort en liten tråd från munnen, ändrat till vadratiskt format

Bilagor

• stella.jpg
    stella.jpg
    72.2 KB · Visningar: 447
Fin bild. Jag kan aldrig en fin bild låta vara orörd. Skulle ändrat lite nivåer. Du ser vad som blir bra då du börjar testa.

Lyft fram ögonen mer definitivt. Markerat dem och ökat mättnaden sedan skärpt upp dem.

Ljusat upp ansiktet och kört lagningsverktyget där det behövs och sista kanske en väldigt svag gradient ovanför huvet och nedåt som man sedan sänker opacitet på.

ANNONS