Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad kan kan vänta mig av förstorning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Armitage

Aktiv medlem
Har nyligen fått en diabild förstorad hos proffskopia i jönköping. Bilden var en gryningsbild med en jättehärligt grön äng i förgrunden. Idag när jag fick bilden (ca 40*30cm) blev jag besviken när jag såg hur dassig den var. Det kändes som en bild fotad med en halvtaskig digitalkamera vad gällde upplösningen (fotat med Provia 100F, det borde väl räcka för att få god skärpa vid den storleken?).

Har full förståelse för att kopian inte blir precis som dia-originalet, men detta var inte alls vad jag tänkt mig.

Kan jag få pengar tillbaka (295:), eller är detta vad man får vid denna sorts förstorning? Tänkte kolla lite här innan jag hör av mig till labbet.

Tack på förhand!
 
Är det färgerna som är fel så är det ju labbet som har gjort fel och då ska du kräva få en förstorning som du är nöjd med eller pengarna tillbaka. Annars är det oprofesionellt av dom!

Om du tycker att bilden är grynig/oskarpare än vad du räknat med så kan jag inte uttala mig direkt mycket för jag vet inget om diafotografering. Men det är inte helt omöjligt att bilden kan ha blivit lite grynigare/oskarpare?
 
För ett par veckor sedan var jag inne hos Proffskopia med en diabild & det blev kanonbra från E100VS.

Vissa vita prickar finns i den knallblå himlen men det tror jag beror på ofullkomligheter i filmen.
 
Jag har ingen förståelse för att du inte får en bra A3:a av dia, ifall diat är ok exponerat. (Om det är skarpt eller inte spelar ju ingen roll för kornet, ifall man inte går in och klantar till det och överskärper i PS.)
Jag printar alla mina bilder själv (vanligtvis till A3) och har absolut inga problem med korn vid den förstoringsgraden och den filmen.
Ett proffslabb borde ju ha tillgång till både bättre grejer och mer expertis än jag, min fumlare!
Klaga!
/Gitte
 
Har också förstorat på proffskopia i jönköping via fotopåsar från scandinavianphoto. Jag har fått bilder jag inte varit nöjd och skärpa är något man kan glömma. Det verkar inte möjligt med deras metod. En polare som skickade in fick skrämmande resultat tillbaka. Man såg pixlar i bilden, så det verkar inte som dom kör någon kontroll av vad de får ut.

Dock anser jag att du har betalt överpris. Det finns fotopåsar från scandinavian där man får 3 25x38 från 135 film för 229kr som framkallas av proffsfoto.

Be dom göra om bilden och berätta vad du vill ha ut av din dia. Är du inte nöjd efter det skall du kräva att få pengarna tillbaka.
 
Det kan vara lätt att ta miste på skärpan på ett dia. Man måste enligt min enkla uppfattning antingen projicera mot en riktigt plan yta eller kolla noga med en bra lupp.

Däremot så är det inte helt ovanligt att labb använder alldeles för låg upplösning när de skannar dia för printning. Om man skannar med värden som är lämpliga för en 10x15 cm kopia och sedan printar 30x40 så kan det inte bli annat än kass.
 
rekomenderar prolabbet

jag kan varmt rekommendera prolabbet!
har aldrig ahft problem med dem, de verkar verkligen lägga ner energi på att göra ett proffessionellt arbete. visserligen är de något dyrare, men jag har insett att det är slöseri med pengar och energi att anlita "halvseriösa" billiga företag, eftersom man ändå inte kan sälja/ställa ut en bild med dålig kvalitet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.