Annons

Vad kan ha gått snett?

Produkter
(logga in för att koppla)

anjena

Medlem
Hej!

För nå'n månad se' lämnade jag in ett otal antal sv/v rullar på Japan Foto. När jag fick tillbaka negativ + kontaktkopior blev jag båda glad och mycket besviken. Minst 4 av rullarna var i princip svarta. Man såg att det var saker på bilderna, men de var supermörka. Trots att jag tagit bilderna på dagen. Eftersom det gällde filmer som stått olika länge så kan det ite ha varit lagringstiden som påverkat. Det konstiga var att man dessutom såg ljusa detaljer (ex reflexremsa på jacka) tydligt.

Någon som kan ha svar på denna fråga?

Tacksam för hjälp
/anjena
 
Det låter som om filmerna är en hel del underexponerade. Negativen är väl i princip helt klara förmodar jag?

Såpass grov underexponering, flera steg, brukar nog inte bara bero på slarv vid mätning. Kan det vara så att du ställt in fel filmkänslighet i kameran?
 
Slutaren kan ha klickat. Har det fenomenet på min Konica TC-x att vissa slutartider inte fungera och ingen exponering sker.
 
Kan det alltså bero på kameran? Det konstiga är ju att det har funkat i de flesta fallen. Jag får ta några testrullar och se om det händer igen. Det funkar nämligen jättebra med färgfilm.

Tack ändå för era kommentarer. Jag får undersöka detta vidare! :)
 
Nejdå, jag tänkte bara att du kanske använde någon film som inte var DX-kodad och hade glömt ställa in känsligheten själv.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.