Annons

Vad kan en nybörjar fotograf ta för pris för en fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

ElinOlsson

Medlem
Jag har fått ett fotouppdrag att fota ett politisktparti till deras valkampanj i höst. Jag har fotat till en valkampanjstidning och ska även fota till ett antal vykort som ska skickas ut.
Valkampanjen är i Eslövs kommun som inte är speciellt stor och jag undrar vad jag kan ta för betalt av dem? Jag är nybörjare och det är första gången jag får ett sånt här uppdrag.

Mvh/ Elin Olsson

Även om du kallar dig för nybörjarfotograf så verkar det av dina erfarenheter vara som att du har viss talang för det hela. Du har tydligen tagit liknande bilder förut, och har nu mötts av viss efterfrågan. Det är ett rätt bra förhandlingsläge, tycker jag.
Visst förstår jag att det är lättare att trissa upp priset om kalendern är fulltecknad med jobb, men jag tycker ändå att du inte ska vara rädd för att ta ordentligt betalt från början. Det är alltid svårt att höja priset till en "normal" nivå om du lagt dig lågt från början.
Vet ju inte hur gammal du är eller vilken erfarenhet du har av andra arbeten, men om du inte tänker som en företagare som mäste fakturera för att täcka dagar utan uppdrag, så klura ut vilken timpenning du vill ha, eller gå efter timlönen på det senaste jobbet.

När det gäller vykort och sådana saker är det också viktigt vilken upplaga de trycks i, pris efter storlek. Glöm inte heller att skriva avtal om hur och på vilket sätt de sålda bilderna får användas. Helst så klart bara för detta syfte. Vill de trycka bilderna på nytt ska du förstås ha ersättning även för detta.

Är det moderaterna du ska fota åt så förklara att det är marknadsekonomi, är det vänsterpartiet så får du väl vädja till dem att vara solidariska med den arbetande klassen ;-)