Annons

Vad kan en nybörjar fotograf ta för pris för en fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

ElinOlsson

Medlem
Jag har fått ett fotouppdrag att fota ett politisktparti till deras valkampanj i höst. Jag har fotat till en valkampanjstidning och ska även fota till ett antal vykort som ska skickas ut.
Valkampanjen är i Eslövs kommun som inte är speciellt stor och jag undrar vad jag kan ta för betalt av dem? Jag är nybörjare och det är första gången jag får ett sånt här uppdrag.

Mvh/ Elin Olsson

Även om du kallar dig för nybörjarfotograf så verkar det av dina erfarenheter vara som att du har viss talang för det hela. Du har tydligen tagit liknande bilder förut, och har nu mötts av viss efterfrågan. Det är ett rätt bra förhandlingsläge, tycker jag.
Visst förstår jag att det är lättare att trissa upp priset om kalendern är fulltecknad med jobb, men jag tycker ändå att du inte ska vara rädd för att ta ordentligt betalt från början. Det är alltid svårt att höja priset till en "normal" nivå om du lagt dig lågt från början.
Vet ju inte hur gammal du är eller vilken erfarenhet du har av andra arbeten, men om du inte tänker som en företagare som mäste fakturera för att täcka dagar utan uppdrag, så klura ut vilken timpenning du vill ha, eller gå efter timlönen på det senaste jobbet.

När det gäller vykort och sådana saker är det också viktigt vilken upplaga de trycks i, pris efter storlek. Glöm inte heller att skriva avtal om hur och på vilket sätt de sålda bilderna får användas. Helst så klart bara för detta syfte. Vill de trycka bilderna på nytt ska du förstås ha ersättning även för detta.

Är det moderaterna du ska fota åt så förklara att det är marknadsekonomi, är det vänsterpartiet så får du väl vädja till dem att vara solidariska med den arbetande klassen ;-)

Nja, så självklart är det väl inte att man ska följa BLF's lista. Nog måste det vara mer värt att få chansen att pröva på än att ta "korrekt" betalt. Jag följde råden att skaffa listan och sedan dess har den mest stått o samlat damm i hyllan. På mitt första jobb fick jag 110:-/timme som anställd (motsvarande runt 250:-/h för företaget) och den erfarenheten var långt mycket mer värd än att kvittera ut nästan 900:-/h OM jag nu ens hade fått uppdraget då.
Kanske ger en lägre prissättning på dina allra första uppdrag dig chansen att överhuvudtaget få in en fot i "branschen" och testa på. Gör du sen ett bra jobb och inte väntar för länge så kan du nog trycka upp priserna en del iaf.
Att komma som ny och begära ersättning enligt BLF's prislista är nog att sätta ribban lite väl högt.

Förresten hörde jag av någon, icke namngiven, fotograf att man för att gå runt ordentligt behöver ta minst 600:-/h som fotograf. Vet inte om det är sant men det låter väl rimligt.

/Micke

micke80 skrev:
Nja, så självklart är det väl inte att man ska följa BLF's lista. Nog måste det vara mer värt att få chansen att pröva på än att ta "korrekt" betalt. Jag följde råden att skaffa listan och sedan dess har den mest stått o samlat damm i hyllan. På mitt första jobb fick jag 110:-/timme som anställd (motsvarande runt 250:-/h för företaget) och den erfarenheten var långt mycket mer värd än att kvittera ut nästan 900:-/h OM jag nu ens hade fått uppdraget då.
Kanske ger en lägre prissättning på dina allra första uppdrag dig chansen att överhuvudtaget få in en fot i "branschen" och testa på. Gör du sen ett bra jobb och inte väntar för länge så kan du nog trycka upp priserna en del iaf.
Att komma som ny och begära ersättning enligt BLF's prislista är nog att sätta ribban lite väl högt.

Förresten hörde jag av någon, icke namngiven, fotograf att man för att gå runt ordentligt behöver ta minst 600:-/h som fotograf. Vet inte om det är sant men det låter väl rimligt.

/Micke

Well...
Alla gör väl som de känner för.
Resultatet om man "vill få in foten" blir ju att det kommer att sänka ersättningarna generellt, om beställarna upptäcker att det går att få nya fotografer som är ambitiösa och vill jobba, till en lägre ersättning än etablerade.
Men visst förstår jag ditt resonemang.

Likaväl ska man väl kolla över man har som uppdragsgivare. Jag fotade ett framträdande med några eldartister i helgen. Det var för mig själv som jag fotade, men de gillade att någon med något mer än en kompaktkamera fotade, så de frågade om de kunde få bilder. Jag har 350 bilder som jag ska ge till dem, mot avtal om att mitt namn pbuliceras enligt lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk. Jag kände att jag kan inte ta betalt av ett gäng ungdomar som själva inte får betalt för att uppträda på festival.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar