Annons

Vad kallas det här verktyget?

Produkter
(logga in för att koppla)

hadoque

Medlem
Hej
Jag undrar vad det här verktyget kallas på svenska. På engelska heter det spanner-wrench.
 

Bilagor

  • 53625429_1.jpg
    53625429_1.jpg
    13.8 KB · Visningar: 3,057
Både "spanner" och "wrench" är väldigt luddiga begrepp, så den heter nog inte så. Båda orden betyder ungefär "nyckel" eller "spännare" och används för allehanda skruvnycklar, blocknycklar, hylsnycklar, öppna nycklar, samt alla specialverktyg utan särskilt namn för saker med gängor.
 
Makten skrev:
Både "spanner" och "wrench" är väldigt luddiga begrepp, så den heter nog inte så.
Tja, gör man en bildsökning på "spanner-wrench" så är det märkligt nog just sådana här verktyg som dyker upp. Samma sak med länkarna här i tråden. Så spanner-wrench verkar inte alls fel.
 
Jag antar att han vill montera ihop/isär storformatsoptik och slutare. Photax.se kanske har? Jag har sett den förut i deras prislista.

edit: Det räcker om du förklarar vad du ska göra. Det här verktyget är inte så vanligt. Nyckel skulle jag nog säga.
 
Spanner-Wrench

Det är ett verktyg som bl.a. används för att spänna ringen som håller fast storformatsobjektiv i objektivplattan. Kanske han heta "spännnyckel" på svenska?
Jag var tydligen ett par sekunder sen.
 
Ok, tack för tipset. Ska fundera lite om man kanske kan bygga ett själv. Det är ju egentligen bara två skruvmejslar som sitter ihop, så med lite uppfinningsrikedom borde det gå... ;)
 
Tog fram mitt verktyg för att lossa bak-boettter på klockor. Fråga en urmakare om du kan låna den hos honom.
Skitbild med digitalkompakten(hoppas att det syns nåt).
M.v.h Göran
 

Bilagor

  • hpim1392.jpg
    hpim1392.jpg
    95.2 KB · Visningar: 2,164
Det kan ibland även gå utan en "spanner-wrench". Testa att lägga en lite skruvmejsel i ungefär 45 graders vinkel i det ena spåret. Knacka lite försiktigt med något i änden på skruvmejseln. Om det inte funkar kan du testa med samma metod på andra sidan. Gängorna brukar oftast inte sitta speciellt hårt. Ta bara inte i för mycket så förstör något. Eftersom två händer går åt till att hålla mejseln och att knacka kan det vara klokt att ta hjälp av någon annan eller ett skruvstäd för att hålla prylarna på plats medan du knackar.

Ett alternativ är att fästa två lagom stora skruvmejslar med spetsen upp i ett skruvstäd. spetsarna ska ha samma avstånd mellan varandra som storleken är på ringen som ska skruvas upp. Sen kan du hålla objektivet, eller vad det är som ska öppnas, i handen och vrida.
 
hadoque skrev:
Ok, tack för tipset. Ska fundera lite om man kanske kan bygga ett själv. Det är ju egentligen bara två skruvmejslar som sitter ihop, så med lite uppfinningsrikedom borde det gå... ;)

Johan, skaffa en stålplåtbit (Bredd efter yttre diametern på spåret och 2-3 mm tjocklek beroende på hur mycket kraft den skall tåla) och såga ut en mittenbit (den svartfyllda i illustrationen), fila till kanterna så att de blir jämna och fina, plättlätt!


Lycka till/Peter
 

Bilagor

  • verktyg.jpg
    verktyg.jpg
    9.5 KB · Visningar: 233
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.