Annons

Vad köper yrkesfolk för garantier?

Produkter
(logga in för att koppla)
Gefvert är man får om man försäkrar sig via SFF och många andra frilansare (som jag) kör dem också. Jag personligen har mycket goda erfarenheter av dem. Smidiga och med enkla rutiner för att hantera att man tillfälligt lånar/hyr dyrare utrustning eller kortare tid är iväg utanför EU (där premien är högre).

Det finns en annan tråd om det men jag vill inte ha en 1000 kilo tung stålcontainer att förvara mina saker i, och får inte bygga om huset till ett fort, så Gefvert kan inte hjälpa mig.

Sedan tyckte jag de var oseriösa som gav mig 1/3 rabatt och h alva självrisken om jag blev medlem på denna sida. Jag kan förstå om man får reducerat pris och rabatt om man installerar ett larm eller ståldörrar... men på vilket sätt blir jag en 2000 kr bättre försäkringstagare genom att bli passiv medlem på en websida med nakenbilder för 200 kr?

/F

Kameran är köpt och levererad till företaget. Vanligt kvitto vad jag minns.

Ja, det syns tydligen i kameraloggen hur många bilder som tagits och hur många gånger den slagits på. "800 bilder" vill han mena på "ovanligt användande" vilket är ännu ett kriterie i konsumentköp lagen för att garantier inte ska gälla.

...
/F

Då kan du (eller de) inte åberopa konsumentköplagen...du har ju inte köpt som privatperson.

Kan som hastigast nämna att du behåller den ursprungliga garantin på produkten om produkten byts ut. Vars gränsen går för utfärdande av ny garanti är svårare att säga och upp till säljaren. Men nej all garanti är frivillig, endast den allmänna reklamationsrätten är skriven i sten. Inte heller den är du hjälpt av i detta fall.

Mao byts kameran ut 11 månader efter köp har du som privatperson 1 månad garanti kvar och 2 år + 1 månad kvar på din reklamationsrätt. ( förutsatt att säljaren ger dig 12 mån garanti )

Sedan tyckte jag de var oseriösa som gav mig 1/3 rabatt och h alva självrisken om jag blev medlem på denna sida. Jag kan förstå om man får reducerat pris och rabatt om man installerar ett larm eller ståldörrar... men på vilket sätt blir jag en 2000 kr bättre försäkringstagare genom att bli passiv medlem på en websida med nakenbilder för 200 kr?

/F

Ja, det var ju ett tungt argument. Jag borde nog sluta anlita dem och hitta ett annat försäkringsbolag. De kan ju inte gärna vara seriösa om de ger rabatter så där.

Mao byts kameran ut 11 månader efter köp har du som privatperson 1 månad garanti kvar och 2 år + 1 månad kvar på din reklamationsrätt. ( förutsatt att säljaren ger dig 12 mån garanti )

Det var det jag trodde, men säljaren säger att det inte stämmer. Förutsatt att de ger mig en helt ny kamera så har jag 12 nya månader garanti.

Blir det reparationer är det väl sony som betalar ändå.

/F

Men visst är det väl lite komiskt att de kan räkna bort halva priset bara sådär utan grund?

/F

Nyss damp det ned ett reklamblad i brevinkastet - en matbutik i närheten har helt oprovocerat och utan synbar anledning sänkt priset på burkskinka, läsk och inlagd sill. Det är med andra ord inte en seriös butik? :)

Om du kräver tydliga rationella förklaringar till prisnivåer i allmänhet och rabatter i synnerhet tror jag att du kommer att få uppleva många besvikelser.

Medlemsrabatter av olika slag är mycket vanliga. Gefvert drar helt enkelt nytta av att Fotosidan når ut till många i deras målgrupp (fotointresserade). Hur dyrt tror du det hade varit att distribuera ett reklamutskick som når ut till väldigt många av Sveriges fotointresserade?

Det finns en annan tråd om det men jag vill inte ha en 1000 kilo tung stålcontainer att förvara mina saker i, och får inte bygga om huset till ett fort, så Gefvert kan inte hjälpa mig.

/F

Duger nämnda sidas forum för att be om hjälp då? ;)

Och sälja kameran, då slipper du försäkringen samt stålskåpet.

Sluta klaga på rabatter, du har ju utnyttjat dem, vad glad istället.

Jag har inte utnyttjat rabatter hos Gefvert. Jag förlorade 350 kr när jag hann betala för medlemskap här innan jag insåg att jag inte kunde ha dem.

Jag är ganska glad ändå. Jag har ju sparat ca 6000 kr på Gefvert och det var ju det jag fick betala för reparationen så jag gick ju jämnt upp ändå.

/F

Jag har inte utnyttjat rabatter hos Gefvert. Jag förlorade 350 kr när jag hann betala för medlemskap här innan jag insåg att jag inte kunde ha dem.

Jag är ganska glad ändå. Jag har ju sparat ca 6000 kr på Gefvert och det var ju det jag fick betala för reparationen så jag gick ju jämnt upp ändå.

/F

Ångervecka?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar