Annons

Vad köper yrkesfolk för garantier?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotogenisk.se

Aktiv medlem
Servicefirman är trötta på att laga min slutare.
(Notera att det är servicefirman... inte säljaren)

"Min bedömning grundade sig istället på att du tagit ca 800 bilder för var gång strömbrytaren på kameran slagits på. Detta är betydligt högre slitage än normalt användande.
Konsumentköplagen gäller för privatkonsumtion, inte för yrkesfolk.

Min bedömning är alltså att kameran inte täcks av garanti eftersom den använts på ett sätt som inte garantin täcker och att felen inte beror på material eller konstruktionsfel utan rent slitage."

Vad klickar man i för kryss när man ska handla kameror som yrkesman så man får garanti?

/F

"Min bedömning grundade sig istället på att du tagit ca 800 bilder för var gång strömbrytaren på kameran slagits på. Detta är betydligt högre slitage än normalt användande.

Min bedömning är alltså att kameran inte täcks av garanti eftersom den använts på ett sätt som inte garantin täcker och att felen inte beror på material eller konstruktionsfel utan rent slitage."

Vad klickar man i för kryss när man ska handla kameror som yrkesman så man får garanti?

/F

Nu framgår det inte vad det är för kamera vi pratar om, men när det gäller kameror kommer garantin oftast från kameratillverkaren/importören och jag har inte sett att de villkorar dem efter användning. Vilket kameramärke gäller det? Vad är det för serviceställe? Har du provat att prata direkt med tillverkaren/importören?

Sedan förstår jag inte riktigt det där med "ca 800 bilder för var gång strömbrytaren på kameran slagits på" ... Vad i all världen menar han med det? 800 bilder är ju i sig ingenting ...

Nu framgår det inte vad det är för kamera vi pratar om, men när det gäller kameror kommer garantin oftast från kameratillverkaren/importören och jag har inte sett att de villkorar dem efter användning. Vilket kameramärke gäller det? Vad är det för serviceställe? Har du provat att prata direkt med tillverkaren/importören?

Sedan förstår jag inte riktigt det där med "ca 800 bilder för var gång strömbrytaren på kameran slagits på" ... Vad i all världen menar han med det? 800 bilder är ju i sig ingenting ...

Stället du köper kameran på lämnar ju i nästan alla fall garanti på produkten 1 år eller mer.

Sedan så har jag för mig att om man köper som företagskund så har man sämre garantivillkor än om man köper som privatperson i vissa butiker.

Det är vem du är och inte hur du fotograferar som avgör om du är privatperson eller professionell. Har du ingen firma är det inte mycket snack om saken.

Om inte handlaren eller servicestället vill ta emot kameran får du vända dig till generalagenten.

Konsumentköplagen ger skydd mot fabrikationsfel i 3 år. Man kan nog säga att det innebär att en pryl ska hålla 3 år vid normal användning. 800 bilder vid fototillfälle anser inte jag är onormalt. Proffs har inte detta skydd.

Tror aldrig jag hört att antal bilder per fototillfälle har någon betydelse för slutarens livslängd, bara totala antalet exponeringar. 800 bilder är inte heller mycket, en kamera kan gå flera tusen bilder under en dags sport- eller motorsportfoto till exempel.

Konsumentköplagen gäller endast och bara privatpersoner, inte företag.
Om du är företagare, Enskild firma, HB eller AB, kan du inte få hjälp av KO eller kommunal Konsumentrådgivare.
Dessutom, om du köpt en produkt avsedd för hobbybruk, men använder för proffessionellt bruk, så har du nog köpt för billig grej. Om säljaren begränsar sin garanti till företagskunder är det helt OK.
Du behöver inte klicka i någon ruta för att få garanti på inköpt vara från säljaren, däremot bör det framgå av köpeavtal eller kvitto/faktura vad som gäller. Står det ingenting så finns inga garantier.
Alternativet för ett företag blir då vid tvist att satsa på förhandling i Tingsrätten, vilket är långt ifrån gratis, eller att hota med att sluta som kund.

Senast ändrad:
Eftersom TS har en enskild firma med fotografering registrerad som verksamhet är nog risken stor att dom kommer vägra ersätta med hänvisning till det.....

Fö tolkade jag det där med att han tagit 800 bilder varje gång som att det tagits väldigt många bilder, snarare än att just den manövern i sig skulle vara skadlig.

/F

Vad står det på kvittot?

Har du köpt kameran privat men använt den professionellt i firman kan jag förstå att de inte gillar att du använder konsumentskyddsregler/garantier.

Det betyder också att du inte kan gå till konsumentverket för hjälp.

Vad är det för kamera? Jag lämnar ibland min kameran på i veckor, stänger bara av den för att förhindra oavsiktliga avtryck tex under transport. Då kan det bli flera tusen bilder.

Sen undrar man vad det är för slutare som pajar så ofta. En D700 tex klarar om jag minns rätt 100-150 000 rörelser. Kan det vara något annat fel?

Du frågade om (proffs?)försäkring i någon annan tråd, om du köpte Gefvertförsäkrningen kanske du kan prova den vägen?

Nej absolut inte .Bara undra om man kunde se det eller om servicefirman bara hittat på det.

Jag har inte hört talas om att man kan se det, bara antalet exponeringar, men det är ju möjligt att det finns serviceprogram som loggar mer detaljer än man tror.

Min gissning är nog annars att det bygger på något som TS sagt till servicemannen om hur många bilder han brukar ta en normal dag.

Sverkers Teorem

Ett företag som säljer har alltid fel och vill röva de stackars kunderna på deras pengar.
En köpare har alltid rätten på sin sida.

Man kan inte köpa sig garanti såvitt jag vet, men fabriksgaranti gäller alltid, oavsett om man är yrkesman eller privatperson. Konsumentköplagen gäller inte för saker som man köper i yrket, utan där får man i stället teckna avtal.

Så om det finns ett års fabriksgaranti, så gäller den även en yrkesman, men den kan ha begränsningar, som att den exempelvis inte gäller slitage, såväl normalt som onormalt.

Nu är ju 800 exponeringar inte särskilt mycket, även om man i vissa fall kan komma upp i mer än vad produkten är gjord för på ganska kort tid och därmed mista rätten till garantiåtgärd på kriteriet slitage. Men en kamera borde tåla tusentals exponeringar i följd, och det ska inte göra att slutaren går sönder genom slitage om man inte har använt den väldigt mycket, exempelvis mer än 50000 exponeringar. Många tillverkare anger ungefär hur många exponeringar slutaren är byggd för att tåla.

Så lite intresse kan det ha att veta vilken produkt det rör sig om; om det är en typisk yrkesprodukt, eller om det är en produkt som man kan räkna med att den inte ska hålla lika bra, och det har betydelse också hur många exponeringar det handlar om totalt. Det finns väldigt få kameror som är utpräglade yrkesverktyg, och om det är en sådan kamera som går sönder ofta, så har det ett allmänintresse att veta vad det är för kamera och vilken serviceverkstad det handlar om.

Och om det är en slutare som går sönder efter att man har tagit tusen exponeringar i stöten ungefär femtio gånger i följd, och kameran inte är ett utpräglat yrkesverktyg, så bör man nog inse att det är en produkt som inte är gjord för den sortens användning och endera betala för reparationen eller skaffa en ny.

Vad står det på kvittot?

Har du köpt kameran privat men använt den professionellt i firman kan jag förstå att de inte gillar att du använder konsumentskyddsregler/garantier.

Vad är det för kamera?

Sen undrar man vad det är för slutare som pajar så ofta. En D700 tex klarar om jag minns rätt 100-150 000 rörelser. Kan det vara något annat fel?

Kameran är köpt och levererad till företaget. Vanligt kvitto vad jag minns.

Ja, det syns tydligen i kameraloggen hur många bilder som tagits och hur många gånger den slagits på. "800 bilder" vill han mena på "ovanligt användande" vilket är ännu ett kriterie i konsumentköp lagen för att garantier inte ska gälla.

Kameran är Sonys "flaggskepp" A850 och en professionellt inriktad kamera för 20.000 kr. Fullformat och 24 megapixlar.

Jag tar många bilder när jag fotar och fotar ofta. Första kameran gick slutaren sönder efter 40000, 70000 och 15000 bilder men det var ovanligt ofta sa de och trodde jag fått en skev kamera, så jag fick en ny likadan på garantin.

Efter 5 månader och ca 20-40000 bilder gick slutaren sönder i den också.

Jag skickade den till servicefirman eftersom att jag vid det laget var så tjenis med dem... trodde inte att garantin skulle gälla eftersom att det var 16 månader efter första köpet. Så de skickade tillbaka den med 6000 kr prislapp.

När jag såg att det var så dyrt kollade jag med säljaren och de säger att jag har 12 månader ny garanti från att jag fick nya kameran. Så då borde garantin gälla. Så de var ok med reparation.

Jag frågade servicefirman om det gick att lösa så att Sony tog de 6000 kr på garantin trots att reparationen redan var gjord, eftersom att den borde gälla på en 5 månader gammal kamera, men det var där servicefirman backade och sa att jag inte har garantier över huvud taget.

Min D700 har gått 300.000 bilder utan problem på ca 2,5 år, så den håller ihop bättre.

Men jag tror att Sony A850 har något tekniskt fel så att när batteriet börjar bli dåligt kan den misstända i slutaren och då kortsluts ett kretskort. Funderar på att köpa batterigrepp bara för att se om det hjälper med dubbla batterier. Jag tror inte på att det är slitage.

Sony A850 är betydligt trevligare än D700 under alla förhållanden utom mörka kyrkor, och jag har alla roliga objektiv till Sony, så jag vill ju gärna inte byta bort dem. Jag hoppas på en bättre fullformatare från Sony nu i vår.

/F

Senast ändrad:
Du frågade om (proffs?)försäkring i någon annan tråd, om du köpte Gefvertförsäkrningen kanske du kan prova den vägen?

Gefvert var inget för mig.... och förmodligen inte så sunt för någon annan fotograf heller från vad jag läste mig till. Kändes som om de hade klausuler för att inget skulle gälla om något händer.

/F

Gefvert var inget för mig.... och förmodligen inte så sunt för någon annan fotograf heller från vad jag läste mig till. Kändes som om de hade klausuler för att inget skulle gälla om något händer.

/F

Gefvert är man får om man försäkrar sig via SFF och många andra frilansare (som jag) kör dem också. Jag personligen har mycket goda erfarenheter av dem. Smidiga och med enkla rutiner för att hantera att man tillfälligt lånar/hyr dyrare utrustning eller kortare tid är iväg utanför EU (där premien är högre).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar