Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad köpa? Minolta DiMAGE Xi / Canon Ixus V3?

Produkter
(logga in för att koppla)

DaCure

Guest
Har letat efter en liten smidig kamera som man lätt kan ta med sig överallt ett tag nu och kommit fram till att följande två kameror kan vara ett vettigt alternativ.

Canon Digital Ixus V3
Minolta DiMAGE Xi

Frågan är bara vilken man bör välja?
Vad finns det för för och nackdelar med dom båda kamerorna?
Är någon bättre än den andra eller är det bara en smaksak?

Vad hade du valt och varför?
Vilket märke kommer hålla längst med lager av "reservdelar" så som batterier och tillbehör? Så det inte är någon risk att man efter något år står där med en kamera som det är omöjligt att få tag på ett batteri till.

Eller finns det någon som kanske har yttligare ett bättre allternativ på kamera i samma storleksklass?

Tack på förhand!
MVH / Johan
 
Jag valde V3:an. Mycket på grund av att jag sett en del bilder som Minoltan tagit. Många av dem i oskärpa vilket Canons bilder ej var som var tagna på samma ställe och med samma förutsättningar.
 
Tidningen FOTO har i nummer 1-03 ett litet test av kamerorna. Jag har bara läst lite, men förstår att de gillar Canon V3 bättre.
Johan
 
Jag köpte en Fuji Finpix F401 för ett par månader sedan och är helnöjd med den. Ett litet krux är blixten som inte räcker så långt, man får gå lite närmare än vad man är van vid. Jag jämförde bilder på www.steves-digicams.com
och sedan valde jag Fuji. Det är ju "till syven å sist" hur du själv uppfattar bilderna som är det viktigaste tycker jag.
 
johanh skrev:
Tidningen FOTO har i nummer 1-03 ett litet test av kamerorna. Jag har bara läst lite, men förstår att de gillar Canon V3 bättre.
Johan

Har FOTO testat V3 egentligen? Har missat några nummer förra året. Kanske testade de den då? Har börjat prenumurera i år istället. Mycket enklare! Mer inställningsmöjligheter på Canons kamera också vad jag vet...
 
Vad du menar med egentligen vet jag inte, men de har testat den i det numret jag nämnde. Jag vet eftersom jag har tidningen.
De nämnde som plus för den kameran:
bra autofokus
bra batteri
liten och kompakt
snabbt klar för foto

minus:
dålig kanskärpa
risk röda ögon
liten sökare
 
Vill bara säga att jag inte tror att FOTOs tester av kameror är något som man ska luta sig alltför mycket mot. Så att det inte blir några missförstånd :)
 
Köp inte dimage xi

köp inte Dimage Xí den är ingen höjdare.
Har haft en sådan själv men lämnade tillbaka den.
Du får bättre bilder om du köper en kamera i 2000 kronors klassen.

Jag bytte till en Konica KD-400z. Är helnöjd. Kanonbilder, enkla menyer, liten och smidig.
den har 4 megapixel och kan använda både SD memory Card och Memory stick. Och den ligger i samma prisklass som Ixus v3 och dimage xi.

Kolla på den här kameran, kan lova att du blir nöjd.
 
Tack för alla snabba svar!

Det verkar som om man skulle kunna utesluta DiMAGE Xi:n pga dess dåliga bildkvalité (speciellt inomhus) av det jag nu har läst mig till.

V3:an har jag dock inte läst speciellt mycket ont om faktiskt. Men jag lyckats skrapa fram några till alternativ till nu också. Så dom funderingarna kretsar kring nu är följande kameror:

Canon Digital Ixus V3
Konica Revio KD-500Z
Pentax Optio S ( http://www.dpreview.com/news/0301/03010801pentaxoptios.asp )

Konican verkar vara en riktigt bra kamera. Tyvärr så har den ett unikt batteri, ingen A/V utgång samt ingen sekvenstagning.

Pentaxen verkar inte har många nackdelar mer än att ingen har testat den och verkligen vet hur kvalitén på bilderna blir både inomhus ocg utomhus. Funderar starkt på den faktiskt! Det enda som är synd är att den inte verkar ha något ordentligt linsskydd.

Vad tror ni om dessa?

Tack på förhand!
MVH / Johan
 
Jag tror att jag skulle ha köpt V3an pga. att den har bättre bildkvalitet och enligt Ljud och Bild kan mäta sig med en del 4miljoner pixlar kameror
 
Har läst mycket om Ixus V3:an. Bilderna jag sett har varit mycket bra. Har dock ej provat den. Den är på väg hem ifrån Tyskland. Kostar enbart runt 500€ där! Den har en massa inbyggda funktioner. Snabb, liten!

Skriver mer om den så fort jag fått den. Den skickades i fredags. När den kommer till Sverige vet jag ej. Tyskarna kanske är slöa med posten, hehe.

Har letat nackdelar och de jag funnit har inte avskräckt mig för att köpa kameran!

Gå in på www.cyberphoto.se och läs mer om kameran. Du kan även se testbilder där.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.