Annons

Vad köpa för kamera för bilsport max 30 000kr

Produkter
(logga in för att koppla)
Alldeles riktigt Björn.
Det vet Microsoft också och det är därför som de har blandat in Intel som i sin tur styr det redan i hårdvaran i nästa generation.

XP skickar redan idag bakgrundsinformation om hur du använder prg, vilka prg du använder och det är en smal sak att skicka med licensnummerna. Sedan är det bara att kolla dubbla licensnummer och gå till polisen.

Det är allt de behöver göra.

Jag håller med dig Björn, utvecklingen går inte åt konsumentens håll.
Eller är det ett måste för att få alla att betala vad det kostar? Svaret får vänta till ett annat forum.

800 Mb, det är bara 80 bilder, det blir svindyrt och framförallt ohållbart i längden, var ska man förvara allt?
Jag har inte den platsen.

Man behöver ej heller ha det senaste precis.. versionshysterin behöver man inte ta på fullt allvar.. vi hade en förläsning med han som har Mac art and design eller vad det heter när jag pluggade i sunne.. han gjorde fortfarande då pixeleditering i photoshop 3.

så att man måste ligga på senaste 7.12233 versionen av ditt och datt tycker jag inte.

Erik Schalin skrev:

Jag räknar kallt med att när jag köper digitalt om 7-10 år så är sensorerna så stora och givetvis billigare.
Visst...men absolut inget tyder på att stora sensorer någonsin kommer att bli så billiga att amatörer är beredda att betala för dem. Troligen stannar de vid APS-storlek ungefär, som i dagens D60 etc. Fler pixlar vet jag heller inte om jag vill ha om det kostar i dynamik och känslighet (och det gör det ju).

Ja man måste vara så ärlig att man betalar för programvaran om man använder PC om några år.
Björn: -Har du helt missat utvecklingen av XP och informationen om nästa generation? Men det klart, det kanske går att undvika om man köper en riktig dator, en UNIX-maskin;).

För att kvala in klubben för extremt petiga, vad det är för operativsystem har väl inget att göra med vad det är för dator?
Jag menar, du kan köra Unix, Linux, Windows (3.11, 95, 98, NT, 2000, ME, Xp), beOS, etc på en och samma maskin. Det är fortfarande
samma dator. :)

XP skickar redan idag bakgrundsinformation om hur du använder prg, vilka prg du använder och det är en smal sak att skicka med licensnummerna. Sedan är det bara att kolla dubbla licensnummer och gå till polisen.
Det är allt de behöver göra.

Det är just det dom inte får göra. Bryter mot lagar om personlig integritet (I alla fall i Sverige).

800 Mb, det är bara 80 bilder, det blir svindyrt och framförallt ohållbart i längden, var ska man förvara allt?

Nu när hårdiskarna kostar mindre än 13 kronor per gigabyte så är det väl inga problem?
om du räknar med bilder på 10 mb så får du ju in runt 18000 bilder på en 180 GB HD. Den kostar 2240 kronor, inklusive moms.

Idag finns det billiga dvd brännare för runt 2500 kronor(kanske inte så bra...men dom funkar säkert).

För att lagra 18000 bilder skulle du behöva nästan 40 skivor. De billigaste skivorna jag har sett kostar ca 13 kronor. Då skulle du landa på dryga 3000 kronor...för att kunna lagra lika mycket som på en 180 GB disk som kostar 2240...
Så är det verkligen värt besväret att hålla på och krångla med dvd-skivor? Jag tycker inte det i alla fall.

Mvh Christoffer

1 Jag skriver om upplösning inte storlek på sensor.
2 Jag siar om framtiden...
3 Har du också missat utvecklingen walle, skickar med en länk till en mycket vinklad sida, den skulle kunna innehålla endst sanningen eller bara lögn. Verkligheten hamnar nog mitt emellan.
http://www.againsttcpa.com/tcpa-faq-sw.html

http://www.cypherpunks.to/TCPA_DEFCON_10.pdf för lite mer info om vad amerikanarna har på gång.

4 Jo walle det får dem. För i det ögonblick du klickar ja på att du har läst kontraktet för installation så har du godkännt detta. Om du inte klickar ja så blir det ingen installation. Du är ju inte tvingad att använda deras OS eller mjukvara...

5 På min normalt fysiska arbetsplats har vi ca 40 hårddiskar. En gg om året kraschar en disk. Vill du ta den chansen? Det vill inte jag.

Faktum är att många privatpersoner kommer att upptäcka detta inom en 10 årsperiod. Hela familjealbum kommer att försvinna.

Mvh Erik

Nej kära Erik, Jag har inte missat utvecklingen. Om Du gör en sökning här på forumet så kanske du till och med hittar att Jag har länkat till EXAKT samma sida som du just länkade till.

Fakta står kvar...Köp vilkent PC moderkort, Processor, ram etc du vill...du får en dator som du kan köra i stort sett vilket operativsystem du vill på. Jag tycker att du ska ta och läsa på lite bättre om TCPA, palladium...Och Fritz, framför allt.

En gång om året krachar en disk...en disk av 40...Ok, vad är det för diskar? Kan säga så här, har själv gjort lite heavy-duty tester på en 20 GB disk...kört den med "locket" av. Började med att rita lite på den med en CD-Label penna...inga problem. Täckte hela ytan med färg..inte ett skit hände..kulspetspenna på diskytan (hela tiden med datorn igång), inga problem. Peta på den med fingrarna gör inte heller nån större skada...i alla fall inte på disken, men passa fingrarna!
Vad Jag vill komma till är att dagens hårddiskar är ganska robusta saker. Är man bara lite försiktig så är det inga problem.

Bränn 40 CD-skivor, och vänta ett år så får du se hur många som fortfarande funkar. Tror inte att du kommer att få några uppiggande nyheter...
Om du sparar ditt familealbum på en dvd och tror att det kommer att ligga säkert där så gör du ett STORT misstag.

Har du hör talas om RAID? Koppla två (eller fler) diskar enligt RAID1...exakt samma data kommer att ligga på alla diskar i arrayen. Krashar en disk så är det ingen katastrof. Kom nu inte och snacka om att två diskar skulle krasha samtidigt...det händer inte. Visst, det blir lite dyrare än att köra en disk, men du får en i stort sett oöverträffad säkerhet.

Bra då är vi överens om utvecklingens möjliga spår.

Diskarna står där de står, år ut och år in. Grejen är att DU aldrig vet när den går sönder och det är för dyrt att laga.

Nej inte en CD-kopia, och du måste underhålla kopiorna, jobbigt, jobbigt...

För att nå "äkta" RAID så behöver du minst tre, hellst fem diskar. Vilken privatperson klarar av att underhålla ett RAID-system?

Sannolikheten att 2 går sönder är liten men inte osannolik vid ett elektriskt överslag. Hemma brukar man då inte ha högspänning där detta normalt inträffar.

Förresten så har fyra skärmar också gått åt skogen men de var gamla. Den äldsta brann faktiskt upp.

Att hdd´s är en förbrukningsvara vet ju alla, jag har just kasserat min gamla Maxtor 8gb som hade några år på nacken.. Den är använd varje dag i många många många år..

Om du fyller en 180gb´s disk med bilder, lägger den i ditt brandsäkerhetsskåp.. och tar fram den vid nödtillfällen.. går den då sönder efter något år om den ligger helt stilla i ett skåp? Tveksamt..

Det som lär hända efter ett gäng år är att den inte är kompatibel med nyare datorer, men du får väl spara en gammal dator i skåpet också :)

Man kanske också bör fundera på hur viktigt det egentligen är att alla bilder man tar ska hålla i tiotals år...kanske en bild av tusen för mig. Det blir kanske en eller två fulla CD-R skivor per decennium. Jag ska nog klara att hålla dem uppdaterade.

Och det enda jag vill ha var tipps om en KAMERA... inte datortipps.. .eller RAIDlösningar.. .eller annat... EN KAMERA

=)

Ja, en beg D60 (eller D30) är OK, men med tanke på att Dragracing är snabba bilar och AF på D60 inte är så snabb kanske en ny 10D ändå är att föredra.
En Nikon D100 (ev.beg.)är också ett bra alternativ.

jämför själv på www.dpreview.com

Hej,
ser att det blir många tips på frågan och kan inte låta bli att lägga mig i. Går själv i liknande tankar med ett digitalt systemkamera inköp. Att nu Nikon (äntligen!) börjat sänka priset gör ju allt ännu mer intressant...
Hur som helst så tycker jag du skall kolla in www.dpreview.com, en toppensajt för att få koll på digitala kameror. Där har man också genomfört jämförelser med flesta toppenmodeller (med lätt överskådliga bildexempel), man kan också ladda ner raw-bilder för att få en uppfattning av upplösningen, samt mycket annat.
Tycker själv för övrigt att Fuji:s S2 Pro ser ut som ett bra alternativ (något klumpigare än D100 dock...men har istället firewire) och som borde ligga bra till för en prissänkning snart, eller...?

Appropå firewire så borde väl Nikon koppla greppet nu och fixa till en Firewire 800 port (snubb på dubbelt så snabb som USB2!!) på nästkommande modell. Det och en ny powerbook...schwoong!!

Lycka till!

Att tänka på angående Fuji:s S2 Pro, tycker jag är att det inte finns något vertikalgrepp att köpa till den..i övrigt en kanonfin kamera.

Appropå firewire så borde väl Nikon koppla greppet nu och fixa till en Firewire 800 port (snubb på dubbelt så snabb som USB2!!) på nästkommande modell.

Eller varför inte två generationer framåt? ;)
Dom har specifierat en version som ska ha en hastighet på 3200 mb/s :)
Usb2 har ju 480 mb/s, så firewire kommer helt klart att dra iväg.

Walle skrev:
Eller varför inte två generationer framåt? ;)
Dom har specifierat en version som ska ha en hastighet på 3200 mb/s :)
Usb2 har ju 480 mb/s, så firewire kommer helt klart att dra iväg.

Vilka har spec:at det, Nikon? Var hittar jag info om detta isåfall...låter ju rätt intressant (fast jag antar att priset drar iväg också..suck!)

Undrar en yr Tomas från Frankrike (som just hällt upp ett glas rött efter en dags slit på kontoret).

Mors...hick...ning!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar