Bofoto2 skrev:
Varför inte en mätsökarkamera med s/v sensor, det skulle bli skarp det.
Alla gillar inte mätsökare, jag är en av dem. Inte då för att det skulle vara något fel på mätsökare, fin, fina för typ. "streetphoto". Men har du någonsin sett en mätsökare med ett 400mm tele?
Nemesis skrev:
Varför digital då?
Kanske för att man vill ha digitala bilder, direkt (jag menar då inte på en display i kameran).
Jag har en analog utrustning som jag kör svartvitt och dia i. Å jag skulle mycket hellre den kameran än någon av mina digitala klumpedunsar - om den bara var digital. Men analogt innebär det väntan på framkallning, slabb-jobb för framkallning, kemikalie-slask hit o dit, jobb för att skanna osv.. Å till råga på allt så når jag inte samma kvalité som att köra digitalt direkt, med viss reservation för svartvitt där den rätta känslan i bilden inte riktigt vill infinna sig digitalt. Om hela ens arbetsflöde är digitalt, då är film lindrigt talat rätt så stökigt.
Min gamla Chinon med 28 eller 50mm (Pentax-K), den går ned i en normal innerficka. Mitt 135/2.8 går ned i bröstfickan på en jeansjacka. Har en stor riktig sökare, som en 1.5-crop-kamera behöver 150% förstoringsgrad på sökaren för att ens efterlikna. Ack om den bara var digital..
Jag ser min drömkamera:
* 10-12 Mp
* Antiskak
* Sensorrengöring
* ISO 100-3200 på ratt.
* B till 1/4000s slutare
* Stor sökare med snittbild och microprismor
* Spegeluppfällning
* Tidsautomatik som enda auto
* Spot o centrumvägd mätning
* Exp. kompensation.
* AE-lås
* Självutlösare
* Grundläggande TTL med första/andra-ridå synk
* RAW eller RAW+jpeg val-knapp
* Färgtemp eller AWB reglage
* Liten LCD för batteri o bildräknare
* Fullt kompatibel med alla K-objektiv med
bländarring.
Allt med en riktigt hög byggkvalite i metall. Inga programval. Ingen autofokus. Ingen popupblixt. Inget gorilla-grepp som gör huset klumpigt. Inga menyer så långt ögat når, alla funktioner direkt på reglage. Inte ens en display på baksidan. Displayen kan vara ett löst tillbehör, då skulle den istället kunna vara riktigt stor, kanske finnas i olika storlekar, kopplas till kameran med kabel (eller trådlöst), med sina egna batterier. Den skulle också kunna funka som live-view sökare (tänk 15 tums live-view sökare..). Jag skulle dock kunna klara mig helt utan display, bara kameran är digital så att man slipper "analog-stöket".
Kort sagt, "Leica M8-tänk", fast spegelreflex.
Pentax är den tillverkare som är närmast, är Pentax i och med att de behållt sin gamla objektivfattning och att det faktiskt fortfarande nytillverkas helt manuella objektiv. De skulle kunna få en "knäpp" och göra något med liknande "tänk" som Leica M8.
Men suck.. den julklappen får jag nog bara drömma om, i stort sett oavsett pengar. Inte då för att det skulle vara tekniskt omöjligt, allt som behövs har redan funnits några år (om vi bortser från jätte display som live-view). Problemet ligger nog snarare hos ingenjörerna, de lever på att ständigt hitta på nya funktioner, inte på att gå motsatt håll. Marknadsavdelningarna gillar nog också att göra reklam för ständigt nya funktioner. Inom mjukvara kallas åkomman för "featurehitis". Tyvärr är det nog bara Leica som är tillräckligt traditionstyngt. Så drömmen får nog bli en dröm, detta även om man skulle drabbas av för-mycket-pengar.