Annons

Vad innebär "delad upphovsrätt"

Produkter
(logga in för att koppla)

rannug

Avslutat medlemskap
Har under tre dygn (nästan dygnen runt) fotat ett airsoft wargame som kallas Berget 7.

Har väl vistats i området mer än 40 timmar på dessa tre dygn.
Ca 900 bilder är tagna, Efter rensning blir det omkring 650-700 som kanske är användbara
I en inledande diskussion med arrangören om ev ersättning/användning har dom sagt att dom brukar göra upp om "delad upphovsrätt"

Jag är inte riktigt säker vad dom vill uppnå med detta eller vad delad upphovsrätt innebär.

Tacksam om någon kan förklara

Kan väl tillägga att arrangörerna har tagit in nästan 1 500 000 kr i anmälningsavgifter från deltagarna/spelarna.
Dessa kommer från nästan 40 olika länder.
Helt otroligt egentligen. 99 % av spelarna har haft skitkul.
Dom är nästan saliga av glädje. Har aldrig i mitt 58 åriga liv tidigare sett så trevliga, glada och nöjda människor.
En man hade åkt ända från Vladivostok i Ryssland till lilla Härnösand för att delta.

/Gunnar

Hej
Är absolut inget proffs på området men läste en del när lagen ändrades för ett antal år sedan. Så vitt jag har förstått innebär en delad upphovsrätt att två personer kan dela på upphovsrätten, den är ju alltid personanknuten.
MEN! Det innebär att båda måste ha tillfört något till själva bilden.
Exempel 1
Du plåtar med en AD från en byrå som stylat en miljö, talar om vilken vinkel du skall ta o.s.v
Exempel 2
Du plåtar mat med en kock som läger upp, fixar maten och är med och aktiv vid själva plåtningen.
I de här två fallen tror jag att delad upphovsrätt går att tillämpa.
Att något företag däremot rent generellt skulle hävda delad upphovsrätt låter mycket märkligt. Snarare är det någon amatörjurist som fått för sig att det kan gå till så.
Är som sagt bara en enkel fotograf som läst på lite för att ha en vettig information till mina kunder. Jag skulle aldrig acceptera en delad rätt på de premisser du beskriver, för mig verkar det mer bondfångeri.
Ett uttömmande och juridiskt riktigt svar kan du med stor säkerhet få av Staffan Teste på BLF
Lycka till

Tack

Gomer

Stort tack för detta svar.
Det ger mig mycket betydelsefull information i ev fortsatta diskussioner.

Tack, tusen tack.

/Gunnar

I en inledande diskussion med arrangören om ev ersättning/användning har dom sagt att dom brukar göra upp om "delad upphovsrätt"
De syftar förmodligen på det normala och vanligaste avtalet när det gäller uppdragsfotografering. Det innebär (vanligtvis) att uppdragsgivaren köper rätten att använda bilderna i sin verksamhet -- men fotografen behåller rätten att sälja bilderna till andra användare.

Motsatsen skulle vara att uppdragsgivaren köper exklusiv rätt till bilderna -- dvs fotografen får inte publicera dem eller sälja dem till någon annan.

Något sådant som Gomer resonerar kring har jag inte hört talas om (även om man kan tycka att det finns en hel del sunt förnuft i resonemanget). Enligt svensk (och internationell) lag är det fotografen som har hela upphovsrätten till sina bilder -- tills han säljer delar av denna rätt.

Erland

Tack för din förklaring.
Klargör en del ytterligare tycker jag.
Frågan är bara vilken uppfattning arrangören har om vad delad upphovsrätt innebär och vilka rättigheter att använda och ev sälja bilderna han anser sig ha.

Kanske bäst om man kan reglera detta i ett avtal/överenskommelse, så att det inte blir några oklarheter.

Tror inget ont om dessa killar. Dom verkar jättetrevliga och är väldigt duktiga som har lyckats organisera ett så stort spektakel.
Trodde knappt mina ögon när jag först kom in i området.

Men jag har för några år sen gjorde uppdrag som när jag efteråt räknade på det bedömdes vara värt ca 75 000 kr. Min ersättning blev 4000.
Vill inte råka ut för samma sak igen.

/Gunnar

Givetvis ska ni skriva ett avtal. Det vanligaste är, som jag skrev, att uppdragsgivaren har rätt att använda bilden i sin verksamhet, men inte sälja vidare.

Lite nyfiken på vad du gjorde för jobb som var värt 75000 kr. Det innebär ju tio dagars arbete...

Senast ändrad:
Erland

Vill inte gå in på det så detaljerat men kan väl säga
att jag följde ett arrangemang med ett tjugotal deltagare under två dagar.
Videofilmade hela aktivitete och fick ihop ca 6 timmars videofilm.
Detta redigerade jag senare under 1- 1,5 månad och gjorde kompletta färdiga DVD-filmer. En kort variant på 15 minuter till arrangören att användas som demo och för intresserade besökare.
En längre variant ca 35 minuter som deltagarna fick köpa.

Har väl aldrig fått så mycket positiv respons för något jag gjort, men som sagt- betalningen blev inget att skryta med.
Mitt största hopp med detta jobb var väl att det skulle ge något mer uppdrag som kanske skulle kunna inbringa mer slantar.
Men tyvärr - ingenting - inte en enda rekommendation.

Dum som jag var gjorde jag samma sak fem år i rad.
Sista året höll jag nästa på att inte få betalt alls.

Senast ändrad:
BLF:s bok "Bildhantering"

Har nu lånat BLF:s bok "Bildhantering" på biblioteket.

Har väl kommit igenom hälften ungefär och blir alltmer övertygad om att jag inte ska gå med på någon "delad upphovsrätt".

Kan för övrigt rekommendera boken som är ganska lättläst trots en del lagtext.

Eftersom jag känner det onödigt att skapa ett nytt ämne så skriver jag min fråga direkt här.

Jag har under en tid fotat en del, mest för skojs skull, på en lokal klubb. Jag har inget skrivet kontrakt med ägaren, men har muntligt gått med på att de får använda fotona på sin hemsida, så kallade mingelbilder. Jag har fått betalt direkt kontant, men ytterst små belopp. Jag är medveten om att det är rent utnyttjande av mig som fotograf, men jag är ändå lite osäker på vad som gäller med upphovsrätten för mina bilder. Klubben jag "jobbat" för har vid ett eller kanske t.o.m. flera tillfällen även publicerat eller alt. sålt vidare mina bilder till den lokala tidningen utan min vetskap, och kanske även sålt vidare bilder till artister som besökt klubben.

Efter ett ganska långt uppehåll i fotograferandet för denna klubb har jag nu återigen gjort ett "jobb" åt dem, under liknande förhållanden som tidigare. Dock har jag i efterhand fått förfrågningar om att sälja några bilder till en artist, så jag undrar som sagt över vad som gäller för mig och mina bilder. Jag antar att det här med "delad upphovsrätt" skulle kunna gälla om jag haft något slags kontrakt med ägaren för klubben? Jag har f.ö. inga planer på att fortsätta fotografera för tidigare nämnda klubb under de villkor (eller brist på) jag har nu.

Är tacksam för svar och kommentarer angående det här.

Om ni har kommit överens om att klubben får publicera bilderna på sin webbsajt är det exakt detta de får göra, och inget annat. Rätten att t ex sälja bilder är det du och endast du som har.

Muntliga avtal gäller på exakt samma sätt som skriftliga -- men är svårare att bevisa. Fotografen har alla rättigheter så länge ingen annan kan visa att de köpt/fått rättigheter av fotografen.

Tack för det snabba svaret, det var det jag misstänkte. Jag har även lite fler följdfrågor.

Jag har alltså en intresserad kund som kan tänka sig att köpa en eller flera bilder jag tagit. Det är egentligen första gången jag haft möjligheten att sälja bilder vidare och jag har inte jättebra koll på vad som gäller här heller. Jag antar att jag måste skriva något slags kontrakt och kvitto, länkar och/eller dokumentation om hur jag ska göra detta vore uppskattat. Något slags kostnadsförslag skulle vara bra också. Som jag förstått det kommer kunden använda bilderna på en privat hemsida om sig själv.

Avtal och kvitto kan vara samma papper. Man behöver inte följa någon speciell byråkrati, utan bara skriva ner vad man kommit överens om. Typ:

Fotografen A säljer till B rätten att använda X st Y-bilder på sin webbsajt, www.xyz.se. Fotografen behåller alla andra rättigheter.

Arvodet Z kr kvitteras.

Och sen skriver båda under.

Hur mycket man ska ta betalt är alltid svårt att säga. Det beror ju på en massa saker, t ex om bilderna ska användas i nån kommersiell verksamhet osv. Kanske nån tusenlapp per bild?

Okej, det låter ju ganska logiskt iofs, var bara inte säker på om det var något mer speciellt. Jag känner att jag är en total nybörjare på den här biten av fotografi, haha. Hur ska jag redovisa inkomsten, skatt osv.? Det lättaste vore nog om du kunde länka vidare så jag kan läsa på själv. Jag tackar väldigt mycket för svaren hittills iaf.

Okej, det låter ju ganska logiskt iofs, var bara inte säker på om det var något mer speciellt. Jag känner att jag är en total nybörjare på den här biten av fotografi, haha. Hur ska jag redovisa inkomsten, skatt osv.? Det lättaste vore nog om du kunde länka vidare så jag kan läsa på själv. Jag tackar väldigt mycket för svaren hittills iaf.
Gå in på www.skatteverket.se och sök efter "hobbyverksamhet". Sen kan du ladda ner broschyren och läsa på!

Tack så mycket återigen.
Jag har f.ö. pratat med den lokala tidningen nu, de sa att de skulle se över vad för bilder de tagit emot och även vara noggrannare i framtiden om någon liknande situation uppstår. Som det ser ut har klubben skänkt bort bilder till artiklar i tidningen för att få exponering av vad som händer där, alltså i stort sett i reklamsyfte. Jag har försökt ringa en av klubbägarna för att prata med dem och reda ut det här, har dock ännu inte fått något svar. Min eventuella kund har också hört av sig och jag tror denne verkar positiv till ett köp av några bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar