Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad heter fågeln???

Produkter
(logga in för att koppla)

solvargen

Aktiv medlem
Enligt en gammal fågelbok från tidiga -80tal identifierar jag den som grå-ärla. har fått lite olika förslag på fors-ärla,gul-ärla,mm. Vad är dt för en???

Bilagor

• kop..jpg
    kop..jpg
    46.2 KB · Visningar: 2,277
Det är en forsärla. Gulärla har svarta ben och inte lika mörka vingpennor.

mvh

Bent

Då får det bli "Fors-ärla"

Jag tackar för svaren......"Fors-ärla". Kan man tänka sig att den har bytt namn från "grå-ärla" till "Fors-ärla" de senaste 20åren? Skall iallafall in till stan nu och köpa mig en ny fågelbok...rekommendationer på vilken???

Jag rekomenderar Fågelguiden som kom ut 1999 finns i både hård ISBN 91-0-056976-3 och mjuk ISBN 91-34-51038-9 pärm den är suverän utges av Albert Bonniers Förlag
/Leo

Gråärla är ett artnamn som inte längre existerar och när jag tittade i ett par fågelböcker från mitten av 80-talet fanns det inte heller där. Vilken fågelbok är det du har tittat i?

Fågelguiden rekommenderas i första hand.

Tackar för hjälpen.

Hhum...ungefär vad jag trott..att det äldre namnet var grå-ärla men under senare tid har ändrats till fors-ärla..vilket i för sig är ett häftigare namn och eventuellt ochså mera anpassande. Tackar även för tipset för vilken fågelbok som kan komma mest till användning. Trevlig helg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar