Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad har min kamera för brännvidd? (var "följdfråga inom samma ämne")

Produkter
(logga in för att koppla)

Nachtweij

Medlem
följdfråga inom samma ämne

Följdfråga inom samma ämne..
Jag sitter me den Olympus c-8080 Wide Zoom.. Fick hör av en kille att det är den bästa kameran för porträtt bilden, här på fotosidan fick jag hör att det är för mycket vidvinkel i bilderna..

Det står 7.1-35.6mm, 1:2,4-3,5 och sen en omkrets på 58mm

Gissar att min brännvidd är på 58mm, rätt? Och vad ska man ha för slutartid plus vad står det andra för?

behöver hjälp iom att jag saknar all teoretisk kunskap om objektiv och fotografering..

KOlla gärna på bilderna jag tagit och kolla om det är nåt fel på min brännvidd osv..

Tack på förhand.

Re: följdfråga inom samma ämne

Nachtweij skrev:
Jag sitter me den Olympus c-8080 Wide Zoom.. Fick hör av en kille att det är den bästa kameran för porträtt bilden, här på fotosidan fick jag hör att det är för mycket vidvinkel i bilderna..

Det står 7.1-35.6mm, 1:2,4-3,5 och sen en omkrets på 58mm

Gissar att min brännvidd är på 58mm, rätt? Och vad ska man ha för slutartid plus vad står det andra för?

behöver hjälp iom att jag saknar all teoretisk kunskap om objektiv och fotografering..

KOlla gärna på bilderna jag tagit och kolla om det är nåt fel på min brännvidd osv..

Tack på förhand.

Brännvidden är 7.1-35.6mm, mellan bländare 2,4-3,5. 58mm är filterdiametern.

Som sagt det är brännvidden är då 7,1 upp till 34,6.
- 2,4 -3,5 är bländaren

Vad du ska ha för slutartid beror exempelvis på ljuset där du är, vilken bländare du valt och vad du vill få för typ av bild.

Porträtt tar du lättast med rätt mycket tele, om din kamera har max 34,8 så ta det om ljuset räcker till. Se till att bakgrunden är långt bakom modellen, Bakgrund stör oftast

Men intessant är citat "fick höra av en kille" och "behöver hjälp". Det är rätt enkelt att läsa in det hela alldeles själv. Den del man bör ta hjälp för är att bedöma när bilderna kan hålla för att skicka till en köpare.
Nu menar jag inte något negativt alls så trådstartaren behöver inte ta åt sig - brukar svara så ofta jag kan - men är ändå nyfiket fascinerad av att det verkar som en trend att alltfler inte läser/tänker själv utan måste fråga om det mesta i livet. Undras hur det blir om någon ytterligare generation när lunarstormarna fått barn.

Senast ändrad:
Gatufoten skrev:

Men intessant är citat "fick höra av en kille" och "behöver hjälp". Det är rätt enkelt att läsa in det hela alldeles själv. Den del man bör ta hjälp för är att bedöma när bilderna kan hålla för att skicka till en köpare.
Nu menar jag inte något negativt alls så trådsatartaren behöver inte ta åt sig - brukar svara så ofta jag kan - men är ändå nyfiket fascinerad av att det verkar som en trend att alltfler inte läser/tänker själv utan måste fråga om det mesta i livet. Undras hur det blir om någon ytterligare generation när lunarstormarna fått barn.

OT
Det här är alltid ett problem när man är ny på ett forum, Alla säger använd sökfunktionen och läs gamla inlägg.
Problemet är att man vet för lite för att veta vad som är bra att läsa och gamla inlägg är en för stor massa för att vara överblickbart.
Det är ingen kritik till dig Sven, jag blir själv förvånad när folk frågar saker som man kan läsa in på 5 sekunder om man letar på rätt ställe.

Till trådskaparen: Här står det mesta
http://www.fotosidan.se/docview.htm/1095

Nej, det ska inte uppfattas som attack på trådstartaren, fråga på du Christer det är helt OK

jag låter mitt svar till Daniel vila till det är aktuellt i någon annan tråd.

Re: följdfråga inom samma ämne

Nachtweij skrev:
..

Tack på förhand.

Egentligen hör det till bildkommentarerna och inte här men gör ett litet undantag. Förvånad blev jag då det var utmärkta bilder trots din "okunnighet" om
objektiven.
Men fotande och teknik är två skilda saker. Du fotar fantastiskt bra och kreativt men behöver läsa på -en riktig bok - om exponering tror jag så det blir lite vassare bilder i kontraster och färger. Ser inga utpräglade problem med dina brännvidder, Det finns inga lagar som slaviskt måsta följas. Då blir det bara tråkigt för alla. Fota med hjärtat och läs på om kamerans grunder.

Gatufoten skrev:
Som sagt det är brännvidden är då 7,1 upp till 34,6.
- 2,4 -3,5 är bländaren

Vad du ska ha för slutartid beror exempelvis på ljuset där du är, vilken bländare du valt och vad du vill få för typ av bild.

Porträtt tar du lättast med rätt mycket tele, om din kamera har max 34,8 så ta det om ljuset räcker till. Se till att bakgrunden är långt bakom modellen, Bakgrund stör oftast

Nu menar jag inte något negativt alls så trådstartaren behöver inte ta åt sig - brukar svara så ofta jag kan - men är ändå nyfiket fascinerad av att det verkar som en trend att alltfler inte läser/tänker själv utan måste fråga om det mesta i livet. Undras hur det blir om någon ytterligare generation när lunarstormarna fått barn.

är dock mycket medveten om att det kanske finns svar på många olika ställen.. men varför inte utnyttja kunskaperna inom fotosidan, ändå här jag spändera en massa tid och pengar.

Tar åt mig. Men på ett bra sätt.
Ska tänka mig för härdanefter.

Re: Re: följdfråga inom samma ämne

Gatufoten skrev:
Egentligen hör det till bildkommentarerna och inte här men gör ett litet undantag. Förvånad blev jag då det var utmärkta bilder trots din "okunnighet" om
objektiven.
Men fotande och teknik är två skilda saker. Du fotar fantastiskt bra och kreativt men behöver läsa på -en riktig bok - om exponering tror jag så det blir lite vassare bilder i kontraster och färger. Ser inga utpräglade problem med dina brännvidder, Det finns inga lagar som slaviskt måsta följas. Då blir det bara tråkigt för alla. Fota med hjärtat och läs på om kamerans grunder.

Okey.. jag får ta mig en vända till bokhandeln och inskaffa lite böcker =) nej men det är som du säger. Jag saknar helt baskunskaperna.. det stör mig men jag fråga nu efter hjälp pga att inga pengar till böcker och tänkte jag kunde få ett svar snabbare här så att jag slipper grubbla mer på det.

Tack så mycket för dina ord, du värmer n'är du säger att jag fotografera bra för imna kunskaper.
Tar åt mig och gör något åt det =)

Tack!

Jag tycker böcker är helt överlägset för att läsa in sig på ett ämne. Nätet betraktar jag som en plats där man kan komplettera vissa avgränsade bitar. Knappt det alla gånger. Böcker lämpar sig för att ta in större kunskapsmassor åt gången utan att behöva hatta fram och tillbaka mellan källor av olika kvalitet.

Biblioteket är en guldgruva om man har dåligt med deg. Annars också.

Från en skaplig yrkeserfarenhet påstår jag att det nog till en del är individuellt hur man lär sig något. I korta perioder kan till och med Internet vara en grund till rena mätbara tekniska kunkaper. Men det är också desinformation (inte alltid medveten utan rena missuppfattningar från för korta texter etc.) och en rad spridda "sanningar" som inte alltid är sanningar. Man kan tro sig få en massa
kunskap men den kan bli rätt ytlig.

Å andra sidan kan käbbel om vad som är riktigt utlösa en energi som gör att från konflikten kan enskilda läsa in en rad saker som de annars inte lärt sig eller ens förstått. Det finns intrressant forskning om detta att konflikt kan vara det som skapar utveckling. I korthet så blir någon så nyfiken/förbannad att han går till boken för att minsann få veta vad som var rätt.

Jag tror allt att böcker som som Jim säger är alldeles gratis att låna på bibiliotek är en i grunden säkrare källa . För faktaböcker är rätt hyggligt kollade och redigerade med sammanhang och därmed inte lika sprängfyllda av desinformation.

Tror att en blandning kanske kan passa många men tipsar gärna att prioritera böcker så långt det går.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto