Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad har jag köpt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Matstor

Ny medlem
Hej! Mitt första besök här. Idag snubblade jag över en liten låda på Myrorna som innehöll två linser.DSC_0001.jpg
Dom är av märket Kentar och den ena är en vidvinkel lins och den andra är en Telefoto lins. Det följde även med en ring! Gissar på en typ av adapter ring. Den är märkt 46mm i den mindre ändan, har inte mätt den större. Någon som vet nått om dessa linser? Gamla? Användbara på nyare objektiv? Är dom värda nått? Jag gav 145kr för dom med ask och allt!
Förstår inte riktigt hur dom ska passa då dom är ganska djupa i infästningen.
Vore kul om någon svarade, även om det bara är gissningar:)
Mvh Mats

Hej, ser att det står 'AUX' intill Kentar på din optik, skulle tro att det är sådan optik som skruvas på en annan optik, alltså förutsatt att den optik du redan har använder en filterdiameter på 46mm. Då kan det vara så att den ena är en telefoto-version och den andra för vidvinkel och fungerar då som en extender till en redan existerande optik alltså.

EDIT: sådant kan väl vara eftertraktat på exempelvis en kamera med fast monterad optik, men har en 46mm filtergänga.

Tack för svaret. Då borde jag kunna skaffa en step down ring! 52-46 och kunna använda på min egen kamera. Eller är det inte värt besväret?

Ser ut som konvertrar till gamla videokameror, sådana ser man ofta på loppisar etc, håller nog inte måttet att användas för stillbilder.

Det är inte någon höjdare direkt att använda på en systemkamera. Man kan förvänta sig både ganska kraftig distorsion och kromatisk aberration, och vidvinkeltillsatsen kan inte öka vidvinkeln på den vanligaste kitzoomen, utan man får i stället en vinjetterad bild som är försämrad på flera sätt.

De här tillsatserna gjordes främst för att öka flexibiliteten på videokameror, som för det mesta inte hade särskilt mycket vidvinkel. Att de går ganska djupt är för att de ska monteras med anpassningsring, och de brukade levereras med flera ringar. Man kan också använda andra ringar, men det lönar sig knappast att skaffa en sån. Jag betraktar de där grejerna som oanvändbara till en systemkamera.

Aha, tack för informationen. Då struntar jag i att skaffa ringar. Dom får följa med på loppis i sommar:)
Man lär sig av sina misstag.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar