Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad har jag köpt för antika storformatsobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Idag var jag på erikshjälpen och köpte en hembyggt projektor för glasplåtar. I den satt det en gammal glasplåt från bygden. Så HÄR ser den ut. På projektorn satt det ett objektiv, Meyer Görlitz Nr 731318 Doppel Anastigmat Helioplan 1:4,5 f=21 cm. Jag antar att detta är en normal för 4*5. Kan någon berätta mer? Det verkar vara ett fint objektiv, med oräknerligt antal bländarlameller.

Sedan köpte jag en C. P Goerz Berlin serie III No 4 F 240 mm gjord i mässing.
Vad är detta?
Inget av objektiven har slutare tyvärr. Jag har annars haft planer på att bygga/köpa en storformatskamera för att ta lite porträtt.

Både Meyer och Goertz är anrika tyska optiktillverkare. Meyer blev så småningom en del av östtyska Pentacon, mest kända för Praktica-kamerorna. Goertz var ett av de företag som slogs samman och bildade den tidens jätte inom fotoindustrin - Zeiss Ikon- i slutet av 1920-talet. Om jag inte missminner mig.

21 och 24cm är moderata telen för 4x5"-formatet. Och det är vad som brukar användas vid projektion. Normal ligger väl mera kring150mm i 4x5".

Är dessa objektiv avsedda för projektion, eller har de suttit i en kamera från början? Inte hade väl storformatskameror alltid slutare i början?

Hej, skulle tro att det är kameraobjektiv, 210mm och 240 mm är runt normalbrännvidd för 5x7tum eller 13x18 cm, vilket var ett vanligt format på glasplåtar. Slutaren var separat ofta pneumatiskt driven och såg åt som en stor bländare som man öppnade och stängde med luft från en gummiblåsa som fotografen klämde på.
Om du googlar finns det en hel del att läsa om bägge tillverkarna - kul historia! Och grattis till fina och anrika gamla objektiv. LarsOlov

Ok. så man skulle kunna köpa en slutare separat? Eller sitter den i objektivplattan? Gängan på objektiven verkar vara runt 66 mm. Är det en standard? Jag är inte så insatt i storformat..

ANNONS