Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad har jag hittat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Malm

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag rotade igenom familjens negativlåda som vi har sparat på sedan mitten av 70-talet och hittade någonting som jag aldrig har sett förut. Ett negativ som är i formatet 36x36mm, svartvitt och enbart hålat på ena sidan. Märket är Agfa, men vad är det för något sorts negativ?

Tacksam för svar, det ser coolt ut i alla fall :D :D

/Malm

Bilden är väl inte 36x36 utan snarare 29x29 eller nåt sånt? Och förmodligen är yttermåttet snarare 35x35 också? Det borde vara 126-film, ett gammalt instamaticformat, ungefär som 110-film fast lite större.

Du har så rätt så Jim, har ingen aning alls om vart jag fick 36x36 ifrån. Men då vet jag vad det är iallafall, tackar :)

Visst är det en gammal hederlig 126-film. Formatet var inte så dumt alls egentligen. Det enda(?) problemet var egentligen filmplanhållningen i filmkassetten. Dessa såldes långt in på åttiotalet vad jag vet.
Lite kul med det kvadratiska formatet också tycker jag.
En stor fördel var det förhållandevis stora negativformatet. Alla efterföljare (110, Kodak Disc, APS) är ju mindre tyvärr.

Kommer någon här ihåg Kodaks fiasko Disc? (eller vad det nu hette). Gick någon här på det fiaskot? Undrar vad Kodak rökte egentligen...men kameran kanske det är samlarvärde på..

Jag kommer bara ihåg att min syster ville ha en disckamera, och blev jättesur när hon inte fick någon för att pappsen tyckte de verkade oförnuftiga. Det blev visst 110 istället :)

Det var iallafall ett ganska tufft format, skärpan verkade inte riktigt 100 dock.. inte ens i närheten, men det kan kanske bero på fotografen..:rolleyes: :D

Fjasko i dag men succé på den tiden

När disckameran kom så blev den en försäljningssuccé, jag jobbade då i en fotoaffär och sålde (skyll inget på mig) många sådana nymodigheter. Kodak var smarta när dom lanserade sin disc 2000 eller vad dom nu hette lagom till jul och det blev typ årets julklapp.
Att kvalituttan av dom små negen blev taskiga spelade ingen större roll för det var ju "inne" att bara få äga en disc.

Jodå.. fick en Disc-kamera av pappsen...bara gryninga bilder :(

Snacka om tyst filmframmatning.........:rolleyes:

Grynigt ja...negativen var de minsta någonsin, typ 8x6mm...mindre än mini-Minox-formatet tror jag. Dålig ide var det hursomhelst. Jag tror kamerorna slutade säljas efter bara ett år eller så. Jag jobbade på labb då och vi var ytterligt skeptiska och köpte aldrig utrustning för att hantera diskarna.

Jag gick på den, var väl 10 år då. Men den hamnade långt in i lådan efter bara några bilder. Totalt värdelös!

Men den var snygg då:D

Linmajon skrev:
Visst är det en gammal hederlig 126-film. Formatet var inte så dumt alls egentligen. Det enda(?) problemet var egentligen filmplanhållningen i filmkassetten. Dessa såldes långt in på åttiotalet vad jag vet.
..

Kodak har "nyligen" slutat tillverka 126 film
men jag hittade några Agfa rullar i höstas med något kort datum men ändå ganska skojiga

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar