Annons

Vad har jag gjort för fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
Ljusnarsbergs kyrka, visst ser den vind och skev ut? Vad har hänt?
 

Bilagor

  • ljusnarsbergmini.jpg
    ljusnarsbergmini.jpg
    19.8 KB · Visningar: 709
Vad har du fotat med? Såg en tråd här tidigare om mjukvara som kan fixa till perspektivet. Det var nått panoramaverktyg.
 
Min alldeles nya dimage A1, största vidvinkel... visst kan det bli konstigt med vidvinkel, 28mm, men så här konstigt? well?
 
KGS skrev:
Min alldeles nya dimage A1, största vidvinkel... visst kan det bli konstigt med vidvinkel, 28mm, men så här konstigt? well?

Med en bra vidvinkel ska det inte bli såhär kraftig distortion. Definitivt inte med en 28:a som högst subjektivt är en väldigt förlåtande och ganska tråkig vidvinkel.

Var inte A1 en vidareutveckling av deras tidigare?
 
Johan Okker skrev:
Med en bra vidvinkel ska det inte bli såhär kraftig distortion. Definitivt inte med en 28:a som högst subjektivt är en väldigt förlåtande och ganska tråkig vidvinkel.

Var inte A1 en vidareutveckling av deras tidigare?
Jag är definitivt ingen optikexpert, men är inte ett 28-200mm alltid en kompromis och man får räkna med sånt här....?
 
Jag ska inte säga vad som är förlåtande eller ej men är det något som är riktigt bra på A1 & 7i/hi så är det ju optiken...

Jag kan inte uttala mig om denna bild med andra ord än att det ser snett ut. Har tagit ett otal 28mm bilder med min 7i & kan inte säga att jag upplever några större problem än jag gjorde med min 28:a på min OM-1:a, dom finns säkert & bör göra det men inte så våldsamt mycket...

En fråga som jag funderat över: Är det lättare att skapa en bra zoom med stort omfång till en digikamera med liten sensor än en stor?

Ljusstyrkan är ju högre på dessa zoomar, varför?

Larsa
 
Senast ändrad:
Lustigt ibland att se klockslaget när folk är på fotosidan. Jag kan inte sova, har jetlag..:)

larsaz skrev:
En fråga som jag funderat över: Är det lättare att skapa en bra zoom med stort omfång till en digikamera med liten sensor än en stor?
Tja,Tydligen...
Ljusstyrkan är ju högre på dessa zoomar, varför?
Larsa
Bländaröppningen är ju en funktion av linsdiameter och brännvidd. Kortare bränvidd ger mindre objektiv helt enkelt.
 
Kan det inte vara så enkelt att 28 mm som är en tämligen rejäl vidvinkel, här i zoomutförande inte kan vara lika bra som en fast optik?
I synnerhet inte om zoomområdet skall täcka motsvarande 28 - 200 mm.
Sedan skall det till en hel del elektronik och montering, transporter, marknadsföring och program.
Av konkurrensskäl skall alltihopa säljas under 12000:-.
Det kanske inte går att förena med kvalitén hos en fast optik?
Se inte bara felet ligga hos dig KG.
Aette har säkert massor med goda sidor....men hon är ingen övermänniska......;-)).
Us
 
Njae... nu ere ju så att jag tog en del andra bilder med samma brännvidd o de ser inte ut så här... har levt med den här optiken i 15 månader nu o hade det här varit en följd av tillkortakommanden i den så hade jag nog inte köpt en andra Minolta...

Nu ligger kyrkan i en backe och när man tittar på den ser hela tornet ut att luta, ur vissa vinklar... jag blev faktiskt inte riktigt klok på det hela. Hela kyrkan såg ut som en optisk villa *s*.

Får nog ta mej dit nån dag när det inte regnar som det gjorde igår...


Och 12000 är en himla massa för en relativt enkel kamera så nog tror jag att de har råd med optik så det skriker. En Dynax 7 med hyfsad uppsättning glas kostar väl inte mycket mer. Och det är väl den mest rejäla (film)kamera man kan få för såna pengar. O en Dynax 5 kostar väl 3-4000 o det är vad en A1, möjligen med nån kronas tillägg för optiken, (o de övriga 12000 kronors kamerorna) borde kosta o kommer att kosta... men det är ju en annan tråd *s*
 
Sedan är det ju så att det inte är 28 mm brännvidd som kortaste på A1 utan 7.2mm. Det är ju en extrem vidvinkel egentligen, så att det finns distorsion är ju inte så underligt. Fast att den är så här kraftig minns jag inte från min d7i. Du måste ha lutat kameran på något sätt när du tog bilden?
 
christp skrev:
Sedan är det ju så att det inte är 28 mm brännvidd som kortaste på A1 utan 7.2mm. Det är ju en extrem vidvinkel egentligen, så att det finns distorsion är ju inte så underligt. Fast att den är så här kraftig minns jag inte från min d7i. Du måste ha lutat kameran på något sätt när du tog bilden?

Christer slår sannolikt huvve på pikken där... klart det är jag som schabblat genom att vrida o vända på kameran på nåt vis... men ändå tycker jag det är märkligt att man kan lyckas få stora delar helt rätt medan tornet sticker iväg som det gör. Men jag står alltså max tio meter från kyrkan o den bör väl vara 40-50 meter hög(?).

Så här ser den ut på lite avstånd, 72 mm, men jag fick vrida till den rätt bra för att få den rak, det var ett klurigt perspektiv. Nån som bor i krokarna som fotat kyrkan kanske vet nåt bra knep. Ska ta med hunden till lämplig kyrkogård i dag o plåta vår egen kyrka.
 

Bilagor

  • ljusnarsbergmini2.jpg
    ljusnarsbergmini2.jpg
    17.6 KB · Visningar: 636
Jag känner igen fenomenet från sjuan. Misstänker att du roterat kameran i horisontalplanet, samt lutat kameran uppåt. Bara att inse att kamerans lins är den samma som den i sjuan.

/Roland som ser molntäcket spricka upp och strax har frukosten klar inför dagens fotografiska utflykt
 
Tror nog att Roland och Christer har rätt. Tack till Daniel också för länken om perspektivrenovering.

Har redan varit ute på dagens första fotoexpedition... fick noll bilder med mej hem. Startade upp Aette och fick ett surt "No Card" i facet *s*. Jag visste att det skulle hända förr eller senare... CF-kortet kvar i kortläsaren o reservkortet i kameraväskan. Tror jag ska lägga ett litet CF-kort i plånboken. Kanske det lilla fåniga 16 MB kortet som följde med kameran...
 
KGS skrev:
Har redan varit ute på dagens första fotoexpedition... fick noll bilder med mej hem. Startade upp Aette och fick ett surt "No Card" i facet *s*. Jag visste att det skulle hända förr eller senare... CF-kortet kvar i kortläsaren o reservkortet i kameraväskan. Tror jag ska lägga ett litet CF-kort i plånboken. Kanske det lilla fåniga 16 MB kortet som följde med kameran...
Hmmm...gjorde exakt samma tabbe för några veckor sedan. Tyvärr så hade jag stängt av funktionen för kort-varning, så jag plåtade glatt på...
 
KGS skrev:
fick noll bilder med mej hem. Startade upp Aette och fick ett surt "No Card" i facet *s*. Jag visste att det skulle hända förr eller senare... CF-kortet kvar i kortläsaren o reservkortet i kameraväskan.

där ser jag plötsligt fördelen med att aldrig ta ur kortet ur kameran... det där har aldrig hänt mig. ;o)
(att glömma film till min analoga kamera har jag dock råkat ut för. men det var lääääängesen, försvarar jag mig med.. ;o)
 
Estethia skrev:
där ser jag plötsligt fördelen med att aldrig ta ur kortet ur kameran... det där har aldrig hänt mig. ;o)

Nä, skyller på min bror som lät mej upptäcka att en kortläsare är ruggigt mycket effektivare än kameran när det gäller överföring av data... men du har väl FW i kameran?

Egentligen borde man nog inte rycka så mycket i de små microdrivarna...
 
Sonnaren skrev:
Har du någon enda gång gått ut med analog kamera och glömt ta med film??
Us

Ja, kanske inte helt utan men med för lite film. Men såna går att köpa i varenda buske. Utom på Skansen på nyårsafton förstås...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.