Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad har hänt min D40?

Produkter
(logga in för att koppla)

Charise

Ny medlem
Hej!

Jag har en Nikon D40 som jag har haft i 2½ år och tagit väldigt mycket bilder med.

Nyligen fotade jag mina hamsterungar och kameran betedde sig som vanligt. Tills plötsligt då slutaren gjorde ifrån sig ett ljud som lät mycket högre än det brukar, och det kändes som att blixten gick åt alla håll och kanter. Det blev ingen bild.

Därefter stod det på displayen "Fel. Tryck på avtryckaren igen."

Jag stängde av kameran och lät den "vila" i några minuter innan jag satte på den igen för att först se om det gick att fota utan blixt - det hände ingenting.

Testade att sätta på blixten igen, det blev bara ett svagt "pling" när blixten kom, och det var inte alls mycket till blixt. Det lät ingenting om slutaren, men det kom en bild - som blev helt svart.

Därefter testade jag igen att ta en bild utan blixt, och det hände ingenting.

Hela tiden står det samma sak på displayen, "Fel. Tryck på avtryckaren igen.".

Jag har hört att slutaren brukar bli sämre när man har tagit ett antal bilder, men inte att det brukar gå sådär "pang poff", utan mer gradvis? Jag har aldrig tappat kameran, och när det regnat så brukar jag ha en påse eller annat över. Det har heller inte hänt den någonting idag som jag kan koppla ihop med att den inte verkar fungera längre.

Vad är det som kan ha hänt med min kamera?
 
Behöver du ett svar till så får du det här: jag tror, precis som Erik, att din kamera har fått någon sjukdom som endast en verkstad kan göra något åt. Ring Lasses, alltså.

Per.
 
Mjo låter ju verkligen som slutaren gav upp.. den håller ju trots allt inte oändligt det beror hur aktivt du har använt kameran,, har inget att göra med om du tappar eller ej til slut slits den väl och måste in på service :(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.