Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad har hänt med telet?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Flaggskepp

Aktiv medlem
Jag har några gluggar, dessa fungerar som vanligt. Men min telezoom 75-300 är skum :(

När jag skruvar dit telet så säger kameran att inget objektiv är monterat. Om jag håller på nåt konstigt sätt och liksom "drar" objektivet utåt, något snett så får den kontakt. omöjligt att fota så.. Vad kan man göra åt detta?

Kameran är en D5D.

Det är två saker du bör göra.
Kolla att skruvarna i fattningen på optiket sitter fast ordentligt. De kan ha skruvat upp sig. Dra dock inte för hårt. En liten radiomejsel är att rekommendera.
Rengör kontakterna på objektivet med isopropanol och tops. Jag tror att det är en rengöring som är aktuellt men kolla skruvarna också för säkerhets skull. Funkar inte det här så vet jag inte vad det kan vara.

mvh/Ove

Det löste sig utan att jag egentligen begrep varför :) Jag drog med fingrarna längs med fattningen och sen vips så funkade det :eek:

Kanske var nån skruv då.. får lägga ner en mini-skruvmejsel i fotoväskan!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar