ANNONS
Annons

Vad händer med Sport-läget??

Produkter
(logga in för att koppla)

Orpheus

Medlem
Hej!
Jag fotar med en S3 IS
Prövade och ta lite bilder i en sporthall vid sonens basketträning.
Först försökte jag med autoläget,gick inte så lysande.
Sedan prövade jag tv-läget och det gick bättre men bilderna blev lite mörka med snabbare slutartid.
Bäst bev det med sportläget men varför blir bilderna ljusare då än om man ställer in samma värden i man-läget.

Iso-värdet visas inte i sportläget,är det det som är skillnaden eller??
Tycker att bilderna borde bli sämmre om det vore iso-värdet.


Nån som vet

mvh Patrik
 
(Står nog i manualen...)
Sportläget försöker få en snabb (kort) slutartid, så att snabba rörelser fryses. Detta genom att ha stor bländare, och om det behövs - högre ISO-värde.
Tror inte något mer påverkas.

Alltså bör du för en given situation få samma resultat med de två olika lägena - om slutartiden _och_ ISO är samma. (Om ljusmätning sker på samma sätt.)

Att bilderna blev lite mörkare i Tv-läget innebär isåfall att du hade lägre ISO där, alltså lägre ljuskänslighet.

Krasst sett blir ju bilderna brusigare med högre ISO, men S3 ska ändå klara detta ganska bra. Hellre lite brus än rörelseoskärpa.

(Ursäkta ostrukturerat inlägg)
//e
 
Om två bilder (på samma motiv) blir olika ljusa trots samma slutartid och bländaröppning måste ISO-värdet skilja. Du kan ju kontrollera - läs Exif-infon.

Vad betyder "blir sämre"? Visst får du mer brus vid högre ISO, men att i efterhand ljusa upp en underexponerad bild (tagen med lägre ISO) ger ännu sämre resultat.
 
Det var ju just det att när man fotar i "sport"så visas ej iso-värdet i exif-infon, men det måste nog bero på iso-värdet.
Konstigt att man inte kan se det bara.

Annars är det en grym kamera för den som vill lite mera än bara knäppa och denna kommer jag behålla länge:)

tack för era svar!

Patrik
 
I sportläget använder kameran auto-iso, men vilket iso-värde som använts registreras inte. Tyvärr. Men det är nog det som skiljer helt enkelt.
 
Claes Thureson skrev:
I sportläget använder kameran auto-iso, men vilket iso-värde som använts registreras inte. Tyvärr. Men det är nog det som skiljer helt enkelt.
Det är just därför jag, och många med mig, hatar sportlägen och övriga motivprogram. Man har inte den där kontrollen. Öva på Tv och Av lägena (dom använder jag mest).

/ Erik
 
Jag använder sällan motivprogrammen, men hata dem är kanske onödigt. Däremot tycker jag att det är dumt att tillverkarna lägger så lite krut på att förklara hur de fungerar, för det är grunden för att veta hur man kan ta hjälp av dem, och om man vill ta hjälp av dem.

Claes
 
Inget fel i att använda dom, jag gav bara min åsikt. Och du har helt rätt i att det är svagt av tillverkarna att inte uppge det i boken.

/ Erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.