Allmänt: Det här är ett ämne som inte sällan väcker ganska intensiva diskussioner. Hur folk ser på råfiler varierar lite, det jag presenterar nedan är mitt sätt att se på saken. Andra har lite andra sätt att se på det och beskriva det.
Jag fotar med en Panasonic GX7 och har en fundering. Här om dagen fotade jag i Raw-format och när jag öppnade upp bilderna i Picasa så såg de konstiga ut jämfört med på kamerans skärm. Efter lite googlande insåg jag att en Raw-fil innehåller massa information och den kan man visa lite hur man vill. Har inte helt förstått de tekniska aspekterna ännu.
Du kan tänka på en raw-fil som en stor dump av alla (nåja, nästan) utlästa data från sensorn. Medan en jpeg-fil från kameran är en färdigbearbetad bild enligt alla de inställningar som kameran har. Både sådana inställningar som du kan ändra och sådana som är fasta, dvs satta av de som utvecklat kamerans programvara.
Annorlunda formulerat, en raw-fil är ett underlag eller råmaterial till en bild, medan en jpeg-fil ur kameran är en färdig bild (skapad ur rådata från sensorn, av kameran).
Hur som helst, nu till frågan! Vad är det som händer när jag ändrar inställningar i kameran, och fotar i Raw, om den ändå inte visar bilden så som jag ställde in vid exponering? Är det själva "omfånget" av information som ändras när jag tex ökar slutartid eller bländare?
Vissa inställningar påverkar rådata, som hur du exponerar (tid/bländare). Medan andra inställningar (skärpning, olika motivprogram, färgrymd (sRGB/ARGB) osv inte påverkar råfiler, bara de jpeg-filer som framställs av kameran.
Saker som exponeringsinställningar påverkar ju hur mycket ljus du släpper in till sensorn. Saker som hur du ställt in fokus påverkar (ihop med valet av bländare) var skärpan ligger och hur stort skärpedjupet blir. De här sakerna påverkar ju råfilen eftersom råfilen helt enkelt är en utläsning av det som sensorn fångade in.
Andra inställningar påverkar som sagt bara hur kameran bearbetar bilddata till en färdig bild, jpeg-bild. Du kan ju till exempel ofta ställa in att kameran skall ge svartvita jpeg-bilder. Det påverkar ju inte hur rådata samlas in (eller råfilen), bara hur kameran tolkar rådata när den skapar en jpeg-bild.
En sak som ibland skapar lite förvirring är att råfiler dessutom faktiskt innehåller en liten lågupplöst inbäddad jpeg-fil som används som förhandsvisning. Det är den inbäddade jpeg-filen som visas på kamerans skärm när kameran sparar bilder som råfiler. Den förhandsvisningen påverkas ju av alla inställningar (t.ex. om du ställt in svartvitt) även om råfilen som den är inbäddad i inte påverkas av dem.
Bonusfråga. Finns det något sätt att få bildredigeringsprogram att visa bilden så som den visades i min kamera?
De råbearbetningsprogram som kameratillverkarna skickar med är ofta inställda så att de utgår från kamerans inställningar (de skickas med som sidodata med råfilen) när de tolkar en råfil. Du kan sedan ändra inställningar i programmet, men de använder kamerans inställningar som en utgångspunkt.
I andra generella program, som till exempel Adobe Lightroom kan du själv skapa olika "presets", alltså samlingar av ändringar/justeringar som (mer eller mindre exakt) motsvarar inställningarna i kameran. Dessa kan man använda när råfiler importeras så man som startpunkt får en bild ungefär som kameran är inställd.