Annons

Vad händer med mitt minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

antarkticblue

Aktiv medlem
Har en nikon coolpix 5700 och ett canon minneskort till den.

Idag är andra gången på väldigt kort tid kortet krånglar. Jag har idag fotat kortet fullt och fört över till datan.

När jag sen sätter tbx kortet står det att minnet är fullt....jag kollar för att isf radera bilderna i kameran och då står det att det inte finns bilder?

Har försökt stänga av och sätta på flera ggr men det står fortfarande att kortet är fullt?

Försökt sätta in kortet i kortläsaren för att se om jag hittar några bilder där men där finns inga.



Förra gången kortet krånglade så hade jag fotat nästan hela minnet...fanns väl 5 kort kvar ca, men kunde inte se bilderna när jag väl kom hem.

Såg att dom fanns där men kunde inte se dom(förstår ni vad jag menar?)varken i kameran eller datan....fick radera bilderna i datan och sen fungerade kortet igen.

Vad kan vara fel? E det bara att kassera kortet eller?

Mvh // Helena
 
Jag skulle kassera ett sånt kort. Inte kul om man fotar något viktigt och bilderna blir förstörda. Men har du testat att formatera kortet?

Minneskort är ju relativt billiga nuförtiden så jag skulle hellre köpa ett nytt än riskera att förlora en massa viktiga bilder.
 
Jo det är nog det bästa antar jag...tänkte bara kolla här innan om det kanske va nån petitessgrej som kunde fixa det hela =)

Nej har inte formaterat....vad e det?
 
antarkticblue skrev:
Jo det är nog det bästa antar jag...tänkte bara kolla här innan om det kanske va nån petitessgrej som kunde fixa det hela =)

Nej har inte formaterat....vad e det?

Kolla i kamerans bruksanvisning. Där står det hur du skall formatera kortet i kameran. Tror det kommer lösa problemet för dig.

Detta bör du sedan göra varje gång du läst över alla kort till datorn
 
Rekommenderar formatering i kameran. Undvik att pilla i minneskortet med datorn. Studera särskilt i bruksanvisningen hur kameran ska kopplas ifrån datorn eller om du använder kortläsare; vilka rutiner som gäller när du kopplar loss den eller tar ur kortet ur läsaren.
 
Tack jag ska kolla hur man formaterar...lite knepigt dock att manualen e på engelska =/

På det lilla instruktionshäftet till kortläsaren stod ingenting om att man ska göra nåt speciellt när man fört över bilderna....jag tar helt enkelt bara ur kortet när bilderna finns på datan.
 
Det är viktigt att kortläsaren är färdig innan man tar bort kortet. Det brukar finnas en diod som blinkar när kortet används. Den måste antingen vara släckt eller lysa med fast sken innan man tar bort kortet. Annars riskerar man att något tokigt skrivs ner på kortet.

Det brukar dock kunna fixas genom att formattera kortet i kameran.

Formattering kan liknas med att kameran gör iordning en massa fack för data. Du kan tänka på kortet som ett rum med hyllor som rymmer en massa bilder. Genom att fotografera så fyller Du dessa hyllor, genom att radera bilderna så tömmer Du hyllorna. Om Du formatterar så rensar Du ut allt gammalt skräp och reser nya vägar och bygger nya hyllor .

Denna liknelse är naturligtvis mycket förenklad, genom att ta ut kortet under pågående skrivning, så kan Du riskera att skada några av dessa hyllfack och kanske inte kan läsa enstaka bilder. Tyvärr så så kanske till och med väggarna till rummet som rymmer hyllorna blir skadade så att datorn inte kan komma in och hitta några bilder på hyllorna.

Jag hoppas att min lilla historia kan hjälpa Dig.

Som sagt, formattering i kameran löser säkert Dina problem, annars kanske kortet är elektriskt skadat.

/Jörgen
 
Tack jörgen att du hjälpte mig förstå =)

Jo jag provade nu att formatera kortet men menyn på kameran har hakat upp sig eller nåt....jag kan iaf inte nå formatera funktionen, så så var det med det.

Jag får helt enkelt låta kameran va ifred tills jag kan köpa nytt kort.

Tack så jättemkt för er hjälp....tur att ni finns härinne!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.