ANNONS
Annons

Vad hände med Tellus Foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
En gång i tiden jobbade jag på Tellus Foto på Drottninggatan i Stockholm. Någon som kommer ihåg vad som hände med den butiken?

Ja, de var ju stora annonsörer i Foto och Aktuell Fotografi. Kommer även ihåg Affords foto från Malmö. Var tog de vägen tro?

Själv minns jag Lundins foto i Helsingborg. Antar att de alla föll offer för "utvecklingen". Det finns nu ingen "riktig" fotoaffär i stan, om man nu inte räknar in Fotohörnet, men de säljer ju inte Canon.
Ursäkta att det blev mycket off-topic här, men jag blev lite nostalgisk.

Jag passade på att handla en del på Telus på -70 talet när jag besökte Stockholm, kom ihåg att dom var väldigt stora på den tiden, en utav få butiker som hade proffskameror och tillbehör i lager, köpte bla en Motordrive-MF till min Canon F1'a över disk av dom.
Jag har därimot ingen aning om vad som hände med dom, konstigt att dom försvann då dom var så stora och respekterade på den tiden.

/kent

Bokeh skrev:
Jag passade på att handla en del på Telus på -70 talet när jag besökte Stockholm, kom ihåg att dom var väldigt stora på den tiden, en utav få butiker som hade proffskameror och tillbehör i lager, köpte bla en Motordrive-MF till min Canon F1'a över disk av dom.
Jag har därimot ingen aning om vad som hände med dom, konstigt att dom försvann då dom var så stora och respekterade på den tiden.

/kent
Jag köpte objektiv där oxå nån gång, kanske Svandinavian Photo ställde till det......

Handlade också en hel del där. Fast HiFi. Dom hade ju en sådan avdelning också. Om jag inte blandar ihop det hela =) Trevliga var dom!

mvh
cf

Mozo skrev:
Handlade också en hel del där. Fast HiFi. Dom hade ju en sådan avdelning också. Om jag inte blandar ihop det hela =) Trevliga var dom!

mvh
cf

Ha ha ha ! Vilka brallor, tänk att man gått i sådana frivilligt :)

/kent

Tellus ja..

Där köpte jag min Nikon FM med tillhörande Nikkor 1.8. Tror jag gav runt 1.500:- när det begav sig i början av 80-talet.

Falkman skrev:
Tellus ja..

Där köpte jag min Nikon FM med tillhörande Nikkor 1.8. Tror jag gav runt 1.500:- när det begav sig i början av 80-talet.

Det var billigt! Det var vad jag gav för min Pentax ME där, ett par år tidigare. Pentax var ju billigare än Nikon!

Tellus hade en bra service, man kunde "hyra" optik! Det var egentligen öppet köp, man debiterades hela köpesumman, och fick tillbaka det mesta, minus en hyrsumma om man lämnade tillbaka optiken. På det sättet provade jag en tredjepartszoom (Sigma?), men upptäckte att den inte var något viadre, så jag köpte en Pentax 80-200 skjutzoom i stället. Den hade jag tills för bara ett par år sedan, då den såldes tillsammans med ME:n.

Per.

PS. Min 17-åring har ett par brallor som är vidare än de på bilden! Allt går igen. Snart kommer folk att börja använda 35mm-film igen, ska ni se! DS

Tellus Foto

Tellus foto fick ofta besök av mig i början på 80-talet. Köpte mitt allra första Nikkor-objektiv där. En Nikkor 85mm 1:2. Hittade den här härliga annonsen i ett nummer av Aktuell Fotografi från 1978. Those were the days!

Bilagor

• Tellus-foto_Ad_003.jpg
    Tellus-foto_Ad_003.jpg
    191.9 KB · Visningar: 426
Hehe, det måste väl nästan vara snudd på rekord....nästan 6 år mellan två trådinlägg! :)
Kul med annonsbilden! Jag minns också hur man lusläste dessa med dreglet rinnande.....

Jaaa, härlig nostalgi, köpte min första systemkamera där 1977, en Canon AE-1 med 50/1.8 för 1525 kr, de var lite billigare, parallellimportwrade bl a Canon och stod själva för garantierna.

Tellus foto fick ofta besök av mig i början på 80-talet. Köpte mitt allra första Nikkor-objektiv där. En Nikkor 85mm 1:2. Hittade den här härliga annonsen i ett nummer av Aktuell Fotografi från 1978. Those were the days!
Hej!
Lite sent, men det här var kul! Jobbade själv på Tellus på 70-talet, krängde otroligt massa direktimporterade kameraprylar och dom svenska generalagenturerna var "pissed". Det var tider det!
hälsn
Kjell

Jag köpte ett par Olympus OM-objektiv av Tellus i mitten av 1970-talet för surt förvärvade sommarjobbsslantar. Jag minns den som en bra affär med trevliga människor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar