Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad hände med min bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Jag tog en bild i RAW-format på lokstallet i Kisa med solen rakt in i kameran. Jag blev rätt nöjd med vad jag såg på displayen och åkte hem. Sen öppande jag bilden i ACR som är med i Photoshop CS3. Sen lekte jag med bilden i photoshop och ett par trix i lucis art fick bilden riktigt frän tyckte jag.
Men, så såg jag lite lustiga mönster. Åfan, jag tog i för mycket med lucis art. Men, när jag öppnar rawbilden igen ser jag att mönstret fanns redan i rawbilden. Vad är det? Mönstret syns bara i överstrålningen från solen men är mest tydlig där överstrålningen är ringa. Man får förstora rätt mycket för att se det så jag tror inte det kommer synas så mycket om man skriver ut bilden.

Ingen stor sak, men jag är nyfiken vad det är jag ser.

Edit: Hm, det syns inte så tydligt när bilden blev uppladdad... Men det är laborintmönster. Jag provar att croppa en gång till.

Bilagor

• SG1L0488.jpg
    SG1L0488.jpg
    14.8 KB · Visningar: 689
  • SG1L0488-1.jpg
    SG1L0488-1.jpg
    14.5 KB · Visningar: 679
Högst märkligt!

Min första spontana tanke var att mönstret har bildats av att sensorn har reflekterat ljuset som sedan har reflekterats tillbaka från bakersta linsen i objektivet, men det borde ju i så fall bli betydligt mer uniformt, eftersom pixlarna ligger jämnt utspridda.

Ska bli kul att få läsa lite friska teorier om det här! :)

Nja,
Ser mer ut som ett supportärende du bör anmäla till Adobe.

Hur ser samma bild ut när du kör den genom programvaran du fick med kameran?

Hm, det programmet har jag aldrig använt. Då får jag leta bland mina lådor. Hittar jag den, så återkommer jag. Annars följer jag spekulationerna med spänning.

Vad dum jag är... Photomatix läser ju rawfiler utan problem. Visseligen vill photomatix tonemappa bilden så det är kanske inte superbra test. Laborintmönstret syns inte på just det utsnittet som jag postat, men syns tydligt i delar av bilden som fått rödstick av solens framfart, dvs de områden där solen "förstört" bilden.

även picasa läser raw filer , dock lite halvdant men du kan ändå se om felet kvarstår.
Tycker det ser ut som nått, men spontant känns det för mig som det ligger i kameran.

Att detta skulle vara ett mjukvaruproblem har jag svårt att tro. Det ligger nog närmare till hands att Christoffer har rätt -- att det skarpa solljuset orsakat ett reflektion av sensorns eget mönster.

Högst märkligt!

Min första spontana tanke var att mönstret har bildats av att sensorn har reflekterat ljuset som sedan har reflekterats tillbaka från bakersta linsen i objektivet, men det borde ju i så fall bli betydligt mer uniformt, eftersom pixlarna ligger jämnt utspridda.

Ska bli kul att få läsa lite friska teorier om det här! :)

Vill minnas att det varit uppe förr ang. just samma mönster...
Skall se efter om det var här på fotosidan.se

Exemplena i den tråden och på länken liknar hur det kunde se ut från min 10D ibland (med Adobe Camera RAW), men jag tycker Görans bild ser helt anorlunda ut. Mönstret har inte den här brusigheten som det har haft alla andra gånger jag har sett det. På 10D'n kunde jag t.ex. provocera fram det med hård skärpning på låg radie, men då såg det ut som en kombination av brus och jpg-komprimering ungefär, inte alls så "rent och fint" som i Görans exempel.

Men det kan ju förvisso ändå vara det som är förklaringen, det kan ju mycket väl se helt olika ut med olika kameror och programvaror :)

För att göra frågan lite tydligare, så finns mönstret enbart i solens överstrålning. Där överstrålningen har frätt ut bilden, har även mönstret blivit utfrätt, men det finns antagligen där nånstans. Där överstrålningen inte är så stark syns mönstret tydligast.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar