Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gillar ni dessa objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel.l

Aktiv medlem
Vad gillar ni dessa objektiv?

Nikon Objektiv Af 24/2,8D
Nikon Objektiv Af 28/2,8D
Nikon Objektiv Af 35/2,0D

Nu när jag använder min D70 så är min 50mm 1,4 lite för snäv i vissa miljöer.

Har ett 28 mm f/2,8D och det gillar jag. Lätt, skarpt och smidigt. Sen gillar jag brännvidden men den blir ju inte samma med din kamera.
De andra har jag ingen uppfattning om...

/Svante

Jag har
24/2,8D och 35/2,0 utan D

Helt ok skärpa och smidiga. Framförallt är det smidigheten som jag gillar hos dessa gluggar. Kompletterat med ditt 50/1.4 så har du ett gulligt litet set objektiv, alla med samma filterdiameter :)

Hustomten skrev:
Jag har
24/2,8D och 35/2,0 utan D

Helt ok skärpa och smidiga. Framförallt är det smidigheten som jag gillar hos dessa gluggar. Kompletterat med ditt 50/1.4 så har du ett gulligt litet set objektiv, alla med samma filterdiameter :)

Ja jag är lite sugen på ett 24mm. Borde finnas beggat tycker man. Att dom är gulliga gör saken ännu bättre.

Jag har precis gått och funderat på vilken vidvinkel jag skulle skaffa till min D100. Jag valde 24mm 2.8. Har precis fått den så jag kan inte säga vad jag tycker, men andra har bara gott att säga om den. Jag köpte den tillsammans med Nikon 85mm 1.8. Jag tror att kombinationen kommer att tjäna mig väl då jag är på resandes fot och inte vill släpa med mig en massa utrustning.

JosefM skrev:
Jag har precis gått och funderat på vilken vidvinkel jag skulle skaffa till min D100. Jag valde 24mm 2.8. Har precis fått den så jag kan inte säga vad jag tycker, men andra har bara gott att säga om den. Jag köpte den tillsammans med Nikon 85mm 1.8. Jag tror att kombinationen kommer att tjäna mig väl då jag är på resandes fot och inte vill släpa med mig en massa utrustning.

Ja, det låter som två bra gluggar tycker jag.

Av dessa 3 så skulle jag välja 24:an som komplement till en 50:a. (Själv använder jag 20/2.8 och 50/1.8 som lätt och kompakt utrustning).

Jag har dessutom en 28:a, som jag tycker funkar bra när jag bara vill ha ett enda objektiv med mig. Det blir ju 42mm på en DSLR, och man kan ju zooma med fötterna också.

Det finns 2 versioner av 28:an. D-versionen är mycket bättre optiskt eftersom den har en extra lins. 24:an har också mycket gott rykte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar