Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wedin_

Avslutat medlemskap
Hej!

Nyligen tappade jag mitt Nikon 18-105mm objektiv i golvet, givetvis gick den sönder. Jag funderade tidigare i sommar på att köpa ett macro till min D90 (ex tamron 90 alt sigma 105, men kom aldrig till skott.

Nu funderar jag.. Funkar det att köpa ett macro och ha det som en tillfällig ersättare för mitt 18-105mm objektiv?

Jag har mest tänkt fota porträtt, djur, natur/växter och stadsvyer och inte direkt landskapsvyer.

Kan det funka tros?

Mvh Niklas

Nu har ju inte jag Nikon, men Canon och bland mina prylar så finns ett 100mm macro som jag ofta använder från allt till porträtt till rena macrobilder och gatufoto, konsertfoto med mera. Det funkar fint som allt-i-allo objektiv.

Så du bör nog inte ha några problem att plåta vad du vill förutom situationer som kräver vidvinkel.

/ Magnus

IMO så kan inte en makrooptik ersätta en normalzoom. Makroobjektiv har för lång brännvidd, möjligen bortsett Tokinas 35mm makro, men den har åas lite väl kort brännvid för att funka bra för makro, genrellt sett.

Det finns ju normalzoomar som har hyfsad närgräns som kan funka som "makro" tills du sparat ihop till ett dedikerat makroobjektiv igen.
Detta är ett exempel:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=530610

Nikons 18-55VR ger nästan lika stor förstoring som sigmat ovan, men har lite sämre ljusstyrka. Det kostar åas inte så mycket, så då skulle det kanske inte ta lika lång tid att spara ihop till makroobjektivet igen.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=255589

Även om dessa inte har riktigt samma zoomomfång som dit 18-105 så är de betydligt närmare en ersättare än en makrooptik, IMO.

Tackar så mycket för era åsikter!

I nuläget lär jag vänta iaf till nästa lön innan jag tar något slutgiltigt beslut.
Fattig student som man är också så måste man ju tyvärr hushålla lite med pengarna.

Jag hoppas på att få fler åsikter och tips!

Tack igen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar