Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vad göra med zoom/macroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

TheBigZ

Medlem
I kategorin dumma frågor kommer här ytterligare en nybörjarfråga. Till min Pentax ME har jag en "Hanimex automatic zoom c-macro 1:4.5 80-200mm" lins samt en "Brighton auto telekonverter 2x". Vad har man för nytta av dessa två saker? Framför allt: vad är en telekonverter?

Det är min pappas gamla paket som jag tagit över, jag har alltså inte köpt en massa saker som jag inte vet vad det är :)

Hur som helst vore jag tacksam om någon kunde förklara användingsområdena och några bra tips för användningen.

/M

Jag kan göra ett försök att svara dig.
Objektivet (linsen) är en zoom som täcker brännviddsområdet 80-200mm, dvs ett ganska praktiskt brännviddsoråde. Du kan behöva kompletera med ett objektiv som täcker 28-80mm för att få en utrustning som du kan använda till att exempelvis fota innomhus.
Telekonverter är en liten pryl som fungerar så att den förlänger objektivets brännvidd och i ditt fall fördubblar den. Det du måste tänka på är att ljusstyrkan på ditt objektiv försämras när du använder en konverter, så istället för ljusstyrka 4.5 som du har nu på ditt objektiv får du ljusstyrka 8 (ungefär) detta medför att du måste använda dubbelt så lång slutartid jämfört med utan konverter.. Stick ner till biblioteket och låna en bok om fotografering så ska du nog finna en himla massa mer svar än vad jag kan ge dig.
Lycka till. MVH Uffe

Jo.. jag har även ett 35 mm och ett 50 mm objektiv som funkar finemang. Kan man även sätta en telekonverter på t.ex. 35mm för att få 70mm? En nackdel med zoomlinsen är att den tycks vara oerhört ljussvag...

Du kan i princip sätta en telekonverter på vilket objektiv som helst. Vissa kombinationer funkar dock inte i praktiken eftersom bakre linsen i objektivet krockar med främre linsen i konvertern.

Konvertrar är egentligen designade för att användas ihop med teleobjektiv, så du ska nog inte förvänta dig topprestanda ihop med 35an. Men det skadar inte att prova. Akta linserna bara, som sagt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar