** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Vad göra med Tokina 100mm macro med trasig AF?

Produkter
(logga in för att koppla)

F-Forward

Aktiv medlem
Ja, för ett år sedan eller så, så tappade jag mitt Tokina AT-X Pro 100/2,8 D Macro (Canon) i backen från ca 1 meter. Efter detta så blev det trögt att fokusera och på grund av det så orkar inte AF-motorn med att fokusera. Jag kontaktade mitt försäkringsbolag och fick ca hälften av nypriset i ersättning, utan att skicka det på rep utan fick behålla det. Jag kontaktade dock Tokina EU, som hänvisade till Molfo, som i sin tur svarade att de kunde ta emot objektivet och skicka det vidare till Holland för kostnadsförslag, något som skulle kosta 500kr. De uppskattade också reparationspriset till ca 2000kr, vilket gjorde att jag tvekar på att skicka iväg det.
Jag har nu också skruvat ner det så mycket som möjligt för att hitta felet själv, utan att lyckas.

Så nu är frågan vad jag ska göra med objektivet? Jag använde objektivet ganska mycket när det fungerade, men att inte ha AF gör att jag inte använder det alls i princip. Finns det någon annan som reparerar tokina i Sverige och kanske kan göra det billigare? Ska jag sälja det som defekt till någon som inte har så stor nytta av AF (produktfoto exempelvis)? Skulle man kunna ta en tusing för det eller så i så fall kanske?
Troligtvis blir det sedan ett nytt macro i sommar, men jag kan ju lova att det inte blir några mer tokina-produkter någonsin...

Problemet är nog inte att AF motorn är sönder men en smäll så kraftig kan lätt förskjuta linserna som påverkar centreringen. Testa att fota rakt på ett detaljrikt föremål som t ex en tidningssida - är alla kanterna precis lika skarpa? Om inte är centreringen störd. Detta innebär att även mitten har suboptimal skärpa. Är centreringen OK så skulke jag ändå skippa reparation. Vid makrofoto är det i regel bäst att fokusera först och flytta kameran fram/tillbaks för att hitta fokus.

Jag känner inte till något annat reparationsställe. Är centreringen störd kostar det ca 2-3000:- i arbetskostnad bara för centrering. Knappast värt det.

Nä, optiken är helt perfekt fortfarande, lika underbar som alltid.
Man märker som sagt när man fokuserar manuellt att den är väldigt trög i båda ändarna, men snurrar ganska bra i mitten av omfånget. Så motorn orkar helt enkel inte vrida den till rätt läge.

Ingen som har några mer idéer? Tror ni det går att sälja? Finns det någon som reparerar tokina i Sverige som man skulle kunna prata med?

Ingen som har några mer idéer? Tror ni det går att sälja? Finns det någon som reparerar tokina i Sverige som man skulle kunna prata med?

Jag fattar inte hur du resonerar.

Du vill både ha kakan kvar och äta upp den. Du har ju fått ersättning från försäkringsbolaget. Rimligtvis borde (?) det ha räckt för att täcka reparation av objektivet.
Att det är dyrt att låta reparera elektronik är säkert de flesta här på forumet ense om, och att gå via "hemmapulare" (är det en billig reparatör du letar efter?) kan ju bli hur som helst.

Du skrev något om att det alrig mer blir Tokina. Får man fråga varför? För att du hade oturen att tappa objektivet i backen?

Om jag vore dig skulle jag sälja objektivet för en billig peng, köpa ett nytt Macro, exempelvis Tamron 60 2.0 alternativt fortsätta köra med objektivet ett tag till...

Jag fattar inte hur du resonerar.

Du vill både ha kakan kvar och äta upp den. Du har ju fått ersättning från försäkringsbolaget. Rimligtvis borde (?) det ha räckt för att täcka reparation av objektivet.
Att det är dyrt att låta reparera elektronik är säkert de flesta här på forumet ense om, och att gå via "hemmapulare" (är det en billig reparatör du letar efter?) kan ju bli hur som helst.

Du skrev något om att det alrig mer blir Tokina. Får man fråga varför? För att du hade oturen att tappa objektivet i backen?

Om jag vore dig skulle jag sälja objektivet för en billig peng, köpa ett nytt Macro, exempelvis Tamron 60 2.0 alternativt fortsätta köra med objektivet ett tag till...

Nej, försäkringspengarna räckte inte för en reparation, summan baseras på införskaffningsvärde, minus åldersavdrag minus självrisk. Oavsett vilket så är det ju inte så att en reparation nödvändigtvis är det bästa valet, exempelvis om att jag skulle kunna köpa ett nytt objektiv för försäkringspengarna + pengar från försäljning av varan som defekt. Är väl inget konstigt med det?
Och det är ingen billig hemmapulare jag letar efter, det är en reparatör som skulle kunna ge en andra uppfattning av vad det skulle kunna kosta, någon som skruvat med grejerna kanske vet vad det kan vara istället för en ren gissning från importören.

Anledningen till att det inte blir Tokina igen är dels att jag tycker att det borde klarat av smällen (min övriga utrustning har klarat av betydligt värre saker flera ggr om) och dels att det är lika krångligt att få ett garantiärende fixat. Canon, Sigma och Tamron verkar ha vettigare serviceorganisationer.

Nej, försäkringspengarna räckte inte för en reparation, summan baseras på införskaffningsvärde, minus åldersavdrag minus självrisk. Oavsett vilket så är det ju inte så att en reparation nödvändigtvis är det bästa valet, exempelvis om att jag skulle kunna köpa ett nytt objektiv för försäkringspengarna + pengar från försäljning av varan som defekt. Är väl inget konstigt med det?
Och det är ingen billig hemmapulare jag letar efter, det är en reparatör som skulle kunna ge en andra uppfattning av vad det skulle kunna kosta, någon som skruvat med grejerna kanske vet vad det kan vara istället för en ren gissning från importören.

Anledningen till att det inte blir Tokina igen är dels att jag tycker att det borde klarat av smällen (min övriga utrustning har klarat av betydligt värre saker flera ggr om) och dels att det är lika krångligt att få ett garantiärende fixat. Canon, Sigma och Tamron verkar ha vettigare serviceorganisationer.

Jaha, ja då förstår jag. I ditt första inlägg skrev du ju att du fick hälften av inköpspriset från försäkringsbolaget (dvs det borde ungefär ha räckt till reparation enligt det förslag du fick).

Det är mycket här i världen som inte är som man själv vill.
Kameror och elektronik är känsliga saker. Otur kan du ha även om det råkar stå Tamron eller Canon på etiketten, och Tokina är bevisligen ett kvalitetsmärke, så där förstår jag fortfarande inte hur du resonerar.

Fungar det att fokusera tycker jag du ska fortsätta använda optiken. Ett Macro-objektiv är ju tacksamt att använda med manuell fokusering också.

Lycka till, hur du än gör

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar