F-Forward
Aktiv medlem
Ja, för ett år sedan eller så, så tappade jag mitt Tokina AT-X Pro 100/2,8 D Macro (Canon) i backen från ca 1 meter. Efter detta så blev det trögt att fokusera och på grund av det så orkar inte AF-motorn med att fokusera. Jag kontaktade mitt försäkringsbolag och fick ca hälften av nypriset i ersättning, utan att skicka det på rep utan fick behålla det. Jag kontaktade dock Tokina EU, som hänvisade till Molfo, som i sin tur svarade att de kunde ta emot objektivet och skicka det vidare till Holland för kostnadsförslag, något som skulle kosta 500kr. De uppskattade också reparationspriset till ca 2000kr, vilket gjorde att jag tvekar på att skicka iväg det.
Jag har nu också skruvat ner det så mycket som möjligt för att hitta felet själv, utan att lyckas.
Så nu är frågan vad jag ska göra med objektivet? Jag använde objektivet ganska mycket när det fungerade, men att inte ha AF gör att jag inte använder det alls i princip. Finns det någon annan som reparerar tokina i Sverige och kanske kan göra det billigare? Ska jag sälja det som defekt till någon som inte har så stor nytta av AF (produktfoto exempelvis)? Skulle man kunna ta en tusing för det eller så i så fall kanske?
Troligtvis blir det sedan ett nytt macro i sommar, men jag kan ju lova att det inte blir några mer tokina-produkter någonsin...
Jag har nu också skruvat ner det så mycket som möjligt för att hitta felet själv, utan att lyckas.
Så nu är frågan vad jag ska göra med objektivet? Jag använde objektivet ganska mycket när det fungerade, men att inte ha AF gör att jag inte använder det alls i princip. Finns det någon annan som reparerar tokina i Sverige och kanske kan göra det billigare? Ska jag sälja det som defekt till någon som inte har så stor nytta av AF (produktfoto exempelvis)? Skulle man kunna ta en tusing för det eller så i så fall kanske?
Troligtvis blir det sedan ett nytt macro i sommar, men jag kan ju lova att det inte blir några mer tokina-produkter någonsin...