Annons

Vad göra med Pentax ME super och Minolta XD7

Produkter
(logga in för att koppla)

Orta

Aktiv medlem
Hej!

Fick för ett tag sen tag på ett par gamla kameror som skulle slängas vid flytt:

Pentax ME Super med SMC pentax-m 50/1,7

Olympus XD7 med MC Rokkor-pf 50/1,7

Har lite frågor om dessa som någon på forumet kanske kan svara på:

Går pentax-objektivet att använda till dagens pentax-kameror (verkar vara pentax k-fattning på det)?

Är det värt att försöka sälja dessa (har de något som helst värde)? båda verkar fungera och har fungerande ljusmätning och pentaxen med objektiv verkar vara i ganska bra skick. Har dock inte testat med film.
Eller är det så att dessa bara är metallskrot nu för tiden?

Har redan ett 50mm objektiv till min canon dslr, annars hade jag kollat ebay efter adapter till någon av dessa. De känns ju riktigt välbyggda och pentaxen som verkar vara i bra skick ska ju vara klart hyfsad enligt http://www.kenrockwell.com/pentax/35mm/lenses/50mm-f17-smc-m.htm . Den är ju betydligt bättre byggd än min plastiga canon ef 50/1,8 II.

Blixtarna på tredje bilden verkar tyvärr döda.

Bilagor

• Gamla Kameror_2009_12_13_0063-small.jpg
    Gamla Kameror_2009_12_13_0063-small.jpg
    64.3 KB · Visningar: 1,062
  • Gamla Kameror_2009_12_13_0062-small.jpg
    Gamla Kameror_2009_12_13_0062-small.jpg
    63.6 KB · Visningar: 591
  • Gamla Kameror_2009_12_13_0055_small.jpg
    Gamla Kameror_2009_12_13_0055_small.jpg
    58.8 KB · Visningar: 587
För Pentax:
Objektivet går att använda på de moderna digitala husen, vissa hus har en bättre ljusmätning än andra när det gäller dessa objektiv.

En svart ME i vettigt skick finns det alltid köpare till, men troligen inte mer än några 100-lappar för hus resp objektiv.

Du ska absolut spara kamerorna. XD-7 är en av Minoltas absolut bästa kameror. En leitz-slutare mer vertikala metallameller, en mekanisk tid och mycket bra ljusmätning, både manuella och automatiska exponeringsfunktioner. En lätt och bra kamera för film. Rokkor-optiken är bra och skarp, med bättre glas och dessutom multicoating. Bra grejjer som du ska vårda och spara. Det är ett jädrans skjuts i film köp några rullar Kodak Portra 160 och kör nu i vår!

h

Tack för svar!

Jag är för slö av mig för att använda kamera med film när jag redan har en DSLR och det känns trist att ha kameror som samlar damm när de är gjorda för att användas.

Har dock blivit lite sugen på att någon gång prova en av dem, men det får bli när/om jag blir lite bättre på fotograferandet. Nu är jag ganska beroende av att kunna ta om bilderna många gånger för att någon ska bli hyfsad.

Vilken av dessa tycker ni jag ska spara om jag bara sparar en?
Hur gör jag bäst av mig med den andra? Tradera med 1kr utropspris kanske? Eller vad är en av dessa värda tillsammans med sitt objektiv?

Den där du kallar Olympus, men vad jag kan utläsa påminner starkt om en Minolta, kan du nog göra dig av med, fast det genererar nog inte mycket pengar.

Pentaxen har mycket fina objektiv med K-bajonett, som kan användas på Pentax digitala och med adaptrar på Canons digitala så den kan du sälja billigt till mig ;o)!

Nu är det så att det kan vara bra att kunna lite om detta med bländare/tid, fokus och skärpedjup även om man använder digitala kameror och förväntar sig kommer hem med bilder som det är värt att titta på eller visa. Så ett litet steg tillbaka i automatiken kan bli ett stort steg framåt i fotograferandet.. Du behöver ju inte bygga studio och mörkrum för den skull, det finns företag som tar hand om dina negativa färgrullar och fixar kopior till facila kostnader.

Passa på de är vår och snart är luften fylld av påskkärringar

Här var det dubbla budskap minsann.:

Den där du kallar Olympus, men vad jag kan utläsa påminner starkt om en Minolta, kan du nog göra dig av med, fast det genererar nog inte mycket pengar.
...

Du ska absolut spara kamerorna. XD-7 är en av Minoltas absolut bästa kameror. En leitz-slutare mer vertikala metallameller, en mekanisk tid och mycket bra ljusmätning, både manuella och automatiska exponeringsfunktioner. En lätt och bra kamera för film. Rokkor-optiken är bra och skarp, med bättre glas och dessutom multicoating. Bra grejjer som du ska vårda och spara.
...

Petter ...

Jo det var så att jag gick till min fotohandlare för att köpa en Pentax, Vi hade fått en son som jag ville dokumentera. Fotohandlaren sålde på mig en Minolta SR 7 istället med hänvinsing till att det var en bättre kamera. När den varit på service 6-7 gånger under de första 9 månaderna och jag hade kunnat använda den ett par veckor sammanlagt under den tiden, så tröttnade jag, tog struptag på fotohandlaren, som då lovade att skaffa fram en Pentax SV. Den fungerade de efterföljande 10 åren när jag bytte upp mig till först Leica och sedan Alpa. Men Minolta - nej tack, jag är bränd, så jag köpte en Sony 850 nu senast!!

Sen kan det väl vara så att både Rokkor och Takumar objektiven är bra, det är mer brist på bra motiv i situationer, som automatiskt gör att det blir bra bilder utan att man behöver tänka själv.

Alla delar inte din uppfattning om Minoltas kvalité. T.ex. användes Minolta XD-7 som grund för Leica R4, R5, R6 och R7. :)
- och min favorit bland Leicaflex är 2 an, men egentligen tycker jag Leicaflex är lite för klumpiga, jämfört med Pentax SV och framförallt Pentax MX. Jag har dessutom lite aversion mot för mycket elektronik och automatik, det är en följd av att jag började fotografera manuellt och kan inte inse svårigheten att lära sig detta med bländare/tid - fokus/skärpedjup.

Alla delar inte din uppfattning om Minoltas kvalité. T.ex. användes Minolta XD-7 som grund för Leica R4, R5, R6 och R7. :)
Jag använder fortfarande en Minolta XD-7, inköpt 1980. Den har varit på service en gång, då exponeringsmätaren lade av. Men jag är nog ganska försiktig med mina fotoprylar.
SR-7 är en sextiotalskamera och har väl nästan ingenting gemensamt med XD-7.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar