Orta
Aktiv medlem
Hej!
Fick för ett tag sen tag på ett par gamla kameror som skulle slängas vid flytt:
Pentax ME Super med SMC pentax-m 50/1,7
Olympus XD7 med MC Rokkor-pf 50/1,7
Har lite frågor om dessa som någon på forumet kanske kan svara på:
Går pentax-objektivet att använda till dagens pentax-kameror (verkar vara pentax k-fattning på det)?
Är det värt att försöka sälja dessa (har de något som helst värde)? båda verkar fungera och har fungerande ljusmätning och pentaxen med objektiv verkar vara i ganska bra skick. Har dock inte testat med film.
Eller är det så att dessa bara är metallskrot nu för tiden?
Har redan ett 50mm objektiv till min canon dslr, annars hade jag kollat ebay efter adapter till någon av dessa. De känns ju riktigt välbyggda och pentaxen som verkar vara i bra skick ska ju vara klart hyfsad enligt http://www.kenrockwell.com/pentax/35mm/lenses/50mm-f17-smc-m.htm . Den är ju betydligt bättre byggd än min plastiga canon ef 50/1,8 II.
Blixtarna på tredje bilden verkar tyvärr döda.
Fick för ett tag sen tag på ett par gamla kameror som skulle slängas vid flytt:
Pentax ME Super med SMC pentax-m 50/1,7
Olympus XD7 med MC Rokkor-pf 50/1,7
Har lite frågor om dessa som någon på forumet kanske kan svara på:
Går pentax-objektivet att använda till dagens pentax-kameror (verkar vara pentax k-fattning på det)?
Är det värt att försöka sälja dessa (har de något som helst värde)? båda verkar fungera och har fungerande ljusmätning och pentaxen med objektiv verkar vara i ganska bra skick. Har dock inte testat med film.
Eller är det så att dessa bara är metallskrot nu för tiden?
Har redan ett 50mm objektiv till min canon dslr, annars hade jag kollat ebay efter adapter till någon av dessa. De känns ju riktigt välbyggda och pentaxen som verkar vara i bra skick ska ju vara klart hyfsad enligt http://www.kenrockwell.com/pentax/35mm/lenses/50mm-f17-smc-m.htm . Den är ju betydligt bättre byggd än min plastiga canon ef 50/1,8 II.
Blixtarna på tredje bilden verkar tyvärr döda.