** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad göra med en äldre Ixus 40 som krånglar? Skrota? Sälja?

Produkter
(logga in för att koppla)

tackle

Medlem
Hej allihopa. Här kommer en fråga från en amatörfotograf:

Julen 2004 var jag nere i Thailand och Malaysia (tsunamitider) och jag köpte en Canon Ixus 40 i Kuala Lumpur.

Den har jag haft mycket nytta och glädje av, tills för 2 år sen ungefär (ett tag sen, jag vet).
Om ni känner till modellen vet ni att det finns en liten switch för att byta mellan de tre lägena; visningsläge, filmläge samt fotoläge.

Nu är det så att när man sätter den på fotoläge så byter den mellan fotoläge och filmläge lite hipp som happ. Som någon sorts glapp.

Vad kan man göra med en sån kamera? Den fungerar ju utmärkt så länge den bestämmer sig för att stå i rätt läge, men ibland får man vänta flera minuter på att den ska göra det man vill.

Jag har mig veterligen ingen garanti kvar, och med tanke på inköpsstället är det väl ändå uteslutet. Vet ni om detta är något Canon skulle kunna reparera mot betalning?
Eller vet ni om det finns något som helst intresse för någon att köpa en denna smått defekta kamera?

Hur hade ni gjort?

Tacksam för tips/svar.

Kalle

Jag tror att en lite mindre fotomeckare kanske kan fixa felet för någon hundring. Sedan vet jag inte om det är värt det. Reparera den för att sedan sälja är nog inte någon lönsam ide, utan det är nog mest för att du skulle kunna använda den ett bra tag till själv. Det är ju en bra kamera och en kamera som du känner väl.
In o fråga vad det skulle kosta. Men att lämna in den hos Expert eller nån annan stor kedja är kanske inte lönt.

Tack för bra svar!
Vet du möjligtvis var man hittar en dylik fotomeckare?
Jag känner inte till någon där jag bor (Lidköping).
Kanske du vet nån i Göteborg, Södertälje eller Stockholm? Är ställen jag befinner mig på ibland.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar