Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad göra med arvegods, negativ & album?

Produkter
(logga in för att koppla)

olleh

Ny medlem
Jag har ärvt lådvis med negativ, dia och olika album.
De som är intressanta är dom från mina föräldrar och där jag och mina bröder växt upp.

Men vad gör man med gamla 8mm rullar, album och negativ från fastrar och mor & farföräldrar som mina föräldrar tydligen tagit över?
De flesta bilderna är på personer som jag aldrig sett förut och inte kan identifiera och det är ingen poäng att jag har dom kvar. Jag kommer ändå ha en rejäl laddning bilder att gå igenom.

Vad har ni gjort med gamla filmer & album? Kastat på återvinningen? Eldat upp? Grävt ner?
För jag kan inte tänka mig att det finns något historiskt intressant med bilder på människor som ingen vet vem det är, förutom möjligen jag som kan identifiera vissa personer?

1 fråga släkten
2 släng det

Instämmer. Så har jag gjort, med det jag inte såg som realistiskt att jag skulle göra nåt av.

Jag har dock ibland tänkt att man kunde hyra in någon med mycket tid och låg timkostnad att sortera, scanna osv och sedan få ihop en hyfsad bildbank där släkten kunde botanisera och även poola samman info och minnen till bildfilerna. Det har dock fallit på att jag tycker att "framåt är mer givande än bakåt" och att tiden är begränsad.

Släkten

När du kastat skiten kommer du att ångra dig. Så scanna så mycket du hinner av bilderna och skicka runt till släkten och be dom namnge så många som dom kan. Bilderna är en historik om din släkt på samma sätt som släktforskning.

Tack för svar. Det kanske är rätt givet att det måste kastas. Kanske att man ska scanna av det. Att fylla vinden med fotoalbum känns rätt meningslöst.
Det är inte så mycket släkt att fråga så det går fort.

För mig är bilder heliga, jag har inte kastat en bild eller ett negativ/dia jag tagit. Jag tror tom jag har några som är helt svarta...
Dags att komma över denna fobi alltså och försöka kasta med någon sorts vördnad för dom som är på bilderna.

(Som morsans finporslin som jag av respekt inte kunde kasta och packade ner i en kartong för transport till välgörenhet och botten gick ur, ska försöka göra det bättre denna gång)

Själv har jag fotograferat av de gamla bilderna. I datorn tar de ingen fysisk plats

Dia: satte upp projektor och duk med kameran på stativ. Det gick väldigt fort, mata fram och klick.

Papper: gjorde en fixtur av ett par linjaler i vinkel på en skiva. Satte upp ett par lampor som ljussättning. Fixade till vitbalansen och sparade värdet som en förinställning i lightroom. Använde direktfångst i lightroom för att ta bilderna.

Bildskatten delades ut till släkten på skivor eller USB minnen. Det var väldigt uppskattat.

Prata gärna med ditt lokala länsmuseum, de kan vara intresserade att spara något. Jag pratade tidigare i våras med en en tjänsteman på ett museum och hon sa att det var tråkigt att folk slängde negativ istället för att prata med ett museum först.

O vem skall ta hand om era hd om 10 år?
Nej det är bara o inse att man måste rensa själv när man kan o lämna vidare vettigt mtrl.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar