Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör ni vid sjukdom??

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har fått frågan från en bröllopskund vad jag gör om jag blir sjuk eller får något annat allvarligt förhinder på bröllopsdagen.

Jag undrar nu vad ni andra har för lösningar av detta problem att man aldrig vet vad som händer i framtiden.

// diana

Krälar dit eller ordnar ersättare (om paret går med på det) som jag betalar mellanskillnaden för om det skulle bli någon sådan?

Du tar på dig ett jobb, du ser till att det blir gjort.

dianahallberg skrev:
Jag har fått frågan från en bröllopskund vad jag gör om jag blir sjuk eller får något annat allvarligt förhinder på bröllopsdagen.

Jag undrar nu vad ni andra har för lösningar av detta problem att man aldrig vet vad som händer i framtiden.

// diana
Det finns försäkringar mot sådant här om du har firma vill säga.

skulle helt klart pallra mig dit om jag var sjuk. men om man typ bryter armen eller nåt mer funktionshindrande..

det är ju svårt som ensam person i ett företag att kunna erbjuda en backup fotograf/ersättare. vart hittar man någon med kort varsel(sjukdom/olycksfall kommer ju plötsligt) som kan fotografera en så viktig dag som ett bröllop??

Har någon råkat ut för att ni inte kunnat fotograferat ett utlovat bröllop? vad har gjorts då?

hmm inser att det är en klurig fråga. jag har fotograferat några bröllop innan men inte riktigt tänkt på detta innan.
//diana

Re: Re: Vad gör ni vid sjukdom??

jdandanell skrev:
Det finns försäkringar mot sådant här om du har firma vill säga.

Frågeställningen är nog mer vem som fotar bröllopet om ordinarie fotografen kör ihjäl sig dagen innan.

Eller halkar och bryter båda armarna två timmar innan...

Alltså ingen ekonomisk fråga utan en praktisk sådan- vem fotar?

Re: Re: Re: Vad gör ni vid sjukdom??

Dajo skrev:
Frågeställningen är nog mer vem som fotar bröllopet om ordinarie fotografen kör ihjäl sig dagen innan.

Eller halkar och bryter båda armarna två timmar innan...

Alltså ingen ekonomisk fråga utan en praktisk sådan- vem fotar?
Har man en försäkring som täcker den ökade kostnaden som kanske tillkommer om man ringer in någon i sista sekunden så räcker det kanske att man har en backuplista på dugliga fotografer/firmor som kan fota med kort varsel.

Pratar man absoluta nödfall att man t.ex. får hjärtsnörp 10 minuter innan så finns det väl inte mycket att göra.

Du får väl hyra in ytterligare en fotograf och ha er bägge i högsta beredskap och ta ett högre arvode.

I de flesta fall är det nog så att det stackars brudparet står utan fotograf, om denne råkar bli överkörd av en buss eller nåt.

Jag skulle tro att de flesta brudpar har förståelse för sådana eventualiteter, och löser bilderna på annat sätt.

AFE skrev:
I de flesta fall är det nog så att det stackars brudparet står utan fotograf, om denne råkar bli överkörd av en buss eller nåt.

Jag skulle tro att de flesta brudpar har förståelse för sådana eventualiteter, och löser bilderna på annat sätt.
det är då morbror lars kommer kutandes med sin g3:a

SmurfMolly skrev:
Krälar dit eller ordnar ersättare (om paret går med på det) som jag betalar mellanskillnaden för om det skulle bli någon sådan?

Du tar på dig ett jobb, du ser till att det blir gjort.

Ja, det är såna jobb som man bara tar sig ur om man ligger på sjukhus eller är död.

/Magnus

Instämmer också med Malin och Magnus, men faktiskt finns andra situationer med. Jag skulle t.ex. kunna tala om hur man bryter alla fingrar utom tummen.. Fast jag hade tur som inte hade just bröllop inbokat de två följande veckorna, ändå var det svårt fixat till ett annat dokumenterande av fest. Det blev inställt:(

Med den vetskapen nu sätter jag mig aldrig på en unghäst dagen innan eller samma dag som en bröllopsplåtning iaf;)

Men skulle något katastrofalt hända precis inpå en sån fixar nog "praktikant" lite bilder ändå. Jag har ofta folk som vill följa med och plåta och det verkar inte heller jätteovanligt att några erbjuder sig diekt till brudparen att få plåta gratis vid sidan av annan fotograf.

Det är väl bl.a. detta som gör att jag aldrig blir bröllopsfotograf. :)

Samarbete med andra fotografer kanske är en lösning.

Jag känner flera yrkesverksamma som jag kan ringa till om det krisar sig, och de gör då fotograferingen enligt min prislista så kunden slipper överraskningar. Det är viktigt att ha ett nätverk så man kan stötta varandra vid behov, men jag skulle bara kalla in någon annan i yttersta nödfall. Alla jobb är viktiga men bröllop är extremt.

//
Nina

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar