Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör ni med bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

wirsen

Aktiv medlem
Tänkte det skulle vara kul att starta en tråd där vi diskuterar och ger varandra tips på vad man kan göra med bilderna efter att man tryckt på avfyrarknappen och behandlat dem i elements.

Vi jagar insekter, smyger i buskarna och drar med oss stativ ut i skogen, bara för att ta den där speciella bilden. Självklart får man en kick av att verkligen fånga ett ögonblick på bild, men vad gör vi med bilderna när de ligger lagrade på datamaskinen?

Själv skriver jag ut en del av mina fotografier och självklart publicerar dem här på Fotosidan.se. Finns det andra tips och idéer på hur man ska få ut mer glädje av sin hobby?
Vad gör du med dina bilder?

Kanske borde tillägga att jag inte menar "vanliga" bilder på familjen eller hunden utan dessa som vi tar i syftet "konst".

Hemsida som du skriver
Sen samlar jag de ämnesvis o gör en bok på ämne, större händelse, 23 olika hittentills (www.roine.nu ) ser du detta.

Boken hamnar dels hemma i bokhyllan att ta fram o visa o sen hos min mor i Norrland.

Sista grejen e nu en digital fotoram, lagt en del där med, lite kul.

Roine

Tänkte det skulle vara kul att starta en tråd där vi diskuterar och ger varandra tips på vad man kan göra med bilderna efter att man tryckt på avfyrarknappen och behandlat dem i elements.

Vi jagar insekter, smyger i buskarna och drar med oss stativ ut i skogen, bara för att ta den där speciella bilden. Självklart får man en kick av att verkligen fånga ett ögonblick på bild, men vad gör vi med bilderna när de ligger lagrade på datamaskinen?

Själv skriver jag ut en del av mina fotografier och självklart publicerar dem här på Fotosidan.se. Finns det andra tips och idéer på hur man ska få ut mer glädje av sin hobby?
Vad gör du med dina bilder?

Kanske borde tillägga att jag inte menar "vanliga" bilder på familjen eller hunden utan dessa som vi tar i syftet "konst".

Jag köpte min Nikon för snart 1,5 år sedan och tar mest "konstkort"....
Jag bestämde mig tidigt för att ta ut alla kort, som jag var riktigt nöjd med, i A4 foton å sätta in dem i album.
I nuläget har jag runt 130 A4:a kort i mina fotoalbum.

Det roligaste för mej personligen är att sitta å bläddra i albumen, för jag ser verkligen hur jag utvecklats som fotograf sedan jag skaffade mej systemkameran.

Vidare så tar gärna mina vänner, gärna numera, upp mina album för att se om det kommit in nya kort när dom hälsar på.....
Även detta ger mig lite extra som fotograf......

Hur roligt är det egentligen att titta på bra kort i en dator???
Min övertygelse är helt klart att papper är det bästa mediat att se bilder på!!!

Pris på Crimson.se = 17 kronor styck(när man beställer mer än 5 kort i A4:a format).

Låter nästan som reklam, men jag villa bara påvisa att det inte är speciellt dyrt att ta ut korten på papper.

//Göran

Jag skriver också ut mina foton på min nyinförskaffade skrivare. Dock bara i 10 x 15.
Även jag har ett litet album där jag klistr in bilderna i, men tycker inte att det är särkilt upphetsande att titta på. Kanske blir annorlunda om man skaffar större utskrifter.
Dessutom känns det rätt b-igt att sitta och klistra och klippa då fotona oftast inte blir optimerade till hela 10 x 15 pappret, ett problem. Vilken typ av album använder du?

Jag använder bilderna till att fylla hårddiskar, var just och köpte 500GB till på Teknikmagasinet idag.

Bortsett från det så säljer jag några till andra personer, visar några på olika websidor, skickar några till släkt och vänner och några få har jag på väggen för mitt eget nöjes skull. Några få har hamnat i fototidningar, några i ett par böcker och på andras websidor och en bild finns på ett norskt vykort.

Det stora flertalet bilder kastar jag dock bort direkt när jag kommit hem från en dags fotograferande.

Jag går in på akademibokandeln här i stan å köper album som passar till storleken på korten......brukar landa på ett par hundringar i pris.

"Storleken har betydelse" i detta fall ;)
Visst imponerar det mer i en betraktares ögon med ett kort i A4 format istället för 10x15 cm....

Prova att ta ut dina 5 bästa kort som A4 papperskort(ej på en skrivare)....jag kan garantera att det ger en extra dimension till dina kort....

Risken är faktiskt stor att det blir som ett gift....jag har lugnat ner mej med beställingar (lite) då jag blivit mer kritisk emot mej själv med tiden.

Göran

Jag tar mest bilder för att dokumentera min omgivning. De bilder jag blir nöjd med framkallar jag i fotolabb och sedan åker de in i ett album. Det händer även att jag framkallar nåt kort i ett större format (A4) och sedan åker de upp på väggen ett tag.

De bilder jag är mest nöjd med (i kategori "konstfoto" och inte på familjen-foto) printas ut och sätte in i ramar som hängs upp på väggarna i huset. Just nu hänger 4 bilder uppe av 6 som jag är riktigt nöjd med. De triggar mig till att fota mer. Lära mig mer. Och tyvärr - köpa mer prylar. Allt eftersom man utvecklas eller tröttnar på bilderna så är det bara att byta ut bilden till favoriten man har just nu.

Bilderna Wroclaw, Liv och mina 2 första makrobilder hänger på väggarna hemma.

En del tas på uppdrag och publiceras eller hängs på folks väggar.
En del tas på spekulation och kanske publiceras någon annan gång.
En del tas på spekulation och laddas upp på bildbyrå för att kanske säljas.
En del tas för kul och blir albumbilder som aldrig sätts in.
En del ges bort i form av utskrifter.
En del hamnar på hemsidan.
En del hamnar på väggen hemma.
Alldeles för mycket blir kvar i hårddiskburken.

Jag har också tänkt att börja sälja mina bilder över Internet. Dock verkar det som det är väldigt många som gör det. Får man verkligen bilder sålda och publicerade på detta sätt? Någon med erfaranheter?

Det beror på hur användbara dina bilder är och hur mycket tid du är villig att lägga. Jag har c:a 400 bilder på iStock och dessa har tillsamman sålt c:a 10000 gånger.

Med andra ord har du tjänat minst 65000 kronor på det. om jag fattat ersättningen rätt?

Du har väl skattat för allting ;)

kul för er som har sålt bilder, tänkte också jag skulle testa och lägga upp några, nån som har tips och ideer?

Jag köpte min Nikon för snart 1,5 år sedan och tar mest "konstkort"....
Jag bestämde mig tidigt för att ta ut alla kort, som jag var riktigt nöjd med, i A4 foton å sätta in dem i album.
I nuläget har jag runt 130 A4:a kort i mina fotoalbum.

Låter som en bra idé. Har du tips på hur man gör detta på ett bra sätt? Har du bilderna i plastfickor eller "monterade" på någon form av pappersblad? Var hittar man man bra album och tillbehör? Jag började söka via mina vanliga inköpskanaler, men tyckte utbudet av albumprodukter verkade ganska begränsat numera....

Vad gör man med alla familjebilder då? De som egentligen är bra men där det finns bilder som är bättre...? Kan inte printa ut flera tusen bilder bara för att ha om/när hdd kraschar. Och hur gör man utvalet? Idag tycker jag en bild är finast, men när dottern är 10 år så kanske en annan bild hade varit mer värd att ha.

Sitter just nu och grottar i alla bilder jag tagit under 2008. Jättesvårt att bestämma sig för vilka man skall printa och inte printa...

Behöver verkligen ett säkert lagringssätt... :(

Detta är vad jag gör med mina bilder.

Några läggs upp här på FS

Några hamnar på min hemsida

Några får vara med i utställningar i Karlskrona Fotoklubbs regi

Några hänger på väggarna där hemma

En egen kalender att hänga på väggen

/Gunnar

• Vissa bilder mailas till släkt och vänner (efter utflykter, fester o.d.)
  • Vissa bilder hamnar i mitt "galleri" på köksväggen, dvs ett antal svarta metallramar där jag byter bilder ofta. Skriver ut själv i A4.
  • En del hamnar i bloggen.
  • En del hamnar på min bildhemsida.
  • En del hamnar i "familjealbumet" i 10x15.
  • En del hamnar här på FS.
  • De riktigt bra ramas snyggt och hängs upp någonstans i bostaden (håller på med en vägg i vardagsrummet, väntar på en leverans av 2 st canvasbilder).
  • Flickvännens mor lider av demens, jag har gjort ett album till henne där jag sätter in bilder tagna från både fest och vardag, det hjälper henne att minnas. Så kameran är ofta med när vi träffas...
Är det inte detta som är charmen med digitalt, dvs att det finns så många sätt att "exportera" bilderna? Jag måste säga att jag har aldrig haft så roligt med foto som nu och då har jag ändå hållit på sedan mitten på 70-talet...

/Per

Senast ändrad:
Idag gjorde jag min första utskrift (någonsin faktiskt !) i A4-format på min Epson Stylus DX8400. SJälvklart med fotopapper.

Jag har läst att många skriver att man inte ska skriva ut på sin egen skrivare hemma (om denna inte är svindyr), men jag måste faktiskt säga att resultatet var helt reko. Ska nog fortsätta att skriva ut mina fotografier, riktigt kul ju. Däremot blir ofta resultatet mer "platt" än vad det ser ut som på dataskärmen. Men detta beror ju sannolikt mer på mig som fotograf än själva skrivaren :)

Dia ramas och sparas, sämre läggs i en kartong, dåliga slängs.
Svartvitt framkallas & neg sätts i pärm.

Tävling i klubbsammanhang kopieras de helst i 12x16 tum / 12x12 tum. Efter tävling visas de ett tag på en hylla för att sedan antingen lagras / ges bort / säljas / eller slängas när hyllan blir full.

Svartvitt jobb(åt vänner) görs inte mindre än 30x40 inkl. passepartout, helst 40x50 inkl. passepartout.

Till barnen blir det 18x24 cm plastpapper.

Digitalt har jag inget.

Idag gjorde jag min första utskrift (någonsin faktiskt !) i A4-format på min Epson Stylus DX8400. SJälvklart med fotopapper.

Jag har läst att många skriver att man inte ska skriva ut på sin egen skrivare hemma (om denna inte är svindyr), men jag måste faktiskt säga att resultatet var helt reko. Ska nog fortsätta att skriva ut mina fotografier, riktigt kul ju. Däremot blir ofta resultatet mer "platt" än vad det ser ut som på dataskärmen. Men detta beror ju sannolikt mer på mig som fotograf än själva skrivaren :)

Kul! Jovisst blir det ofta väldigt fin kvalité, å kul å få ut en bild på papper med kort varsel. Dyrare skrivare är ofta billigare i drift, å där i tycker jag den största aspekten ligger från att inte skriva ut hemma istället för från ett fotolabb...

Angående att det ser mer platta ut på papper har nog med kalibreringen å göra, å kan vara bra att softproofa/förhandsvisa bilderna innan man skickar ut dom. Men det är en helt vetenskap tycker jag iallafall, å ngt som det kommer ta ne tid å lära sig.

Själv har jag skickat efter 44 bilder i A4 format med matt papper till Crimson, 540 spänn med frakt är inte så fasligt för det, å ngt man gör si så där vartannat år:) Å seriöst vet jag inte hur länge jag suttit å pillat med varje bild för att få rätt svart/vit punkt å tillräckligt tryck i färgerna osv, säkert 10 timmar totalt.

Men ska bli grymt kul å få dom på papper!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar