Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör man när blixten är sönder?

Produkter
(logga in för att koppla)

juliaan

Medlem
Hej! Jag har en Nikon d40x där lampan är sönder i. Vad gör man är det lönt att betala mycket för att laga den eller är det lika bra att köpa en extra blixt. Någon som har tips? En extra blixt är ju bättre men de är ju väldigt smidigt med den inbyggda.

Jag skulle börja med att kolla om det inte kan vara ett garantiärende.

Om det inte är det så kan du höra av dig till någon verkstad och fråga vad de tror att det skulle gå på, och sedan ta ställning till om du tycker att det är värt att fixa.

Om det inte är det så kan ju en extern blixt vara en idé om du gillar att fota med blixt.

Hej !
Har varit på Onoff och fått pris !
Bara undersökningen kostar 1795 kr,,,
Är detta rimligt ?
Vadå undersöka, man ser ju igenom blixtglaset att blixten är sönder !
Hjälp,,

Jag skulle ringa direkt till Nikon och fråga om prisförslag och om jag kan skicka kameran direkt till dom. Följande information finns på Nikons hemsida.

Nikon Nordic AB
Att: Service
Råsundavägen 12, 8 tr
169 27 Solna (För postpaket)
169 67 Solna (Endast för företagspaket)
Sweden

Kontakt:
Tele. +46 (0)8 594 109 00
Fax +46 (0)859075140

Ett D40x kamerahus bör du kunna köpa begagnad för omkring 2000 kronor om du kollar runt, så det är inte rimligt reparationspris. OnOff är (som du förstår om du tänker efter och begrundar priset) inte alls intresserade att laga din kamera, utan vill helst slippa..

Nu vet jag inte var du bor, men en "riktig kameraverkstad" byter snabbt och enkelt blixten, med delar, för långt under denna summa. Min enda reservation är att det kan tänkas att något mer än blixtröret har gått sönder, så låt du kameran vara trasig och komplettera med en lös blixt om du gillar kameran i övrigt.

En Nikon SB400 är annars ingen dum lösning. Dels är den bättre (starkare) än den
inbyggda, dels kan du ta av den, dels kan du ta med den till en annan kamera senare.

Alternativet att laga hos Nikon direkt är sannolikt det billigaste sättet att fixa kameran om du vill ha iinbyggd blixt. Men glöm inte att jämföra priser. (Arbetet att byta är enkelt, för övrigt, det är Nikons reservdelspriser som kommer att kännas litet tröttsamma).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar