DenStoreGru
Medlem
Okej, om även katalogfilen med mina ändringar kan sparas som backup på annan plats är ju allt frid och fröjd. Tack igen för nybörjarkursen! Det ska bli kul att få hem programmet och köra igång.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Visst gjorde jag det, och det gör ju problemet betydligt mindre, även om det tids nog lär dyka upp. Tack för korrigeringen!
Nja... 1 TB är 1.000 GB vilket är 1.000.000 MB. Om varje bild är 30 MB så får du plats med 33.333 bilder
Stämmer väl rätt bra med 16660 bilder då för halvfull HD då
Ja, arbetsgången är i princip densamma. Råbilder har ju däremot lite mer utrymme för justeringar, t.ex. vad gäller att rädda högdagrar. Och en råbild har ju ingen fastslagen vitbalans, så den är enklare att justera än på en JPG. En JPG är ju redan en "färdig" bild, men den kan justeras en hel del. En råbild är inte färdig på samma sätt, och innehåller därför mer information och har därför lite större marginaler.
Ja du kan tom öppna dem i ACR mha HMVJodå, jag har koll på RAW-formatets fördelar. Dock har jag många jpg-bilder sen tidigare, och skulle vilja kunna hantera dom på precis samma sätt som RAW-bilderna. Om det låter sig göras i Lightroom låter det ju idealiskt!
Om du använder LR för din "grundbehandling", men ändå behöver ta till Photoshop (eller nåt annat) så högerklickar du på bilden inne i LR och väljer "Öppna med Photoshop". De justeringar du gjort i LR appliceras då och denna redigerade bild "skickas" till Photoshop. Där kan du göra det du behöver. När du är fardig i Photoshop så avslutar du bara programmet och filen sparas då automatiskt brevid originalet, och importeras till LR.
Du kommer att få välja.Öppnar jag då RAW-filen? Har det ingen betydelse att ARC är av olika versioner i CS5 och Lightroom 5?
Nej LR & CS behöver inte ha samma generation ACR.Om du kör LR 5 så måste du ha CS med motsvarande nivå av ACR har jag för mig.
Nej LR & CS behöver inte ha samma generation ACR.
Inte kanske, det är så.Nej det kanske är så. Man borde ju inte behöva använda ACR i CS alls, eftersom det (väl?) är en "färdig-renderad" bild som skickas från LR till CS, nu när jag tänker efter.
Ändå har jag för mig att frågan om miss-match mellan ACR-versioner brukar dyka upp när det gälelr samspelet mellan LR och CS.