Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vad gör man för att få bra bilder och utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)
Fotograferade mycke på 1990-talet men sen slutat som amatör

fick för frågan om jag kunde fotografera en del men det är svåra objekt behöver lite hjälp. vad ska jag köpa för foto saker digitalt (min gamla canon AE1 går inte med dagens tecknik)

det är olika saker som ska säljas på nätet och då är det extra viktigt att bilderna blir bra nästan bättre än i verkligheten

har brottats en del men sitter fast , jag vet att har man olika bakrunder så fram hävs färgerna olika på sakerna mycke är äldre saker glas,metall,porslin,tavlor m,m men även nyare saker kommer att säljas.

och jag vet att en bra bild säger mera än tusen ord vilker gör att priset bilr bättre och jag kan få en lön (är arbetslös för dagen)

skulle någon vilja bolla en del funderingar och vad jag ska göra
behöver nå någon som kan berätta teckniken har visserligen gått fram åt sen system kamerans tid men det går att ändra mycket på en bild och få den att se bättre ut än verkligheten dels med bakrund och färgsatt blixt ljus m,m

min e-post är [email protected] eller 0701574267

Om du ska fota mkt kanske det kan vara bra med ngt digitalt för att hålla nere kostnaderna. En billig systemkamera och ett fast 50 1.8 räcker mer en väl samt ett okej stativ. Sen kan du klara dig med "glödlampor".

http://www.prophotolife.com/video-library/

Pro photo life som jag länkar till tycker jag är riktigt bra å han illustrerar väldigt fint. Du lär dig nog ngt i varje avsnitt, dom är på engelska.

Men spana in episode 1,2,4,6 och 18 iallafall.

Ett billigt, och förvånadsvärt bra, sätt att ta bra produktbilder är att använda en vanlig plastdunk.
Tex en 20l-dunk i frostad plast, om du förstår vad jag menar.
Skär ut ena långsidan och sen kör du 2 eller 3st 500w bygglampor från olika håll. Då blir du kvitt alla skuggor och exponerar du rätt blir bakgrunden vit.
Annars finns speciella ljustält som fungerar likadant. Ikeas tvättkorg i vitt tyg har mångat tipsat om =)

Ett gråkort anpassat för att ställa in vitbalansen (digitala motsvarigheten till "dagsljusfilm", "glödljusfilm", osv) gör att färgerna blir rätt. Det är ju viktigt att färgerna är rätt när det är produkter som ska fotas.
Fungerar nästan lika bra att ställa in vitbalansen mot ett vit papper.

Ett billigt stativ duger bra. Det är ju inte stabiliteten du vill åt, bara det att slippa hålla kameran i handen.
Canons egen programvara gör att du kan ha kabeln i datorn och då kommer bilden upp på skärmen direkt. Är väldigt smidigt.

Titta efter en begagnad Canon 350D här på annonsmarknaden. Ska bilderna bara visas på internet krävs ju inte någon flaggskeppsmodell.
EF 50/1.8 är ju erkännt skarpt, och kostar 1100kr nytt.
Kanske blir det lite långt.
Eftersom att de flesta digitala sensorer är mindre än 35mm-film motsvarar 50mm på 350D 80mm på din ae-1(1,6x).

Billigt startkit som fungerar över förväntningarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar