Annons

Vad gör jag fel med min Sigma EF-500 DG?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wretborn

Medlem
Hej

Har ganska nyligen köpt en blixt från SIGMA (EF-500 DG) som jag tänkte använda till min EOS400D

När jag har blixten på ETTL-läget (enlig manualen, som förövrigt är världens sämsta) så fungerar blixten bara en gång och ibland inte alls... känns som om kameran och blixten inte kommunicerar..?
Blixten ställer om sig efter brännvidden men jag får aldrig röd lampa (sökarljus för AF) på blixten eller någon blixtindikation i sökaren...

..har jag missat något helt radikalt eller passar min blixt inte till min kamera eller är något trasig? Blixten är ju splitter ny!

Tacksam för svar!

Mvh
Johan

Kan det vara så enkelt att det är dåliga batterier?
Har aldrig upplevt detta med min Sigma blixt.

Om det inte är dåliga batterier så låter det ju nästan som att det är något fel med uppladdningen.

/Johan

AHA!

Jösses, det blev ju en pinsamt enkel felsökning :)

Jag förväntade mig automatiskt en batterisymbol på displayen om batterierna började bli dåliga, får försöka skylla ifrån mig på en dålig (tråkig?) manual :)

När jag ändå har tråden uppe, vilket program använder ni? Det första "ETTL" som kommer upp verkar ju fungera bra men jag saknar hjälplampan för AF på det programmet

Mvh
Johan

Hmm.. det (tror jag) är en inställning på kameran.. jag har en 30D och då har jag ju Custom funktionerna, men dom har du väl inte på din 400D ?

Du får nog försöka kolla i den tråkiga manualen.. ;oD

Kanske någon annan här på forumet som har prylarna tillgängliga kan kolla?

/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar