Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör jag för fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

picturina

Aktiv medlem
Canon eos 10 d 24-70 L 2,8 Jag har haft stöd använt porträtt inställning men den är kass !!Varför så dålig skärpa?Tacksam för råd
 

Bilagor

  • sophie student 08 104 kopiera kopiera.jpg
    sophie student 08 104 kopiera kopiera.jpg
    75 KB · Visningar: 1,081
Bilden går säkert att fräscha upp i ps,men onekligen borde skärpan varit vassare.Sen är det ju alltid diskutabelt detta med iso,behöver den vara 400 mitt på ljusan dagen..
Jag tillhör ju den hopplösa eftersläntarskaran från analoga tidevarvet,men när jag eftersträvade maximal skärpa valde jag säkert stöd och lågt iso tal.Du får säkert svar av "digitalister" som behärskar ämnet bättre än jag.
Men f.ö tycker jag att din bild är fin.
 
picturina skrev:
Varför så dålig skärpa?

1. Skakningsoskärpa? Troligen inte med en 1/750 s.
2. AF fastnat på fel ställe? Kolla bilden noga och se om fokus finns någon annanstans.
3. Fel på objektivet?
4. Bildbehandlingsfel?

Lyckas du ta skarpa bilder i något annat sammanhang?

Lägg gärna in ett utsnitt som inte är förminskat (en s.k. 100% crop), så kan vi lättare hjälpa dig med felsökningen.

Per.
 
Om jag använt det automatiska programmet så borde väl inte den ställt sig på iso 400??Är det fel på kameran?
 
picturina skrev:
Tack men 100% crop Hur gör man då?

Beskär bilden så att den blir tillräckligt liten för att kunna lägga upp här, jag tror max storlek är 400 pixel. Du ska alltså inte skala om bilden, utan bara beskära den.

Välj ut den del av bilden du inte är nöjd med, skärpemässigt.

Per.
 
varför så oskarpt?

I enskilda fall/ vid vissa tillfällen kan objektivet lägga skärpan fel - det har hänt mig några gånger med mina objektiv.

Ibland kan man alltså få ta flera bilder på samma motiv för att objektivet ska hitta skärpan.

Detta händer väldigt sällan även för mig; men har dock hänt enstaka gånger.

Det kan alltså vara så att objektivet lagt skärpan på någon annan del av bilden än just på ansiktet i denna bild.

Prova igen och se om det blir samma sak - och ta helst ett antal ( 5-6 ) olika bilder på motivet.

Kolla också, om möjligt på din kamera, var kameran lägger fokuspunkten i bilden alternativt välj fokuspunkt manuellt.

Antar att man på en så ganska avancerad kamera som 10 D borde kunna se fokuspunkten/ ramen i kameran vid exponeringen och låsningen av autofokusen på något sätt.
 
Senast ändrad:
Är det svårt att fokusera manuellt på din kamera? Jag gissar att du inte har någon särskild fokushjälp i sökaren. Men det går säkert ändå bra att hitta skärpan på egen hand. Då slipper du ta fem bilder och välja en som både är skarp och lyckad på alla andra sätt. Flickan stannar säkert kvar i gräset de extra sekunderna om du ber henne!

hälsningar
Erik Petersson
 
Tack för alla råd!!!!Jag får göra om sessionen igen men tror jag den lilla tösen bara tycker är kul.Jag tror jag ska försöka med manuell focus sedan kan jag erkänna att jag missade att använda motljusskyddet...kan det verkligen inverka så mycket??
 
Av det lilla jag kan se på bilden så tycer jag fokus ser ut att ligga på gräset framför motivet.
Det beror ofta på att man använt alla fokuspunkterna och kameran låst fokus på det som ligger närmast i bild.
Föreslår att du provar att själv välja vilken fokuspunkt som ska användas för att få fokus där du vill ha den.
 
picturina skrev:
Tack för alla råd!!!!Jag får göra om sessionen igen men tror jag den lilla tösen bara tycker är kul.

Du kan ju faktiskt prova utan henne. En blomkruka kan ju agera motiv medan du experimenterar. När du hittat rätt, är det bara att kalla på modellen.

Snygg bild förresten, oavsett skärpeproblemen!

Per.
 
Håller med, skärpan ser ut att sitta i gräset framför modellen. :eek:)



BugEyes skrev:
Av det lilla jag kan se på bilden så tycer jag fokus ser ut att ligga på gräset framför motivet.
Det beror ofta på att man använt alla fokuspunkterna och kameran låst fokus på det som ligger närmast i bild.
Föreslår att du provar att själv välja vilken fokuspunkt som ska användas för att få fokus där du vill ha den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.