ANNONS
Annons

Vad gäller vid publisering av bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

dyk_pedda

Aktiv medlem
Hej,

Jag kommer att få en portfolio publiserad i en dyktidning. Då det är första gången jag får bilder publiserade så undrar jag lite vad som gäller.

Ingen ersätting utgår men portfolion sträcker sig över fyra helsidor så den är väldigt bra som reklam för mig.

Vad ska jag skriva i kontraktet? Jag har gett dom rätten till att enbart publisera bildera i det numret som portfolien är med men är det något annat jag ska tänka på?

Mvh

Peter

Att de inte missar att nämna dej som fotograf, helst i anslutning till varje bild och några gånger dessemellan, när du nu bjuder på bilderna...

HDFS) (KGS skrev:
Att de inte missar att nämna dej som fotograf, helst i anslutning till varje bild och några gånger dessemellan, när du nu bjuder på bilderna...

Tidningen har intervjuat mig så det kommer att vara en spalt med info om mig och vilken utrustning jag använt i samband med bilderna.

Ska jag skriva in att jag fortfande äger bilderna och att flera än just denna tidning har rätt att publiser min bilder?

Njae, om det inte står att de har exklusiv rätt så behöver det inte skrivas in särskilt. Du har avtalat om att de får använda bilderna en gång, i ett särskilt nummer. Det ger dem ju inga möjligheter att inskränka övrigt användande för din del.

Du kan skriva in i avtalet att du har rätt att använda kopior (såväl analoga som digitala) av tidningen för egen marknadsföring och kanske att du ska få ett visst antal friex, det är reklamvärdet som är din morot så se till att du får ut så mycket du kan.

Huvudregeln i ett sånt här sammanhang kan väl vara att skriva ner så pass mycket att det inte kan råda någon oklarhet om vad som gäller. Skriv ner allt klart och tydligt och förtydliga att de endast får publicera bilderna en gång. Se gärna till att de bekräftar ditt avtal på något sätt så att du inte bara skickar över det till dem och förväntar dig att det skall gälla. (Det låter som att ni redan har någon sorts överenskommelse?)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar