Annons

Vad frågar ni folk när ni fotar?

Produkter
(logga in för att koppla)

bEPH

Aktiv medlem
Efter att ha läst genom diverse trådar på ämnet upphovsrätt, PUL, mfl. kan jag konstatera att jag är okunnig:)
Jag har funderat på att fota folk på stan, gärna både spontant och att de ska modella, min fråga är då till er som säkert har fotat så:

Vad säger ni till dem?

Säger ni:
"Hej, jag undrar om jag får fota dig och jag skulle vilja ha ditt personnummer för att kunna kontakta dig i framtiden.
Förresten så kommer bilderna att publiceras på nätet så varken jag eller du kan ha nån koll på spridningen."


Efter vad jag har förstått så om:

skall bilden användas för marknadsföring (reklam) är det enkelt, du måste fråga om tillstånd för att få använda bilden. Eller rättare sagt, du som fotograf måste inte fråga men den som använder bilden (reklambyrån) måste fråga. 1: a § (lonb). Och man måste fråga för varje gång bilden skall användas.
(http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=1746)

Vad jag kan förstå av det så måste man i princip fråga om deras personnummer, jag bor i en studentstad som många flyttar in och ut ur?

Om jag mot förmodan skulle fota nåt som skulle betraktas som godkännt så vill man ju kunna använda det senare.
För att kunna använda bilden senare så måste man ju fråga personen för varje tillfälle.

Hur gör ni om ni fotar i utlandet, skiter ni i deras rättigheter eller jagar ni rätt på dem varje gång?(eftersom publikationen sker i Sverige så kanske svensk lag gäller, även om det verkar som man kan bli dömd i det landet där bilden syns)
 
Det har aldrig hänt mig att en arkivbild från "gatufoto" blivit aktuell att använda i reklamuppdrag. Skulle jag behöva en sådan bild skulle jag troligen arrangera den - eller åtminstone ge mig ut för att ta bilden och då lösa alla uppgifter med de som eventuellt avbildas.

Generellt varken frågar eller informerar jag personer jag plåtar på stan - om de inte frågar, eller att jag jag skapar en ovanligt påträngande situation för att kunna ta bilden.

Publiceringskrångel upplever jag sällan eftersom jag helt enkelt undviker att publicera bilder i sådana sammanhang där jag skulle få problem.
Säljer jag bilder är det utgivarens huvudvärk (en ovanlig sådan eftersom kunderna oftast är journalistiska produkter). Publicerar jag själv, i utställning eller på nätet, ser jag till att ha ryggen fri från PUL med de undantag som finns alternativt att publiceringen är uppbackad av utgivningsbevis.

I utlandet kör jag generellt efter varianten du beskriver. Jag skiter fullständigt i deras eventuella rättigheter. Skulle jag stöta på situationen att bilden skulle bli aktuell för internationell reklam och är av sådan natur att tillstånd från den avbildade känns relevant - tja, då får jag fundera ut hur jag ska göra då :)

Men det besvarar kanske inte din fråga ;)
 
Jo, lite besvarar du iaf.:)

Men vad jag har förstått efter diverse hårklyverier i andra trådar så är det reklam så fort du visar en bild med ditt namn och du i princip eller praktik anser att du är en fotograf och kan tänkas ta mot pengar för att fota.
Det är väl att hårddra det, men visst anser jag att många bilder här på fotosidan är reklam för fotografen.
 
Börja med att fråga om du får fotografera.

När ni sedan går igenom Var/När/Hur då tycker jag att man skall ta upp hur bilderna får användas. Vad känner modellen?
 
Datainspektionen fick för sig att alla bilder på nätet var reklam tidigare. Nu har väl diverse rättsinstanser konstaterat att det är en rätt snäv syn på saken och det troliga är att DI inte får igenom detta i rätten. DI har också tonat ner den åsikten rätt kraftigt.

Istället hänvisar DI istället till PUL, som en hel del folk här. Dock kan man undra hur många som verkligen läst den. Om jag minns rätt så näms inte ens internet i PUL över huvudtaget utan man talar i stället om sökbara register.

Exakt vad som definierar ett sökbart register definieras inte, men om det räcker med att klicka sig frammåt så är väl mest hela internet i farozonen. Det troliga är istället att sökfunktionen måste likna de som finns på t ex eniro för att PUL ens ska vara aktuell. Ett annat krav är registret ska vara för publikt bruk. Där hamnar vi lite i en gråzon eftersom man utan vidare kan hävda att ens hemsida är för privat bruk. Att alla kan se den är inte samma sak som att den är publik.

Läser man igenom PUL, som inte är särskilt omfattande eller särskilt krånglig, så förstår man rätt snabbt varför det inte finns några domar som baseras på denna. Det närmsta man kommer är nån kille som laddade upp sexbilder på sitt ex. Han dömdes förvisso men inte med stöd av PUL.

Mvh
Maverick
 
Oavsett om en hemsida normalt skulle anses utgöra reklam (vilket jag också betvivlar) så gäller lagen om namn och bild i reklam endast näringsidkares marknadsföring.
 
bEPH skrev:

Jag har funderat på att fota folk på stan, gärna både spontant och att de ska modella, min fråga är då till er som säkert har fotat så:

Vad säger ni till dem?

"Tjena, är det OK om jag tar en bild?"

Sen får man ta det som det kommer.

Min senaste bild är resultatet av en sådan fråga. Med ett "Javisst" som svar då givetvis! :)

www.anderberg-photo.com
 
Frågar se'n.... :) ev.

Här kanske jag e ute å cyklar.......??

Men,
under några års fotograferande,
(från 60-talet)
så har jag nästan aldrig frågat (först)

Utan ofta efter första bilden, om motivet märker att jag fotograferar, så brukar jag fråga om jag kan ta en bild till, och det är alltid (nästan) Ok. (Då brukar också ett trevligt samtal fortsätta om varför, hur, osv...)

Om nå'n frågat så är det för konstnärlig verksamhet.

Hoppas det håller framöver trots PUL! :)

Gäller PUL här?? ;-)http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=421120

Eller här???
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=342962
 
Niklas: "Hej, jag känner Bingo"
Den jag vill plåta: "Wow, jag klär av mig naken direkt"


*ironi*
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.