Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad fotar man i vinter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Alltså...
En bild bara för att det är kul att labba med frånvaron av ljus!

Tagen kl 16.30 idag utan annat ljus än en tändare och det falnade dagsljuset i bakgrunden.
EOS 450D med 18-55 IS och ett stativ.
 

Bilagor

  • fs_lightfire.jpg
    fs_lightfire.jpg
    49 KB · Visningar: 481
Dan, du var då en muntergök. Jag svarade i tråden med mina alvarligaste intentioner och förväntade mig inte riktigt denna reaktion om snorkighet och polistisk korrekthet. Tusan, det är ju nu när det är som gråast som man tar de mest ovanliga bilderna. Vem som helst kan ta färgsprakande solbilder när klimatet är som ett vykort eller när man besöker solbelysta exotiska länder. Men, frågan är om jag är så intresserad att försöka ge några uppmuntrande ord i fortsättningen. :-/
 
Egentligen är jag ingen vintermänniska. Men jag älskar att promenera i ett isande vinterlandskap, särskillt under natten.
Under natten i ett månlyst vinterlandskap finns det hur mycket som helst att rikta kameran mot.

T_Andersson_Foto_05148-Redigera.jpg
 
Känns som att man måste skaffa ett stabilt stativ för att ta bilder i denna mörka vinternatt. Fast var faktiskt ute i snöstormen och testade lite med blixt, hög iso och långa slutartider.

Sen var jag lite osäker på hur man skulle hantera den blötheten som uppstod. Jag behåll kameran i väskan när jag kom in, men jag var osäker på om jag skulle sätta på skyddet eftersom den skulle kunna stänga inne fukten. Jag använde uv-filtret på som skydd såklart, så det är väl ingen större fara, skulle inte våga testa med bara objektivet :p
 
Egentligen är jag ingen vintermänniska. Men jag älskar att promenera i ett isande vinterlandskap, särskillt under natten.
Under natten i ett månlyst vinterlandskap finns det hur mycket som helst att rikta kameran mot.

T_Andersson_Foto_05148-Redigera.jpg

Den bilden gillade jag.

Träden ser ut att komma från en modell och i och med den långa exponeringstiden så blir det en häftig rörelse i molnen.

Johan
 
Dan, du var då en muntergök. Jag svarade i tråden med mina alvarligaste intentioner och förväntade mig inte riktigt denna reaktion om snorkighet och polistisk korrekthet. Tusan, det är ju nu när det är som gråast som man tar de mest ovanliga bilderna. Vem som helst kan ta färgsprakande solbilder när klimatet är som ett vykort eller när man besöker solbelysta exotiska länder. Men, frågan är om jag är så intresserad att försöka ge några uppmuntrande ord i fortsättningen. :-/

Naturen gjorde mig till en pessimist. Du bör inte läsa mina böcker. Men det var inte riktigt till dig om snorkiga svenskar, inte någon annan i forumet heller. Det var bara mitt uttryck för mina underliggande aggressioner emot höstmörkret. Fast nu har jag snö så nu slipper jag skiten.

Om jag har tur så ligger snön kvar så länge som till imorgon eftermiddag! :(
 
Om jag har tur så ligger snön kvar så länge som till imorgon eftermiddag! :(

In šaʾ Allāh

Hörni nu har jag inte hela tråden i minnet som så, men om någon skriver om sitt mörker i publik forumtråd, så mår personen i den stunden kanske inte sitt allra bästa.

Goda medmänniskor, vilket vi alla är, försöker då mundra upp, det är så vi tar hand om varandra.

En person som är lite låg, tenderar rätt allmänt att till det yttre reagera negativt på uppmuntran, men den gör nytta på djupet.

Att ta en negativ kommentar från en person som är lite hängig och låg, och gå igång på den känns som man binder mest törnen till sig själv.

Gammalt gott ordspråk, säg inget om du inte har något positivt att säga.

Vilket då självklart inte gäller bildkritik som går efter helt andra kriterier.

Må bäst, det förtjänar vi alla.

Johan
 
Det bästa med vintern, de gånger det faktiskt inte är HELT igenmulet, är att man inte behöver gå upp så himla tidigt för att vara uppe vid soluppgången.
 
...och gå igång på den känns som man binder mest törnen till sig själv.
Mja, att gå igång är mycket sagt. Men, min erfarenhet är att om någon är låg och surar så skall man inte sura med denne, utan faktiskt säga "sura inte". Man skall ställa förväntningen att att rycka upp sig. Detta är en vedertagen metod inom tex militärmedicinen. Bryt trenden. Skärpning, hur jävligt det än är finns det de som har det sämre och som har skäl till att klaga. (Jo, jag vet det är lätt att säga, men tänk på saken).
 
Det är jue så kallt i vinter, man känner sig så klumpig att fotografera i handskar något förslag som fixar det?

För mig fungerar det utmärkt att använda ett par helt vanliga tunna fingervantar, avtryckaren känns igenom tyget. Och är det mera kallt har jag ett par stora tumvantar (såna som finns på golfavdelningen på tex Stadium) utanpå, som är lätta att ta av när det ska fotas, och sen kan dras på igen för att behålla värmen.
 
Det är jue så kallt i vinter, man känner sig så klumpig att fotografera i handskar något förslag som fixar det?

Hehe. Du berör en av de få bra saker jag hittat med stora "semipro"-kameror (förutom själva prestandan då alltså...). Har nu 7D och då funkar det alldeles utmärkt med handskar vilket inte var fallet med Canons minsta serie XXXD. Köp en jättelik kamera alltså, Nikon lär ha sådana också :)
 
har nyligen börjat med längdåkning men sysslat med foto desto längre. köpte ett par handskar för skidåkningen nyligen och slogs direkt av tanken att de är ruskigt bra att ha vid vinterfoto. Smidiga, relativt varma och kan fås med fleecefoder =)

ska testa hur väl de funkar vid foto av utförsåkning över julhelgen, tänkte ta med dem att byta ut mot alpinhandskarna när kameran kommer fram. har hittills kört med 20-kronors fingervantar från H&M, inte det mest optimala i 15 minus ;)
 
Det är kallt men det bästa ljuset finns under vintern, sen blir det blå himmel ibland ; )
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1970007&target=_blank

Och om det är dimmigt
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1999693&target=_blank

Eller åk upp över och hyr en skoter och åk på skoter/fotosafari!

Mvh
Magnus B

Grymma bilder! Speciellt den första är helt fantastisk.

Får hålla med om att vintern är bästa tiden för foto. Mörker i överflöd och bor man i en lite större stad går det utmärkt att jobba med stadens ljus:
http://www.kristofferkarlsson.se/Modx/images/simple_clicks/DSC_14572.jpg
http://www.kristofferkarlsson.se/Modx/images/simple_clicks/DSC_14555.jpg
 
Man tackar!

Dina var riktigt snygga också, vinter är riktigt trevlig årstid att fota i (om det nu inte är för kallt då; ) )
 
satt och sökte inspiration, ja man får inte ge upp =) Imorgon har jag bestämt mig att gå på fotovandring i Göteborg =) Ska helt enkelt följa lärjeån och se vart vägen leder mig. Har packat allt så det bör bli fina bilder, eller inga alls =)
Fina bilder, nu fick man lite inspiration :)!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.