Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad finns på marknaden, större än 24x36?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Att kalla det en fråga om köpråd är att ljuga gravt. Jag är bara nyfiken!

Om man inte nöjer sig med 24x36mm-sensorer, vad finns som är större? Jag känner till Hasselblad, och Phase One, men där är det stopp. Finns det någon översikt på nätet? Jag vet inte vad jag ska googla efter.

Per.

Tack, hörni! Med Pentax-sökning hittade jag till B&H, som har en lista, med priser och allt: Medium Format Digital Cameras. Dom är inte direkt billiga... Billigast är Mamiya 645DF-huset för 6k USD.

Hasselblad, Pentax, Mamiya och Leica verkar det vara som gäller.

Per.

Att kalla det en fråga om köpråd är att ljuga gravt. Jag är bara nyfiken!

Om man inte nöjer sig med 24x36mm-sensorer, vad finns som är större? Jag känner till Hasselblad, och Phase One, men där är det stopp. Finns det någon översikt på nätet? Jag vet inte vad jag ska googla efter.

Per.

Eftersom man inte direkt gödslar med exponeringarna när man plåtar storformat kanske en storformatskamera och film kunde vara något?

Så finns ju Sinar också som inte fanns på listan från B&H.

Utöver det, kan de flesta äldre mellanformatare 6x6 med bytbart bakstycke apteras med bakstycken från Leaf eller Phase One. Ett av de bättre alternativen är Rollei SL66 som också har tilt. Sensorerna hos de bakstyckena är något mindre än 6x4,5.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto