Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad för stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

saaraam

Medlem
Innan jag köpte min Canon EOS 400D, så hade jag bestämt mig för att köpa till ett stativ senare. Och nu har jag börjat fundera på vilket stativ jag vill ha. Men jag vill ha lite tips på vilka stativ som ni gillar. Så jag ställer några frågor.

Vad har du för stativ?
Är du nöjd med det? (vad är dåligt och bra med det)
Lägg gärna in en länk där man kan läsa om stativet också.
 
Om du tittar på recensionerna här på fotosidan (finns i menyn "Produkter") hittar du just det du efterlyser.
 
Faktorer:

Utrustning på stativet (kamera, objektiv, blixt mm)
Typ av fotografering
Omständigheter vid fototillfället

Så det är inte så enkelt, vill du ha ett allround stativ som du kan växa med i utrustning och som klarar ALLT så ska du satsa på ett stabilt rejält stativ med bra huvud.

Vill du ha ett pröva på stativ och du inte tänkt ha så tunga saker på det så räcker det gott med ett lättare och enklare.

Exempelvis så har stativ i makrofoto behov av att vara stabilt och gärna ge möjlighet att skifta mittstången till horisontellt läge.

Så du får en fråga i retur - vad vill du kunna fota? :)
 
Det jag tror just nu, som jag kommer använda stativet till mest. Är att fota macro samt bilder med långa slutartider.
 
Jag är också ute efter ett stativ med ungefär samma kriterier som dig. Dvs, ska fungera till en 400D och vara för en nybörjare som kommer att vilka prova på att använda det till lite allt möjligt. Hade tänkt mig lägga ca 1000kr men undrar vad man ska välja istället för det Mikael rekommenderade om man är lite längre. Är lämligen hela 190cm lång. Jag har förstått att man ska försöka leta efter något som är tillräckligt lång utan att man behöver fälla upp mittpelaren.
 
Jag har ett Manfrotto 058B.
Då behöver jag oftast inte skylla på stativet om det blir nån form av skakningsoskärpa.
Har även ett 055 som är något kraftigare än 190B modellen.
Det funkar bra till kortare brännvidder samt ifall man inte har det helt utfällt.
Personligen tycker jag man ska välja ett så pass stabilt stativ som man vill /orkar bära med sig.
 
Bored skrev:
Jag är också ute efter ett stativ med ungefär samma kriterier som dig. Dvs, ska fungera till en 400D och vara för en nybörjare som kommer att vilka prova på att använda det till lite allt möjligt. Hade tänkt mig lägga ca 1000kr men undrar vad man ska välja istället för det Mikael rekommenderade om man är lite längre. Är lämligen hela 190cm lång. Jag har förstått att man ska försöka leta efter något som är tillräckligt lång utan att man behöver fälla upp mittpelaren.

055XPROB är ju högre, också från Manfrotto, men ett stativ som är typ 180 utan att man drar upp mittpelaren tror jag blir dyrt och/eller tungt!
 
okej, man kanske får kompromissa lite då. Känner inte för att lägga så mycket på just ett stativ när jag ändå är ny som fotograf. Men ifall det finns fler tips på längre stativ så förslå gärna!
 
Sir Anselm skrev:
...ett stativ som är typ 180 utan att man drar upp mittpelaren tror jag blir dyrt och/eller tungt!
Ja, det är nog riktigt. Manfrotto 058, som Jimmy använder, är både tämligen dyrt och ganska tungt -- men mäter hela 190 utan mittpelare.

Fast ett så högt stativ behöver man egentligen inte, även om man är 190 lång (eller lite mer). Ögat sitter ju en bit ner från hjässans högsta punkt, sökaren sitter inte längst ner på kameran och dessutom har man oftast en kulled eller liknande som bygger ytterligare några cm.

Utan att ha kontrollmätt gissar jag att ett stativ som är 160-165 cm är tillräckligt för en person på 190 cm.
 
Jag är nöjd med mitt Manfrotto 055 XPRO B + Manfrotto 488RC2 kulled (använder till min Nikon D50). Valde detta på följande faktorer:

* Ok i pris (< 2000:)
* Ok i höjd (funkar för en normalhög person utan mittpelare höjd)
* Hyfsat stabil kulled (klarar 8-10 kilo) och stativ (7 kg). Tänkte att det kan växa lite med utrustningen.

Men visst är detta en budgetvariant vad gäller stativ (man märker t.ex. snabbt varför metallstativ inte är så trevliga när det är kallt ute). Hade budget funnits hade jag nog föredragit Gitzo stativ + RealyRightStuff kulled.
 
Jag har nu fått hem mitt Manfrotto 055XPROB, till det har jag ett 486RC2-huvud. Jag har en Samsung GX10 och kommer inte köra några tunga teleobjektiv. Kulan känns gott och väl stabil nog för mig, och jag kan inte klaga på stativet heller. Förutom kanske att delarna som sitter precis där man vinklar till horisontellt läge känns lite "rackiga". Men det var högre än jag hade räknat med, alltså jag visste ju måtten, men när jag monterade på huvudet och kameran fick jag helt plötsligt stå på tå om jag ville ha benen helt utfällda... ha ha... Fast jag är ju typ bara 168, så jag borde ju ha tänkt på det innan... Det känns ändå som helt klart värt pengarna, det blev typ 1750kr totalt...
 
Sir Anselm skrev:
när jag monterade på huvudet och kameran fick jag helt plötsligt stå på tå om jag ville ha benen helt utfällda...
Så skall ett stativ vara. Du kanske inte alltid står på samma nivå som stativet heller utan tar hjälp av något att stå på. Speciellt när man fotograferar med vidvinklar gör skillnaden i höjd enormt mycket för den slutliga bilden och det är trist att inte ha möjlighet att styra den parametern själv.
 
jimh skrev:
Så skall ett stativ vara. Du kanske inte alltid står på samma nivå som stativet heller utan tar hjälp av något att stå på. Speciellt när man fotograferar med vidvinklar gör skillnaden i höjd enormt mycket för den slutliga bilden och det är trist att inte ha möjlighet att styra den parametern själv.

Ja absolut,föredrar ju helt klart det istället för att behöva huka mig =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.