Annons

Vad för objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

jenfoto

Medlem
Jag ska köpa ett objektiv till min Nikon D80 och står i val och kval mellan vad jag ska satsa på.

Jag har länge funderat på att köpa ett Nikkor 50mm f/1,4 för att fotografera porträtt, men det är bara en hobby.

På sommaren tjänar jag pengar genom att fotografera banden jag turnerar med, hästtävlingar och andra evenemang. På vintern tjänar jag pengar på att fotografera konståkning.

Har någon förslag?

har du kollat in deras 70-200 2.8? Det passar allt det du tänker på, svindyrt visserligen, men ändå värt det om du nu kommer tjäna pengar på det!

Jag ska köpa ett objektiv till min Nikon D80 och står i val och kval mellan vad jag ska satsa på.

Jag har länge funderat på att köpa ett Nikkor 50mm f/1,4 för att fotografera porträtt, men det är bara en hobby.

På sommaren tjänar jag pengar genom att fotografera banden jag turnerar med, hästtävlingar och andra evenemang. På vintern tjänar jag pengar på att fotografera konståkning.

Har någon förslag?

Varför duger inte din 90:a? Den låter som nästan perfekt för att fotografera både porträtt och evenemang.

Per.

Just nu har jag bara kit objektivet 18-55mm. Ibland har jag tillgång till Tamron 90mm macro objektiv.

Vad gäller 90;an så är Autofokus på den ganska seg, vilket varken fungerar vid konståkning eller hästhoppning ...

Om du tycker att du behöver något snabbare så är faktiskt 85/1.8 ett bra alternativ också! Det har dessutom fördelen av att vara lite längre än det objektiv du har just nu, så du kommer ju ha lite mer att välja på... AF är ganska snabbt, även på en D80.

Ja, jag kan testa ett sådant.

Dock tycker jag inte fasta objektiv är såroliga att fota med på konserter eftersom de begränsar lite. Annars är fast roligast att fotografera med.

På konsert måste man nog upp på 2.8 om det ska vara lönt... Det enda jag kan tänka mig direkt isf som inte kostar skjortan är Sigmas 50-150/2.8 Macro - som är ett riktigt bra objektiv med snabb AF och bra skärpa ganska tidigt i f-talen.

Det väger en del mindre än 70-200/2.8 och är 10 papp billigare. Det passar bättre med de objektiv du redan har, 18-55 och 50-150 på en crop-kamera är inte en dålig kombo.

Ja, den kan jag också testa. Har iof tillgång till ett Nikkor 70-200 2,8. Men ... eftersom det inte är mitt känns det lite läskigt att ha med det på konserter eftersom jag är på efterfester med banden sedan med.

Ett 50mm 1.4 borde vara perfekt för efterfesten och borde funka bra även under eventet, dessutom tämligen överkomligt. Jag har köpt ett G och är nöjd med det. Det finns flera trådar på ämnet om vilken 50mm som är bäst. 70-200 är i och för sig ett fantastiskt objektiv men står du nära scenen så vet jag inte om det är så bra.( du verkar ju känna banden, fast står du vi ljudkillarna så är det nog 70-200 som gäller) Jag har själv 17-35 2.8 D, 28-70 2.8 D, 70-200 2.8 G och ovan nämda 50 1.4 G samt D80. 1.4 ger dig (om jag inte har tänkt matten helt fel) ca 4 ggr mer ljus än en 2.8 och det borde vara viktigt på konsert.

Min syn är: Begagnat. Det finns massor med Nikon 80-200/2,8 ute. Flertalet i utmärkt skick, optiskt otroligt bra. Ett skjutzoom får du för mellan 3 o 4 papp. Vill du ha vridzoom får du ta i med ett par papp till. Själv köpte jag ett skjutzoom för nåt år sen för 4000 och fotar hästtävlingar, ett drömobjektiv til kanonpris. Avsaknaden av VR är inget problem eftersom jag fotar snabba motiv som kräver korta tider, borde gälla konståkning också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar