Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad för objektiv och batterigrepp bör jag köpa till min 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Gabblarn

Aktiv medlem
Hejsan kära fotovänner!

Jag ska snart inhandla en Canon 7D då jag sålt min Nikon D300. Varför jag gått över till Canon trots att jag var oerhört nöjd med min D300 är först och främst för filmfunktionen. Jag vill lära mig filma och fått tips av vänner att denna är en väldigt bra kamera för det. Samt att jag kommer vara lika nöjd med stillbilerna som på D300.

Jag gillar även att ha batterigrepp på mina kameror och där kommer min första fråga.

Har någon testat denna superbilliga grepp för 595:-?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=MK7D

Canons orginal kostar ca 1900:- och Phottfix har en för ca 1200:-
Har ni någon erfarenhet av dessa 3 olika grepp?

------------------------------------------------------------

Sedan undrar jag vad jag ska köpa för första objektiv där jag ska kunna ta schyssta stillbilder och kunna filma i en bra kvalitet. Efter mycket googlande och läsande fastna jag för SIGMA 17-70 OS HSM 2,8-4,0. Har läst att den utan OS är lite skarpare men kan vara schysst att ha OS om man ska filma. Har en vän som är sugen på Tamron 17-50mm 2,8 hela vägen. Men jag tycker det vore kul ha lite mer zoomomfång för mina stillbilder. Jag hade på min Nikon en superzoom med bildstabb som var Nikkor 18-200mm 3,5-5,6 VR. Men kan tänka mig att sådan stor zoom försämrar bilderna mycket och blir inte så skarpt för att filma med.

Vad tipsar ni om för allroundglugg med bra kvalitet som funkar till både film och foto?

--------------------------------------------------------------------

Tidigare till min D300 har jag haft dessa objektiv
Nikkor 50mm 1,4
Nikkor 18-200mm 3,5-5,6 VR
Nikkor Fisheye 10.5mm 2,8
Sigma 30mm 1,4
Sigma 10-20mm
Sigma 150mm Macro 2,8

Jag tänkte först och främst ha ett schysst allroundglugg som passar ha på kameran i dom flesta tillfällena när det kommer till fota eller filma. Sedan är jag även sugen på Tokina 11-16mm 2,8 samt Sigma 50-150mm 2,8 (som snart kommer med OS). Är det bra val tycker ni? Canon har en 55-250mm IS men läst den är ganska kass och därav ganska billig. Som vidvinkel har Canon en 10-22mm samt Tokina har en 12-24mm som har lite mer i omfång.

Om ni fick välja ut 3 objektiv samt ett batterigrepp vilka skulle ni då tipsa om då det kommer till stillbild samt filma?

Många frågor men hoppas någon har tid att hjälpa mig med tips. Jag fotar mest händelsbilder av det som sker utomhus och fotar inget i studio eller modellbilder eller så.
 
Hejsan kära fotovänner!

Jag gillar även att ha batterigrepp på mina kameror och där kommer min första fråga.

Har någon testat denna superbilliga grepp för 595:-?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=MK7D

Canons orginal kostar ca 1900:- och Phottfix har en för ca 1200:-
Har ni någon erfarenhet av dessa 3 olika grepp?

Jag har Meikes batterigrepp för 60D
Jag tycker att det fungerar mycket bra. Det är samma känsla i greppet som i kameran.
Det sitter bra och tight monterat och samtliga funktioner funkar som det ska, inklusive hantering av två batterier och kommunikation med kameran.

Vet inte hur det är med 7D som har metallkropp, antar att det är plast i även det batterigreppet?
 
Jag har Meikes batterigrepp för 60D
Jag tycker att det fungerar mycket bra. Det är samma känsla i greppet som i kameran.
Det sitter bra och tight monterat och samtliga funktioner funkar som det ska, inklusive hantering av två batterier och kommunikation med kameran.

Vet inte hur det är med 7D som har metallkropp, antar att det är plast i även det batterigreppet?

Ja det stämmer, ringde dom och skillnaden mellan orginalet och det billiga är att det är inte samma slags gummi i det. Jag föredrar lite mjukare men det är ändå ca 1200 i priskillnad.

Gällande allround objektiv såg jag att Tamron har ett 17-50 med bildstabilisering samt Tamron 28-75 är ett fint alternativ.
 
Jag har haft Meikes batterigrepp till sjuan och det var inget större fel på det. Jag bytte dock ändå till sist upp mig till originalet och trivs betydligt bättre med det. Det var nåt med hur det satt mer naturligt ihop med kameran och är skönare att hålla i. Kan dock inte förklara närmare, men om jag minns rätt så är originalgreppet även LITE vädertätat.
 
Jag har ett Tamron 17-50 och tycker det är ett helt ok allroundobjektiv. Jag var även rätt imponerad av byggkvaliteten med tanke på det billiga priset, men det kan kanske variera från ex till ex.
 
Jag har haft Meikes batterigrepp till sjuan och det var inget större fel på det. Jag bytte dock ändå till sist upp mig till originalet och trivs betydligt bättre med det. Det var nåt med hur det satt mer naturligt ihop med kameran och är skönare att hålla i. Kan dock inte förklara närmare, men om jag minns rätt så är originalgreppet även LITE vädertätat.



Ungefär så jag förutfattat tänkte mig skillnaden. Inte jättestor men i längden är Canons grepp oslagbart.
 
Kan tillägga att jag inte är nån som sitter hemma med linjal och jämför och funderar hur det känns att fota uppställda batterier och linjaler. Jag har använt både Meike och originalgreppet hundratals timmar vardera vid mycket aktiv fotografering.
 
Canon har tagit ett litet steg till när det gäller batterigrepp till 7D jämfört med t.ex. 50D. Det passar betydligt bättre ihop med huset, och det finns numera af-on-knapp. Jag trivs väldigt bra med Canon-greppet, men jag har å andra sidan inte testat något annat...
 
Personligen skulle jag aldrig komma på tanken att montera på barla.., förlåt grepp på någon kamera. Men om man vill ha det och ibland fotar med stativ borde det vara viktigt att greppet är stabilt och sitter stabilt på kameran, så att man inte behöver montera bort det varje gång man använder stativet.

Olle
 
Olle, du har en poäng, absolut! Men jag upplever en kamera med batterigrepp som väldigt mycket mer "balanserad". Jag har stora händer och min första Canon 1000D var på tok för liten. Det blev helt enkelt lite svårare att hantera.

Bytte upp mig till en 40D och nu började det kännas riktigt bra. Testade en 7D med batterigrepp och då kändes det "ja, just såhär skall ett grepp vara".

Nu har jag en 7D och sneglar på ett batterigrepp..
 
Batterigrepp till en så stor kamera som 7D tycker jag endast behövs om man fotar en hel del i porträttläge. Eller har stor tunga objektiv handhållet.

/Stefan
 
Jag har batterigrepp för just greppets skull, tycker kameran blir lite klumpigare rent allmänt (450D blev lite.. hög, kanske man kan säga, fast viktfördelningen blev väl bättre och plötsligt fick även lillfingret plats - 7D/5D som jag har nu är både lite bättre avvägda och passar mig bättre i handen), så oftast följer det inte med ut. Att det får plats fler batterier är mest en bonus.

För balansens skull, nja, men vet jag med mig att jag kommer att växla mycket mellan porträtt- och landskapsläge så tar jag åtminstone med _vertikal_greppet (som det hette på den gamla dåliga tiden ;) ) i väskan.
 
Någon med mer tankar kring batterigrepp??
Vilka är bra/dåliga och vad är bra/dåligt??

Kan bara inflika att jag snålköpte ett no-name batterigrepp till min 7D via E-bay. Grepp plus två batterier för lite drygt 600:- inkusive frakt från Storbritannien. Galet billigt tänkte jag såklart, men tänkte även att så jädra illa kan det ju inte vara.

Det visade sig att snålheten bedrog visheten denna gång. Greppet är helt OK exteriört, och sitter nog som ett original. Men det första jag noterade var att avtryckaren var väldigt känslig. Släppte gärna iväg ett skott när jag egentligen avsåg att hålla halvavtrycket nere efter fokus för att komponera om. Men jag har börjat vänja mig vid det nu så det kan jag kontrollera.

Sen upptäckte jag att exponeringarna blev så konstiga när jag använde inmatningshjulet när jag fotade stående utsnitt. Det visar sig att främre inmatningsratten går åt motsatt håll på greppet jämfört kameran. Helt galet.

Och som om inte det var nog så upptäckte jag häromdagen att gumit inte sitter 100% utan "glider" lite om man håller hårt i greppet.

Konklusion: nästa gång köper jag original!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.