Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad för linser/konverter/ringar till 85/1.8??

Produkter
(logga in för att koppla)

blomdraken

Medlem
Hej
Jag har tänkt köpa en Canon 85/1.8 åt mig i julklapp. Den är det jag först och främst har behov av.
Nu undrar jag om någon kan ge mig råd om det är vettigt att samtidigt köpa någon försättslins eller mellanring eller vad det nu finns, så jag får ytterligare ett användningsområde att jobba med så att säga.

Eftersom 85:an är så skarp och ljusstark borde den var lämplig att använda på detta sätt, eller??
Förklara gärna, jag är inte så hemma på det här!

Mvh Anna
 
Ja, mellanringar funkar. Men jag upplever inte skärpan som speciellt bra på riktigt nära håll, dvs då man närmar sig 1:1 med 85:an. Med 1 ring på så blir det dock riktigt användbart. Objektivet är trots allt inte optimerat för att fokuseras på riktigt nära håll såsom renodlade makro-objektiv.

//M
 
blomdraken skrev:
Hej
Jag har tänkt köpa en Canon 85/1.8 åt mig i julklapp. Den är det jag först och främst har behov av.
Nu undrar jag om någon kan ge mig råd om det är vettigt att samtidigt köpa någon försättslins eller mellanring eller vad det nu finns, så jag får ytterligare ett användningsområde att jobba med så att säga.

Eftersom 85:an är så skarp och ljusstark borde den var lämplig att använda på detta sätt, eller??
Förklara gärna, jag är inte så hemma på det här!

Mvh Anna

Canons 250D alternativt nikon 6T försättslins.
Båda finns på cyber. 6T är starkare och billigare men du måste köpa en stepdownring för en 50lapp. annars kostar en 58mm 250D 1k. Så jag skulle gå på nikons variant. OBS: Båda ger utmärkt kvalité på bilderna och är dubbellinsiga försättslinser. Jag gillar försättslinser mer än mellanringar... går snabbare att ta bort osv.
 
Det är naturligtvis frestande att köpa starka linser som 250D och 6T, men tänk på att dessa då inte tar vid där objektivets ordinarie närgräns slutar utan hoppar direkt till större förstoringsgrader. Objektivet i sig klarar en avbildningsskala på maximalt 0,13, sätter du sedan på en 6T får du istället en minimal avbildningsskala på 0,25 (med 250D hela 0,34). Personligen skulle jag därför rekommendera de måttligare alternativen 5T eller 500D istället, med 5T får du inget hopp alls utan det tar vid vid 0,13 medan 500D ger ett litet hopp och börjar vid 0,17.

Hur stor vikt man lägger vid detta är högst individuellt och beror ju också på vad man har för andra objektiv, personligen vill jag dock inte ha några hopp utan allra helst en liten överlappning.

PS. En avbildningsskala på t ex 0,13 innebär att 100 i verkligheten blir 13 mm på filmen/sensorn.

VARNING! Jag ser att Cyberphoto förväxlar dioptritalen hos Canons linser med något som de mycket missvisande kallar ”förstoring”, bli inte lurad av detta. (Det är säkert ett rent misstag från Cyberphotos sida, och inget försök att luras.)
 
Oj, oj, nu behöver jag mer förklaringar!!!

Jag hänger tyvärr inte med i resonemangen, men VILL gärna!

Alltså... att objektivet klarar en avbildningsskala på högst 0,13. Är det när jag har 85:an och står så nära som närgränsen tillåter, dvs 85 cm ifrån föremålet ifråga?

Om jag då sätter på Nikon 6T, vad händer då? En Minimal avbildningsskala på 0,25, är det när jag står långt ifrån menar du? Hur stor avbildningsskala är det i så fall maximalt? Ändras närgränsen?

Många frågor, men jättetacksam om du eller någon annan tar sig tid att svara.

Mvh Anna
 
Svaret på din första fråga är ja, när objektivet är inställt på 0,85 m blir avbildningsskalan 0,13.

Den minimala avbildningsskalan med en försättslins får du när 85:ans avståndsinställning är inställd på oändligt. Avståndet från försättslinsen till motivet är då lika med försättslinsens brännvidd, som för 6T:s vidkommande är ca 345 mm. Nu brukar man emellertid traditionellt mäta avståndet från film/sensor och det avståndet lär bli ca 0,47 m.

Den maximala avbildningsskalan med 6T blir omkring 0,41 och uppnås när du ställer in 85:ans avståndsinställning på 0,85 m. Avståndet minskar då till ca 0,37 m (från film/sensor).
 
Angående min tidigare varning om Cyberphotos förväxling av dioptrital/förstoring så är den inte längre aktuell, jag tipsade dem om felet och de rättade det omgående.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.