Annons

Vad för instegskamera för en nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

xplod

Aktiv medlem
Hej

Det börjar bli dags att lämna kompaktkamrevärlden (canon a75) och stiga in i systemkamernonas värld.

Jag har börjat med att kolla på Nikons D50, dels för att det är ett bra pris.

Jag har fastnat för Nikon Digitalkamera system D50 med Af 18-55 inkl värdepaket silver och 512 SD kort
för 7000:- hos scandinavian photo.

Är den "rätt" kamera för mig?

Om ni kikar på mina bilder så förstår ni att jag gillar macro, behöver jag ett macroobjektiv? isf vilket?
En kompis rekomenderade Sigma EX 50/2,8 DG Macro för 2500:- hos cyberphoto. Vad tycker ni?

Som ni kanske märker så är jag rätt lost. Så all hjälp tas vänligt mot :)

Jag har redan ett stativ. Så kamera, objektiv, minneskort och väska är det jag behöver.

Mvh Daniel Gustafsson

Vilken som är rätt kamera för dig kan ju, i slutändan, bara du veta eg. D50 är en bra kamera och du kommer att kunna ta mycket bra foton med den. :)
Den har ju lite mindre funktioner än tex D70 eller Canon 350D, men det är ju inte säkert att man behöver de extra funktionerna.
Själv gick jag från en A70 till D70.

Man kommer hyfsat nära med kitobjektivet till D50 och man kan ju även sätta på en närbildslins för att komma ännu närmare, men du kommer definitivt att få bättre resultat med ett riktigt makroobjektiv.
Sigma 50/2.8 är mycket bra, om man inte vill lägga så mycket pengar. Ett makroobjektiv med lite längre brännvidd ger mer arbetsavstånd vilket gör det lättare att fota insekter osv då man inte skrämmer dem lika lätt, men det blir ju åxå lite dyrare. Själv har jag Tamrons 90mm makro. Det är finfint, men kostar ju lite mer än Sigma 50/2.8.
Scandinavian photo har inte längre Cosina 100/3.5 med nikonfattning på sin hemsida. Du kan ju kolla om det bara råkat försvinna eller hur det ligger till. Optiskt är det bra, men det är lite plastigt, men ger längre brännvidd till ett lägre pris än Sigman.

Hej

tack för ditt svar.

jag har kollat runt i forumet och bestämt mig en för en D50 (i första posten) och sen kompletterar jag med ett macroobkjektiv i jul :)

Dags att bli brons medlem så man kan lägga upp fler bilder.

Mvh Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar