ANNONS
Annons

Vad för inställningar på fågelbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ida-G

Medlem
Vad för inställningar har du på kameran när du tar kort på fåglar nära och långt bort?

Jag hade ISO 100, F3.5 och 1/20 sekund (INGEN blixt) på AV men det blev helt suddigt och konstigt. Hur gör du när du ska ta ett sånt kort?

Visa gärna någon bild och förklara vad du hade för inställningar på den.

/Ida Grünwald

1/20 är till att börja med för lång tid, om du inte har objektiv/hus med stabilisering. Räkna med 1/brännvidden, och alltid minst 1/60.
Dra upp ISO om inte ljuset räcker till.

Hej Ida...

Generellt sett så är det ju bäst med så kort tid som möjligt. Fåglar, åtminstone dom små, sitter väldigt sällan stilla.
Pröva även med att höja ISO för att få kortare tider.
Men det gäller även att hålla kameran bra, jag använder för det mesta stativ när jag fotar fåglar.

Och så gäller det att ha tid, tålamod och tur. Man måste vara ute mycket för att få bra bilder.

Mvh, Ingemar...

Hej Ida,

Vill du att fågeln skall bli skarp eller vill du få fram en känsla av rörelse med hjälp av rörelse oskärpa?
Mängden ljus är ofta konstant och då har du bara bländare och ISO att jobba med.

1. Skarp bild med stationärt objekt och mjuk bakgrund.
- Välj så stor bländare som du kan för att släppa in så mycket ljus som möjligt och samtidigt få ett väldigt kort skärpedjup. Som en tumregel för att slippa skakningsoskärpa så bör du ha en slutartid runt 1/brännvidd. Så om du har ett 200mm objektiv så bör du ha minst 1/200 sekund i slutartid för att undvika skakningsoskärpa.
Viktigt är också att fokusera där du vill att skärpan skall sitta då du jobbar med ett väldigt kort djup som är skarpt. Exempel, fokuserar du på kroppen på en kråka med f2.8 så kommer ögat att vara oskarpt.
Bländare 6.3, ISO 400, 1/320
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=842536&target=
Justera ISO värdet för att erhålla en bra slutartid om du valt en bländare som du är nöjd med.
Fåglar rör ofta på sig så försök att hålla slutartiderna över 1/100.
Om fågeln flyger så bör slutartiden vara snabbare 1/500 och uppåt.
Bländare 9.0, ISO 800, 1/1250
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=884070&target=
Viktigt att komma ihåg är att ju högre ISO du använder desto viktigare blir det att du exponerar bilden rätt för att undvika onödigt brus.
Om fågeln är väldigt nära så bör du justera ner bländaren för att erhålla ett större skärpedjup.
Bländare 8, ISO400, 1/500
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=852099&target=
Tack vare att spetten var så nära så blev skärpedjupet förhållandevis grunt.

2. Rörelse oskärpa för att skapa mer känsla av rörelse
- Välj en bländare som ger dig det skärpedjup du vill ha. Justera sedan ISO tills du erhåller en långsam slutartid, ofta mellan 1/20 till 1/80 brukar ge bra resultat på fåglar.
Kom ihåg att om fågeln flyger så bör du försöka följa med i flyktriktningen för att fågelns kropp skall bibehålla någorlunda proportioner med vingarna oskarpa. Ju längre brännvidd du har desto svårare blir det att undvika skakningsoskärpa vid panorering och långsama slutartider.
200-400 mm brukar ge dom bästa resultaten och om objektivet har bildstabilisering så se till att det bara kompenserar i vertikal led.

Senast ändrad:
Tack så jättemkt för svaret, jag ska försöka komma ihåg allt du har sagt och åka ut och fotografera alla fååglar.

/Ida

Ida,

Om jag såg rätt använder du en Powershot S3 IS. Det är en jättebra kamera (jag har själv föregångaren S2 IS) med mycket zoom och bildstabilsering. Dessutom går det att ha förhållandevis stor bländare vid max zoom. Allt detta är perfekt för fågelfoto.

Andreas råd här är kanon (hi-hi). Ett litet problem med din kamera är att den inte har så bra prestanda på höa ISO-tal. Om du höjer till ISO 800 så tror jag du kommmer att få lite för mycket brus i bilderna gissar jag.

En sak du kan prova om du tycker det är knepigt att ställa in kameran själv är att använda någon av kamerans motiv lägen. Prova t ex porträtt läget, det kommer att välja en stor bländare vilket bör kunna ge bra resultat. Om du skall fota rörliga djur kankse du kan prova sportläget osv.

När du sedan tar upp bilderna i datorn kan du se vilken bländare och tid du fått och dra lärdom av detta. Efter lite testande kommer du att kunna hoppa över motivlägena och använda de manuella inställningarna.

Lycka till!

Mvh
Anders

Okej :)
Ja, det blir väldigt brusigt vid 800, till och med vid 400.

Men alltså när jag bara har provat på "Sport"-inställningen så har bilderna blivit alldeles suddiga, det enda man kan göra är att ta flera bilder i rad. Jag kanske gör fel? Någon som vet hur man ska göra på den?

/Ida

Ida-G skrev:
Okej :)
Ja, det blir väldigt brusigt vid 800, till och med vid 400.

Men alltså när jag bara har provat på "Sport"-inställningen så har bilderna blivit alldeles suddiga, det enda man kan göra är att ta flera bilder i rad. Jag kanske gör fel? Någon som vet hur man ska göra på den?

/Ida

Det finns i huvudsak 3 skäl till att bilderna blir suddiga.

1) Skakningsoskärpa - kamerar rör sig.

2) Rörelsoskärpa - motivet rör sig.

3) Fokus ligger inte på motivet.

Risken för 1 ökar med längre brännvidd (mer zoom) och ju längre slutartid du har.

Risken för 2 ökar när slutartiden blir längre och om motivet är snabbrörligt.

Risken för 3 ökar i dåligt ljus, svåra kontrasförhållanden, "slarv" mm.

Sportläget funkar för vissa motiv och vissa förhållanden. Porträtt för andra och landskap för ytterligare andra.

Lägg upp en typisk bild som du är missnöjd med här så kan du säkert få tips om vilket läge som kan vara värt att pröva.

Mvh
Anders

Hej Ida, jag har en likadan kamera som dig.

Det är mycket som skall stämma, dels skall man hitta rätt inställningar, men för att fotografera saker i rörelse krävs massvis med träning (har jag upptäckt) :eek:)

Skickar lite länkar och de inställningar jag haft med kameran:
http://www.fotosidan.se/obj/photo/f/f6bfd29343908b2b781475e62bc909ef.jpg
Gräsänder i flykt. Programval P (som kan vara ett bra tips för att komma igång och se vilka slutartider/bländare kameran själv väljer). 1/1250, f4.0. ISO400.

http://www.fotosidan.se/obj/photo/0/05491469f471eda32e0d36110616cdcb.jpg
Flygande gäss. Programval P, 1/1000, f4.0, ISO400.

Sedan har jag ändrat levels marginellt i Photshop Elements. Det var en gråtung dag när solen lyste igenom ibland (som vid bilden på änderna) men annars var det svårt att få bra bilder.

Ida-G skrev:
http://i95.photobucket.com/albums/l151/ii-d-a/finfgel.jpg

Den bilden tog jag med bländarautomatik med 1/500 och ISO 400. Bilden blev väldigt brusig, annars var själva motivet fint :)

Bruset tycker jag är inte är så farligt i den bilden. Däremot verkar fokus ligga bakom fågeln så den blir inte helt skarp.

För att få hjälp med kommentarer på testbilder är det oftast bäst om EXIF datan finns med (den data som kamran lagrar i bildfilen om bländare, slutare, ISO, program, focus osv).

Mvh
Anders

Anders, på tal om exif. Vet du hur man gör för ett behålla den? Om jag i photoshop elements ändrar en bild, oavsett om jag beskär, ändrar storlek eller något annat (lite levels räcker) så försvinner den.
Nu sparar jag alltid orginalen, så jag kan gå in på de bilderna och se exif-info så det är inte hela världen, men det gör ju att när jag laddar upp en bild här på Fotosidan så kommer den inte med.

Är det inte så att om man väljer spara för webb så tar PS Elements bort exif informationen, men om man väljer spara eller spara som så är den kvar? Eller är jag ute och cyklar nu?

Jag väljer aldrig att spara för webb, utan laddar från kameran in på datorn.

Kopierar från orginalmapp till arbetskopiamapp, och då är exif kvar.

Om jag sedan ändrar storlek, levels eller beskär så försvinner exifen.

Detta i Photoshop Elements.

En exempelbild till till Ida:

http://www.fotosidan.se/obj/photo/c/c21ee166adb4d5744cbd2f9ef9c08a81.jpg

Här har jag lyckats följa med fågeln rätt skapligt i fågelns rörelseriktning under hela den tid som bilden togs. Jag försökte få huvudet skarpt och har nästan lyckats.

Du ser rätt tydligt hur mycket vingarna rör sig på den korta tiden samt hur långt fågeln hinner flyga på hur utdragen bakgrunden är.

Skulle jag hållit kameran still under fotoögonblicket så hade bakgrunden varit skarp och ugglan varit som ett grått streck över bilden.

Småfåglar som du har kring fågelbordet eller mindre än den björktrast du har fotograferat rör sig väldigt fort och om du försöker fånga en sådan liten pippi när den rör sig räcker oftast inte ens en 1/1000 för att frysa hela fågeln i flykt. Sitter den still är det en annan sak.

Fortsätt ut och fotografera fåglarna och presentera här så finns det säkert fler vänliga personer som ger dig tips. Så här års är det ofta dåligt med ljus, om du fortsätter varje vecka att fota kommer du bli lyrisk när det blivit maj månad!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar